printlogo


کد خبر: 268720تاریخ: 1402/7/18 00:00
گزارش‌ تعزیرات، استاندارد و سازمان حمایت از احتکار خودروسازان داخلی
سایه احتکار بر جاده مخصوص
* با انتقال مسؤولیت عرضه خودرو به خودروسازان و پایان فعالیت سامانه یکپارچه، شاهد تکرار عرضه مهندسی‌شده و سوداگرانه توسط آنها هستیم/ * اژه‌ای: سامانه‌ای برای خودرو تشکیل شده بود؛ از طریق آن عرضه نمی‌شود، از طریق غیرسامانه هم عرضه نمی‌شود، این را به صورت جامع و دقیق بررسی کنید

گروه اقتصادی: طی یک هفته اخیر مسؤولان سازمان ملی استاندارد، تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر احتکار خودروسازان داخلی صحه گذاشته‌اند.
ماجرای احتکار خودرو توسط شرکت‌های داخلی همچنان مورد انتقاد است. 
تصمیم قبلی دولت سیزدهم برای عرضه شفاف خودرو، ایجاد سامانه یکپارچه عرضه بود که تا حدی توانسته بود باعث بهبود وضعیت عرضه خودرو شود و حتی قیمت خودروهای داخلی را در نیمه سال جاری کنترل کرده بود اما به یک‌باره فعالیت این سامانه متوقف شد و عرضه خودروهای داخلی به خود خودروسازان سپرده شد؛ همین موضوع حالا باعث آن شده که دوباره شاهد رفتار سوداگرانه از سوی خودروسازان داخلی باشیم.
دیروز نیز رئیس قوه ‌قضائیه در جلسه شورای‌عالی قضایی به این موضوع پرداخت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این باره گفت: برخی رسانه‌ها می‌گویند خودروها را عمدی نگه داشته‌اند تا قیمت را بالا ببرند. این مدل اخبار مردم را می‌آزارد. قبلا به بازرسی کل کشور هم گفته‌ام ورود کنند و خودروسازها به صراحت به مردم توضیح بدهند و بگویند خودروها فلان ایراد را دارند.
رئیس قوه‌ قضائیه در همین راستا گفت: حسب اعلام سازمان تعزیرات، در جریان بازدید از یک پارکینگ مستقر در خراسان رضوی، ۱۰ هزار خودروی عرضه نشده مشاهده شد که ۶ هزار دستگاه از آنها دارای ایراد و نقص فنی بوده و ۴ هزار دستگاه دیگر بلااشکال بودند اما عرضه نمی‌شدند. به محض بازدید و ورود سازمان تعزیرات، متولی عرضه خودرو در آن بخش با شتاب‌زدگی و تعجیل مشغول عرضه و واگذاری خودروهاست! علی‌ایحال باید مقوله عرضه خودرو به‌صورت جامع و کامل مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موضوع به‌صورت شفاف برای مردم و مشتریان تبیین شود؛ بنا بر نقلی که شده سازمان استاندارد نیز اعلام کرده خودروهای عرضه نشده فاقد مشکل از ناحیه استاندارد هستند.
اشاره رئیس قوه ‌قضائیه به احتکار ۴ هزار هایما توسط یکی از دو شرکت خودروساز بزرگ کشور است که مدیران این شرکت مدعی بودند استاندارد صندلی ندارند اما پس از رسانه‌ای شدن این احتکار، نسبت به تحویل آنها اقدام کردند. همچنین طبق گفته محسنی‌اژه‌ای، سامانه‌ای تشکیل شده بود تا خودرو از طریق آن عرضه شود، در حال حاضر نه این سامانه و نه از غیر آن خودرو عرضه نمی‌شود. بررسی کنید اگر اشکالی نیست شفاف به مردم بگویید. در جایی گفته بودند خودروها مشکل استاندارد دارند که سازمان استاندارد گفت مشکل استاندارد در خودروها وجود ندارد و می‌توانند خودرو را بفروشند.
* نگاهی به مواضع نهادهای نظارتی نسبت به احتکار
