printlogo


کد خبر: 268704تاریخ: 1402/7/18 00:00
دور دنیا

هشدار هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق به کاخ سفید درباره مداخله در نبرد فلسطین؛
آمریکا دخالت کند، می‌زنیمش
رئیس ائتلاف الفتح عراق با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا برای حمایت لجستیکی از رژیم صهیونیستی، واشنگتن را تهدید کرد و گفت: اگر آمریکا در فلسطین مداخله کند، ما هم مداخله خواهیم کرد و در هدف قرار دادن مواضع آمریکایی‌ها تردید نخواهیم کرد.
هادی العامری با بیان اینکه مساله فلسطین موضوع مورد اتفاق همه گروه‌های مقاومت است، افزود: ما عراقی‌ها و فرزندان انقلاب باید با تمام توان از مساله فلسطین حمایت کنیم. العامری با اشاره به اینکه به یاری خدا پرچم‌های آزادی فلسطین از عراق به اهتزاز درخواهد آمد، افزود:  ما باید برای دفاع از آرمان مشروع فلسطین آماده باشیم. وی افزود: موضع ما درباره حمایت از آرمان فلسطین روشن است، زیرا مردم فلسطین مظلوم هستند. وی با بیان اینکه با افتخار می‌گوییم مردم فلسطین به پیروزی بزرگی بر دشمن صهیونیستی دست یافته‌اند، اظهار داشت: هیچ کس فکر نمی‌کرد فلسطین به این پیروزی بزرگ بر رژیم صهیونیستی دست یابد و سیستم اطلاعات رژیم غاصب اسرائیل را ناکارآمد کند.
***
مدودف: اسرائیل از سلاح‌های ارسالی برای اوکراین استفاده می‌کند
«دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه روز گذشته افشا کرد رژیم موقت صهیونیستی در حال استفاده از تسلیحات ارسالی غرب برای اوکراین، علیه فلسطینیان است. مدودف طی بیانیه‌ای گفت: «تسلیحاتی که نظامیان آمریکایی فراری در افغانستان به جا گذاشتند نیز بدون هیچ‌گونه بازدارندگی و مانعی در تمام نقاط حساس استفاده خواهد شد». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی درباره اشاعه تسلیحاتی بی‌ملاحظه غرب به رهبری آمریکا توضیح داد: «وضعیت بدتر هم خواهد شد و انتظار می‌رود موشک‌ها، تانک‌ها و هواپیماها به زودی از کی‌یف در بازار سیاه ظاهر شوند». رئیس‌جمهور سابق روسیه ادامه داد: «حتی قبل از وقایع جاری، مقامات فاسد اوکراین همه چیزهایی را که از شرکای خارجی دریافت کرده بودند، می‌فروختند. کی‌یف هر چیزی را بویژه گاز، نفت، غذا و مواد اولیه کشورهای دیگر را به سرقت می‌برد». صبح روز شنبه بود که بعد از انتشار خبرها درباره حملات بیش از 2 ساعته موشکی و راکتی از نوار غزه به اهداف مختلف رژیم صهیونیستی شامل تل‌آویو، «محمد الضیف» فرمانده کل گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، از آغاز عملیات توفان ‌الاقصی خبر داد.
***
تبادل آتش در مرز لبنان و فلسطین اشغالی
منابع خبری عصر دیروز از درگیری و تیراندازی میان افراد مسلح ناشناس و نظامیان اشغالگر قدس در شمال فلسطین اشغالی و در نزدیکی مرز لبنان خبر دادند. شبکه الجزیره به نقل از ساکنان مرزی جنوب لبنان اعلام کرد صدای تیراندازی و انفجار در نزدیکی روستای «الضهیره» به گوش رسیده است. یک منبع امنیتی لبنان نیز به این شبکه گفت: افراد مسلحی که با نظامیان صهیونیست درگیر شده‌اند، از اعضای حزب‌الله نیستند. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل نیز در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «افرادی از جنوب لبنان با عبور از موانع مرزی وارد خاک ما شده‌اند و ارتش اسرائیل نیز از ساکنان شهرک‌های نزدیک مرز لبنان خواسته است در خانه‌های‌شان را قفل کنند». شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد افرادی مسلح موانع مرزی را منفجر کرده و وارد فلسطین اشغالی شده‌اند، 2 نفر از افراد مسلح در این درگیری کشته شده‌اند. طبق گزارش‌های خبری، ارتش اسرائیل برای مقابله با نفوذ افراد مسلح  از بالگرد استفاده کرده، همچنین حداقل دو گلوله خمپاره نیز از سمت مرز لبنان به سوی اراضی اشغالی شلیک شده است. بعدازظهر روز گذشته نیز رسانه‌های صهیونیستی، از به صدا در‌آمدن آژیرهای خطر در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و منابع صهیونیستی مدعی شدند دست‌کم ۱۲ موشک یا راکت از خاک لبنان به سمت «جبل الشیخ» شلیک شده است. این در حالی است که منابع رسمی هنوز واکنشی به این اخبار نشان نداده‌اند و آن را رد یا تایید نکرده‌اند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید تنها یک راکت به یک منطقه باز در شمال اراضی اشغالی اصابت کرده است.
***
شمار قربانیان زلزله در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر رسید
طالبان اعلام کرد زمین‌لرزه ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) در استان هرات افغانستان تاکنون 2 هزار ۵۰۰ کشته برجا گذاشته است.
به گزارش آسیاپلاس، ملا جانان، سخنگوی مدیریت ملی حوادث طبیعی افغانستان گفت تعداد مجروحان بیش از ۲۰۰۰ نفر است. وی تصریح کرد یکهزار و ۳۲۰ خانه نیز ویران شد. زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.3 ریشتر شامگاه شنبه در ۴۰ کیلومتری غرب شهر هرات افغانستان به وقوع پیوست که در ولایات همجوار بادغیس و فراه نیز احساس شد.
سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده گزارش داد پس از نخستین زمین‌لرزه، چندین زمین‌لرزه دیگر به بزرگی 5.9 و 5.5 رخ داد. ساکنان محلی گفتند نخستین زمین‌لرزه تقریباً ساعت ۱۱:۱۰ به وقت محلی (۶:۴۰ به وقت گرینویچ) رخ داد و مردم را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد. بر اثر این زمین‌لرزه، مناره‌های قرون وسطایی هرات نیز آسیب دید و روی آن ترک‌هایی پدید آمد و کاشی‌های آن ریخت.
این مرگبارترین زمین‌لرزه‌ای است که از سال ۱۹۹۸ در افغانستان رخ داده است، زمانی که وقوع زمین‌لرزه‌ای بزرگ دست‌کم ۴۵۰۰ کشته بر جا گذاشت. ژوئن ۲۰۲۲ زمین‌لرزه 6.1 ریشتری در افغانستان حدود ۱۰۰۰ کشته و ۱۵۰۰ زخمی برجا گذاشت.
از سویی، وزارت خارجه تاجیکستان در ارتباط با تلفات و ویرانی‌های متعدد زلزله شدید به مردم افغانستان تسلیت گفت و در بیانیه‌ای نوشت: زمین‌لرزه اخیر در افغانستان که تلفات و ویرانی‌های قابل توجهی را در پی داشت، طنین تاسف عمیق و همدردی در قلب مردم تاجیکستان بود. در این ساعات غم‌انگیز، تاجیکستان با مردم افغانستان همدردی می‌کند.

Page Generated in 0/0058 sec