printlogo


کد خبر: 268688تاریخ: 1402/7/17 00:00
پرونده کاروان ورزش کشورمان با ۵۴ مدال در بازی‌های آسیایی بسته شد
هفتمی ایران در هانگژو

پرونده کاروان ورزش ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی با کسب ۵۴ مدال شامل ۱۳ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۰ مدال برنز و ایستادن در جایگاه هفتم این بازی‌ها بسته شد. با مدال برنز سارا بهمنیار در رقابت‌های وزن ٥٠- کاراته، پرونده کاروان ورزش ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی بسته شد. این کاروان با ٢٨٩ ورزشکار در ٣٤ رشته و با شعار «ایمان، ایران، افتخار» عازم هانگژو شد، با این حال با وجود تاکید بر کیفی‌سازی و اقدامات انجام شده در این زمینه، نتوانست به آنچه می‌خواست دست یابد. کاروان ایران در این دوره بازی‌های آسیایی با ۵۴ مدال شامل ۱۳ طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز در جایگاه هفتم، پایین‌تر از چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، ازبکستان و چین‌تایپه قرار گرفت. این در حالی است که کاروان ایران در دوره پیشین بازی‌های آسیایی ۶۲ مدال شامل ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز گرفت و ششم شد. البته طی ۱۶ دوره‌ای که ورزش ایران در بازی‌های آسیایی شرکت داشته، پایین‌ترین جایگاه در بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان ثبت شد که با ۳۶ مدال در رده دهم قرار گرفتیم. بعد از آن دوره بازی‌ها و در 4 دوره دیگر بازی‌های آسیایی، کاروان اعزامی ایران رده‌های چهارم، پنجم و ششم (۲ بار) را به خود اختصاص داد. جایگاه کاروان اعزامی به هانگژو نسبت به دوره گذشته بازی‌ها اگرچه تنها یک پله پایین‌تر است اما هشداری است برای ورزش ایران که در این دوره بازی‌ها و در برخی رشته‌ها، در حد انتظار نبود و اگر کشتی مثل همیشه مدال‌آوری نمی‌کرد، چه بسا جایگاه پایین‌تری در جدول داشتیم.
* مقایسه عملکرد رشته‌های ورزشی در این دوره و دوره قبل
مقایسه عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ نشان می‌دهد برخی رشته‌ها نسبت به دوره گذشته افت و برخی دیگر پیشرفت کرده‌اند. بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو - که به‌دلیل شیوع کرونا با یک سال تعویق و با همان نام 2022 برگزار شد - دیروز به پایان رسید و کاروان ورزشی کشورمان با کسب 13 طلا، 21 نقره و 20 برنز و در مجموع با 54 مدال، کارش را در رتبه هفتم جدول به پایان رساند تا نسبت به دوره گذشته (2018) سقوط یک‌رده‌ای داشته باشد. اگرچه برخی رشته‌های حاضر در جاکارتا و هانگژو با هم تفاوت داشتند اما با یک نگاه اجمالی می‌توان مقایسه‌ای بین این ۲ دوره انجام داد؛ مقایسه‌ای که نشان می‌دهد برخی رشته‌ها بر‌خلاف دوره گذشته عملکرد ناموفق و برخی دیگر روند رو به جلویی داشته‌اند.
* بازی‌های آسیایی 2018
کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا در اندونزی با کسب 20 طلا، 20 نقره و 22 برنز و مجموع 62 مدال جایگاه ششم را کسب کرد. ورزشکاران کشورمان در دوره گذشته 7 طلا بیشتر از این دوره کسب کردند و در مجموع هم 8 مدال بیشتر از هانگژو به دست آورده بودیم. سال 2018 در رشته‌های کشتی، تکواندو، کاراته، تنیس روی‌میز، کبدی، وزنه‌برداری، تیراندازی، واترپلو، دوومیدانی، ووشو، تیروکمان، شمشیربازی، قایقرانی، جودو، کوراش، سنگ‌نوردی، والیبال، بسکتبال، بسکتبال 3 نفره و پنجاک سیلات موفق به کسب مدال شده بودیم و در رشته‌های بدمینتون، پاراگلایدر، اسکواش، تنیس، جوجیتسو، سامبو، ژیمناستیک، شنا، هندبال، سه‌گانه، سوارکاری و والیبال ساحلی موفقیتی به دست نیاوردیم.
* بازی‌های آسیایی 2022
در هانگژو تنها ۲ تیم والیبال و کبدی توانستند به عنوان رشته‌های تیمی مدال کسب کنند و دست تیم‌های فوتبال، بسکتبال 5 نفره و ۳ ‌نفره و هندبال از کسب مدال کوتاه ماند. در این دوره رشته‌هایی نظیر تنیس روی‌میز، شطرنج، دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک نسبت به گذشته عملکردی قابل‌ توجه و تکواندو، کاراته، وزنه‌برداری و بسکتبال 3 و 5 نفره افت محسوسی داشتند. برخی رشته‌ها نیز درجا زدند که نشان می‌دهد عملا کار خاصی در این مدت انجام نداده‌اند.
* ۱۲ طلای منتخب جهان برای بحرین در بازی‌های آسیایی!
بحرین در حالی در بازی‌های‌ آسیایی توانست ۱۲ مدال طلا به دست بیاورد که همه مدال‌ها را ورزشکاران خارجی کسب کردند.
بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو در حالی به پایان رسید که آخرین مدال طلا به ورزشکاری از تایوان رسید. در پایان این رقابت‌ها چین با ۲۰۱ طلا به کار خود پایان داد که بهترین عملکردش در تاریخ بازی‌های آسیایی است.
یکی از نکات جالب در این رقابت‌ها حضور ورزشکاران خارجی بحرینی‌ها بود که به خاطر منافع مالی تصمیم به حضور در رقابت‌های ورزشی تحت پرچم بحرین گرفتند و در نهایت این کشور ۱۲ مدال طلا به دست آورد که همه مدال‌ها را ورزشکاران خارجی به دست آوردند. 
***
آخرین نماینده ایران به مدال برنز رسید
در روز پانزدهم و پایانی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، ایران یک نماینده در کاراته داشت و سارا بهمنیار موفق به کسب مدال برنز شد. پانزدهمین و آخرین روز بازی‌های آسیایی برگزار شد و سارا بهمنیار، نماینده وزن 50- کیلوگرم کاراته ایران پس از استراحت در دور نخست به مصاف چاندران شاهمالارانی از مالزی رفت و در پایان مقابل حریف خود به برتری 7 بر 3 دست یافت. وی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقتدرانه و با نتیجه 8 بر صفر  از سد سری‌فئا چون از کامبوج گذشت و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. بهمنیار در مرحله نیمه‌نهایی رودرروی مولدیر ژانگبیربای، دارنده مدال طلا و نقره آسیا و رنکینگ ۳ دنیا از قزاقستان قرار گرفت و در مبارزه‌ای نزدیک با نتیجه 5 بر 4 مغلوب حریف شد و از راهیابی به دیدار نهایی بازماند. بهمنیار در دیدار رده‌بندی وزن 50- کیلوگرم به مصاف میهو میاهارا دارنده ۲ مدال طلا و یک نقره جهان، یک طلا و ۲ نقره آسیا و برنز دوره گذشته بازی‌های آسیایی از ژاپن رفت و در دیداری نزدیک و جذاب با نتیجه 6 بر 5 از سد حریف قدرتمند خود گذشت و آخرین مدال کاروان کشورمان را به رنگ برنز کسب کرد.

Page Generated in 0/0055 sec