طی هفته گذشته چند نهاد نظارتی نسبت به اقدام به احتکار خودرو توسط شرکت‌ها اعلام موضع کردند. درباره رسیدگی ویژه به بازار خودرو و به‌ منظور برخورد با محتکران و متخلفان، تیم گشت مشترک تعزیرات حکومتی در دهم مهرماه (عصر دوشنبه) از شرکت ایران‌خودروی مشهد بازدید کرد و در همین راستا پرونده ظن احتکار برای ۴ هزار خودروی ایران‌خودروی هایما و پژو پارس در پارکینگ بینالود مشهد تشکیل شد، این امر مهر تاییدی بر احتکار خودروهایی است که آماده تحویل هستند ولی خودروساز از تحویل آنها به مشتریان خودداری می‌کند.
در همین راستا سیدمرتضی مدنی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ۱۵ مهرماه گفت در گشت مشترک تعزیرات حکومتی در پارکینگ بینالود مشخص شد از ۱۰ هزار خودروی موجود ۴ هزار خودروی هایما و پژو پارس بدون پلاک در این مجموعه وجود دارد که به ظن احتکار پرونده تخلف برای این شرکت تشکیل شد.
به گفته مدنی، احراز این تخلف نیازمند گزارش کارشناسی و تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که در صورت تأیید با فوریت رسیدگی خواهد شد.
همچنین رئیس سازمان تعزیرات حکومتی فرصتی ۱۰ روزه به مدیران این خودروساز داده است تا خودروها را به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانند در غیر این صورت با آنها به جرم سودجویی یا گرانفروشی کالایی برخورد خواهد شد.
* انتقاد استاندارد از انبار کردن خودروها
انبار کردن خودرو و احتکار آنها از مواردی بوده که می‌تواند تاثیر منفی روی بازار خودرو بگذارد. همین امر می‌تواند عاملی برای عدم تحویل خودروها به مردم باشد. بر همین اساس نیز مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل‌و‌نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد ۱۱ مهرماه از انبار کردن (دپو) خودروها و تحویل ندادن به مشتریان انتقاد کرد. وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در بازدید از پارکینگ ۲ خودروساز بزرگ درباره عدم تحویل خودروها به مشتریان گفته است به نظر می‌رسد حدود ۲ هزار خودرو در این پارکینگ است. نکته مهم این است که تمام خودروها تاییدیه دارند و عجیب است که هنور در پارکینگ مانده‌اند.
طبق گفته مهدی انگورج، برچسب‌های استاندارد برای استعلام مشتری نیز روی خودرو موجود است. باید صحبت‌های خودروساز را بشنویم که چرا این خودروها در پارکینگ رها شده‌اند. اگر خودرو، مدتی طولانی در پارکینگ بماند دچار آسیب‌های جدی مانند آسیب دیدن رنگ و منقضی شدن لاستیک می‌شود.
* تأکید رئیس سازمان حمایت بر ترخیص سریع خودروها و تحویل به مشتریان
ترخیص سریع خودروها می‌تواند هم روی بازار خودرو اثر گذاشته و هم می‌تواند به روند تحویل خودرو به مردم سرعت بخشد. بر همین اساس نیز رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ۱۶ مهرماه اعلام کرد از یکی شرکت‌های خودروساز و حجم بالای خودروهای موجود در توقفگاه این شرکت بازدید کرده است. وی نسبت به وجود تعداد زیاد خودرو در این پارکینگ در خراسان رضوی هشدار داد و اعلام کرد و این خودروها باید هر چه سریع‌تر ترخیص و به مشتریان واگذار شود. حسن فرهیدزاد از تشکیل ۲۴۲ پرونده شکایات در حوزه خودرو خبر داده و گفته است که این شکایات طی یک ماه گذشته در سامانه مدیریت بازرسی (سیمبا) تشکیل شده است بازرسان در ادارات کل صمت استان‌ها پس از مراجعه مردم و اخذ شکایت، پرونده را تشکیل داده و با قیمت‌هایی که شورای رقابت برای خودروها اعلام می‌کند، تطابق داده و در صورت مغایرت، پرونده گرانفروشی تشکیل شده و پس از گذراندن مراحل اداری راهی تعزیرات حکومتی می‌شود.

Page Generated in 0/0070 sec