printlogo


کد خبر: 268716تاریخ: 1402/7/18 00:00
در پی ورود سامانه جدید بارشی به کشور، سازمان هواشناسی هشدار داد
بارش در ۲۱ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور برای ۲۱ استان از جمله تهران هشدار آبگرفتگی معابر، سیلاب ناگهانی و خسارت به محصولات کشاورزی صادر کرد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش دما در نوار شمالی کشور، بارش باران در برخی استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقاط مستعد خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: با ورود سامانه جدید بارشی به کشور که از دوشنبه (دیروز) وارد کشور شده است، سه‌شنبه و چهارشنبه (امروز و فردا)  در استان‌های ساحلی خزر، آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، برخی نقاط استان‌های زنجان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، البرز، تهران، همدان و همچنین پنجشنبه 20 مهر در مناطق غربی، مرکزی، استان‌های ساحلی خزر، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد، گردوخاک و در ارتفاعات و نقاط سردسیر رشته کوه البرز و در استان اردبیل بارش برف پیش‌بینی می‌شود. 
وی افزود: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شدت بارش در گیلان و مازندران خواهد بود. دوشنبه و سه‌شنبه در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و پنجشنبه و جمعه در شمال شرق و شرق کشور افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک انتظار می‌رود. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا از سه‌شنبه تا پنجشنبه کاهش محسوس دما در نوار شمالی کشور خواهیم داشت. ضیاییان ادامه داد: خلیج ‌فارس و دریای خزر از سه‌شنبه تا پنجشنبه مواج خواهد بود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران سه‌شنبه 18 مهر کمی ابری تا نیمه‌ابری و گاهی با وزش باد شدید و از اواخر وقت بارش‌های پراکنده با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه نیمه‌ابری و گاهی با بارش‌های پراکنده و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.  
بنا بر این گزارش، بر اثر بارش‌های پیش رو احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد. 
سازمان هواشناسی همچنین ضمن هشدار به مردم در عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، بر توجه به احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، همچنین عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر  تاکید کرد و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف را ضروری دانست.

Page Generated in 0/0056 sec