printlogo


کد خبر: 268721تاریخ: 1402/7/18 00:00
معاون وزیر راه و شهرسازی: آزادراه شیراز - اصفهان 20 مهر با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
آزادراه کریدوری
با افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان طول آزادراهی کشور به 3005 کیلومتر می‌رسد و بدین ترتیب 9 درصد به طول آن اضافه می‌شود

یکی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم توجه به ساخت و افتتاح پروژه‌های مختلف است. در واقع دولت مردمی با تمرکز بر موضوع پیشرفت پروژه‌ها سعی بر زدن مهر تایید بر عملگرایی خود دارد و ماحصل این رفتار، حالا در ساخت آزادراه شیراز - اصفهان مشاهده می‌شود.
این آزادراه که یکی از بزرگ‌ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود و ارزشی معادل 25 هزار میلیارد تومان دارد، به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 20 مهر با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طول آزادراه شیراز ـ اصفهان 212 کیلومتر است  که البته به ایزدخواست متصل می‌شود.
خیرالله خادمی افزود: این آزادراه 134 کیلومتر نسبت به مسیر موجود کوتاه‌تر است و استان‌های بوشهر و هرمزگان هم از آن بهره‌مند می‌شوند.
وی گفت: کاهش 130 میلیون لیتر مصرف سالانه سوخت، معادل 6000 میلیارد تومان، از مزایای این طرح است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بنیاد تعاون وزارت دفاع و شرکت شهر جدید صدرا از شرکای دولت در سرمایه‌گذاری این آزادراه هستند.
* 5 پروژه آزادراهی سال 1402 افتتاح می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال 5 پروژه آزادراهی تکمیل می‌شود. ما 24 طرح آزادراهی به طول 4 هزار کیلومتر داریم و در حال حاضر 2793 کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است که با افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان به 3005 کیلومتر می‌رسد و به این ترتیب 9 درصد به طول آزادراه‌های کشور اضافه می‌شود.
وی افزود: از 4 هزار کیلومتر طرح آزادراهی که باید بسازیم 1038 کیلومتر در حال ساخت است. همچنین آزادراه منجیل ـ رودبار که گلوگاه آزادراه قزوین ـ رشت بود، به طول 8.5 کیلومتر که همه پل و تونل است، بهمن امسال افتتاح می‌شود.
خادمی اضافه کرد: در استان آذربایجان شرقی نیز افتتاح آزادراه‌های تبریز ـ مرند و مراغه ـ هشترود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهیم داشت.
* 6 هزار کیلومتر بزرگراه در دست ساخت است
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال 6 هزار کیلومتر در دست ساخت داریم، ضمن آنکه 20 هزار کیلومتر آزادراه زیر بار عبور ترافیک است و 800 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی نیز امسال افتتاح می‌کنیم.
خادمی با بیان اینکه 10 هزار و 350 کیلومتر مسیرهای ریلی و جاده‌ای و آزادراهی در حال ساخت داریم، افزود: 3270 کیلومتر مسیر ریلی نیز در دست اجراست.
وی افزود: امسال 407 کیلومتر مسیر ریلی افتتاح می‌شود. از جمله راه‌آهن همدان ـ سنندج  که اوایل آذر افتتاح می‌شود اتصال ریلی رشت ـ کاسپین نیز در همین مقطع زمانی تمام می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راه‌آهن اردبیل به عنوان یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی که 175 کیلومتر مسیر است نیز امسال افتتاح می‌شود.
* اخذ عوارض آزادراه شیراز ـ  اصفهان به صورت الکترونیک
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور گفت: اخذ عوارض آزادراه شیراز ـ اصفهان الکترونیکی خواهد بود اما هنوز مبلغ آن تعیین نشده است. این مسیر 135 کیلومتر نسبت به مسیر موجود کوتاه‌تر است، بنابراین در هر خودرو 15 لیتر کاهش مصرف سوخت داریم، بنابراین از نظر عوارض عبور برای مردم به صرفه خواهد بود.
خادمی با بیان اینکه 7 نقطه عوارضی در آزادراه شیراز ـ اصفهان وجود خواهد داشت، گفت: 5 نقطه گردشگری و 8 مجتمع خدماتی ـ رفاهی برای این آزادراه در نظر گرفته شده است و فعلا یک جایگاه سوخت داریم که افزایش می‌یابد.
وی افزود: تامین مالی این آزادراه 50 درصد دولت و 50 درصد وزارت دفاع و شرکت احداث شهرهای جدید (شرکت صدرا) است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور اظهار داشت: قرارداد اولیه پروژه 212 کیلومتر بود که از سال 91 منعقد و تکمیل شد. اواخر سال 1401 طبق درخواست مسؤولان استان فارس قرار شد قطعات 7 و 8 برای اتصال به محدوده شهری و رینگ کمربندی شیراز نیز احداث شود که قطعه 7 به میزان 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
خادمی افزود: در این آزادراه طولانی‌ترین رویه بتنی را به طول 50 کیلومتر داریم. در مراحل ساخت نیز 3 هزار نفر به صورت مستقیم و 5 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شاغل بودند. همچنین در این پروژه 15 دستگاه سنگ‌شکن و 10 دستگاه کارخانه آسفالت فعال بود.
وی ادامه داد: این آزادراه بخشی از آزادراه شمال ـ جنوب در میانه کشور است و قرار است در ادامه آزادراه شیراز ـ بوشهر با اجرای قطعه 8 آغاز شود.
* 20 هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکار 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور گفت: در حال حاضر کل بدهی شرکت ساخت به پیمانکار 14 هزار میلیارد تومان است و بیش از 6 هزار میلیارد تومان هم صورت وضعیت در کارگاه‌ها داریم که هنوز به ما اعلام نشده است.

Page Generated in 0/0058 sec