printlogo


کد خبر: 268710تاریخ: 1402/7/18 00:00
اسرائیل بهای سنگین استکبارش را پرداخت می‌کند

یکی از برجسته‌ترین روزنامه‌نگاران اسرائیلی در مقاله‌ای کم‌سابقه خوی استکباری رژیم صهیونیستی و اشغالگران فلسطین را زیر سوال برد و مقاومت فلسطینی‌ها در غزه را تلاش آنها برای آزادی حتی به قیمت جان‌شان توصیف کرد. گیدئون لوی، مقاله‌نویس روزنامه ‌هاآرتص این هفته متعاقب آغاز مجدد درگیری‌ها در فلسطین اشغالی یادداشتی نوشته است با عنوان «آیا ما حق داریم بدون تقاص پس دادن مستکبر باشیم؟»
او از همان ابتدای مقاله خود استکبار اسرائیلی را در پس‌زمینه همه فجایعی دانسته که در فلسطین اشغالی رخ می‌دهد. لوی می‌نویسد: «اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند اجازه انجام هر کاری را دارند و بهای آن را نمی‌پردازند و مجازات نمی‌شوند. ما بدون ابهام ادامه می‌دهیم، ما دستگیر می‌کنیم، می‌کشیم، بدرفتاری می‌کنیم، غارت می‌کنیم، از شهرک‌نشینانی که مرتکب قتل‌عام می‌شوند، محافظت می‌کنیم، از مقبره یوسف(ع)، مقبره عتنئیل و محراب یوشع که همه در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین هستند [زورکی] بازدید می‌کنیم و البته از «کوه معبد» [مسجد الاقصی] بازدید می‌کنیم. بیش از 5000 یهودی در مناسبت سوکوت (سالگرد خروج بنی‌اسرائیل از مصر)  از آن بازدید می‌کنند. ما به مردم بیگناه تیراندازی می‌کنیم، چشمان‌شان را بیرون می‌آوریم و صورت‌شان را له می‌کنیم، تبعیدشان می‌کنیم، زمین‌های‌شان را مصادره می‌کنیم، غارت‌شان می‌کنیم، از تختخواب می‌رباییم‌شان  و پاکسازی قومی می‌کنیم. همچنین ما به محاصره بی‌دلیل [فلسطینی‌ها]  ادامه می‌دهیم به این خیال که همه چیز خوب پیش می‌رود. ما یک سد بزرگ در اطراف نوار غزه ایجاد کرده‌ایم که ساختار زیرزمینی آن 3 میلیارد شکل (766 میلیون دلار) هزینه در برداشته و فکر می‌کنیم دیگر در امان خواهیم بود. ما به متخصصان واحد 8200 [یگان شنود الکترونیک ارتش رژیم] و عوامل شین‌بت [سازمان اطلاعات داخلی رژیم] تکیه می‌کنیم به این امید که همه چیز را می‌دانند و در زمان مناسب به ما هشدار می‌دهند. ما نیمی از ارتش را از منطقه حصر غزه به منطقه حواره (نابلس) منتقل می‌کنیم تا از جشن‌های سوکوت شهرک‌نشینان محافظت کنیم به این خیال که همه چیز خوب پیش می‌رود؛ چه در حوارا یا در اریز (شهرکی در یک کیلومتری دیوار غزه). سپس معلوم می‌شود یک بولدوزر بدوی و قدیمی می‌تواند حتی پیچیده‌ترین و گران‌ترین موانع جهان را به سهولت از سر راه بردارد. البته در صورتی که انگیزه زیادی برای این کار وجود داشته باشد».
این مولف یهودی دارنده جوایز روزنامه‌نگاری در ادامه وضعیت بغرنج اهالی غزه تحت محاصره را چنین شرح می‌دهد: «اسرائیل معتقد است می‌تواند غزه را با پرتاب کردن و پراکنده ساختن خرده‌های غزه به شکل چند هزار مجوز کار به اینجا و آنجا کنترل کند اما این فقط یک قطره در اقیانوس است و همیشه نیز مشروط به رفتار خوب [کارگران فلسطینی].  اکثریت بزرگی از 2.3 میلیون فلسطینی نوار غزه در فقر زندگی می‌کنند. بر اساس آمار سازمان ملل از سال 2021، 81.5 درصد از اهالی غزه که 71 درصد آنها پناهندگان فلسطینی هستند زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 64 درصد مواد غذایی‌شان سالم نیست».
لوی سپس اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تلاش‌های ائتلاف افراطی حاکم برای امضای قراردادهای صلح با کشورهای عربی را چنین زیر سوال می‌برد: «ما با عربستان سعودی و امارات صلح می‌کنیم تا فلسطینی‌ها را به فراموشی بسپارند تا آنها از بین برده شوند. ما فکر می‌کردیم می‌توانیم با تفرعن به رد هرگونه تلاش برای راه‌حل سیاسی ادامه دهیم، صرفا به این دلیل که درگیر شدن در آن روند برای ما راحت نبود و قطعا در این خیال بودیم که همه چیز برای همیشه به همین منوال ادامه خواهد داشت. بار دیگر ثابت شد که اینطور نیست. اینک فلسطینی‌ها در غزه تصمیم‌شان را گرفته‌اند و حاضرند برای یک دم آزادی هر بهایی را بپردازند».
متعاقب آغاز عملیات توفان الاقصی توسط گروه حماس از روز شنبه این هفته  که به ورود تاریخی مقاومت فلسطین به شهرهای اسرائیلی‌نشین در اطراف نوار غزه منجر شد، نتانیاهو سراسیمه اعلام کرد اسرائیل در وضعیت جنگی است و فلسطینیان غزه را تهدید به مجازات سخت کرد. با این حال، لوی معتقد است خط و نشان کشیدن‌های مقامات این رژیم دستاورد چندانی برای‌شان نخواهد داشت. او یادداشت خود را چنین به پایان می‌رساند: «اگرچه اسرائیل از سال 1948 غزه را بدون لحظه‌ای توقف مجازات کرده است، حالا می‌گوید بعد 75 سال سوءاستفاده، تازه بدترین اتفاق در انتظار غزه است. تهدید به «صاف کردن غزه» تنها یک چیز را ثابت می‌کند: اینکه ما چیزی یاد نگرفته‌ایم. استکبار اینجاست حتی پس از آنکه اسرائیل بار دیگر بهای سنگینی را پرداخت کند».

Page Generated in 0/0056 sec