واردات خودروهای کارکرده پس از حرف و حدیثهای بسیار بالاخره از سوی مجلس تصویب شد اما به گفته یکی از نمایندگان، پس از تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، ۴ بند آن از سوی دولت تغییر یافت.
طبق اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از آنکه آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد، مجدد دولت 4 تغییر مهم در این آییننامه اعمال کرده است.
پنجم مهرماه معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر هیات دولت، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را ارسال کرد. این آییننامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد.
* تغییرات جدید آییننامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟
در وهله اول قرار بود واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد و هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد اما این بند توسط دولت تغییر کرده و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شده است. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی میتوانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشته باشند.
بر این اساس، بندی که طی ماههای گذشته واکنشهای زیادی را به همراه داشته و بر سر آن بحث بسیار بوده (هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده است)، از آییننامه حذف شده است.
تغییر دوم آییننامه در موضوع منشأ ارز واردات خودروهاست. طبق آنچه در آییننامه مصوبشده آمده بود، ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری و ارز منشأ خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشأ خارجی موافقت کرده اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفته است.
به این ترتیب با ارز منشأ خارجی میتوان خودرو وارد کرد اما دارندگان ارز در داخل کشور نمیتوانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکرده خارجی وارد کنند.
دیگر تغییر متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده بر احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی اشاره دارد؛ با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودروهای وارداتی سرقتی باشد و مشکلاتی را ایجاد کند، طبق تغییرات حاصل شده در آییننامه مذکور، مسؤولیت حقوقی درباره هرگونه مشکل احتمالی خودروهای کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.
در نهایت نیز آخرین تغییر مربوط به سقف حجم موتور خودروهاست. در حالی که در آییننامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی اعلام نشده بود، حال در تغییرات جدید تاکید شده تنها خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سیسی اجازه ورود به کشور دارند.
یادآور میشود بر اساس آنچه از متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده منتشر شده، شرایطی از جمله عمر حداکثر 5 سال، آماده استفاده عادی توسط کاربر، اعلام درخواست رسمی برای اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاطی، ارائه تعهدنامه متقاضی و ارائه ضمانت خدمات پس از فروش از دیگر بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده به کشور است.
شهریور سال جاری سازمان ملی استاندارد دستورالعمل واردات خودروهای کارکرده و لیست برندهای مجاز را که میتوانند وارد کشور شوند منتشر کرد که بر اساس آن از برندهای بنز، بیامدبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگیانگ، واردات خودرو به کشور مجاز دانسته شده است.