printlogo


کد خبر: 268776تاریخ: 1402/7/19 00:00
وزیر اقتصاد: اعضای بریکس برای راه‌اندازی «بریکس‌پی» به توافق اولیه رسیدند
«بریکس پی» به جای سوئیفت

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به کیفیت رشد اقتصادی کشور گفت: گرچه در بهار ۱۴۰۲ سهم قابل توجهی از رشد اقتصادی ناظر به رشد 16.4 درصدی در بخش نفت است اما سایر بخش‌های اقتصادی هم وضعیت قابل دفاعی دارند. همه گروه‌های اقتصادی در بهار امسال نسبت به پارسال رشد اقتصادی مثبتی را تجربه کردند به طوری که در بخش صنایع و معادن از رشد صفر به 3.7 درصد رسیدیم.
سیداحسان خاندوزی با اشاره به گزارش مرکز آمار گفت: رشد اقتصادی 7.9 درصدی در بهار داشتیم که بدون احتساب نفت 6.1 درصد بوده است. طبق گزارش این مرکز گروه‌های صنعت 3.6 درصد، ساختمان (پارسال رشد منفی داشت) 4.7 درصد، معدن 1.3 درصد و خدمات 9.3 درصد رشد اقتصادی داشتند.
وی افزود: به جهت اینکه اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ نرخ‌های رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم‌های بالا را تجربه کرد، رفاه و قدرت خرید مردم به صورت مستمر کاهش یافته و به همین جهت نیز رشدهای مثبت 2 سال اخیر از سمت جامعه کمتر ادراک می‌شود. امیدواریم نرخ رشدهای سال ۱۴۰۱ که ادامه یافت، شاهد افزایش قدرت خرید و احساس این رشد در معیشت مردم باشیم.
خاندوزی اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی را نسبت به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۰ داشتیم. البته استمرار این مساله مهم است تا در شاخص درآمد سالانه شاهد اتفاق جدیدی باشیم. بنابراین از سال ۱۴۰۱ به بعد هر میزان رشد اقتصادی مثبتی ثبت شود در تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به سال‌های قبل عدد جدیدی را رقم خواهد زد.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: رشد اقتصادی بهار امسال بعد از 2 سال رشد مثبت فصلی رقم خورده و اهمیت آن نسبت به حالتی که رشد پس از رکود باشد، بسیار بیشتر است.
وی افزود: اظهارنظر درباره نرخ رشد تابستان هنوز زود است اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی حاکی از رشد 6.7 درصدی تولید صنایع بزرگ در تیر و مرداد امسال است که به عنوان یک شاخص پیش‌نگر می‌تواند گویای تداوم رشد اقتصادی در تابستان امسال باشد.
* کاهش تورم در نیمه اول امسال
سخنگوی اقتصادی دولت درباره تورم نیز تصریح کرد: در بخش متغیرهای اسمی اقتصاد که ناظر بر تورم و قیمت‌هاست، گزارش مرکز آمار از تورم شهریور ۱۴۰۲ نشانگر تورم نقطه به نقطه 36.5 درصد است.
وی افزود: این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ابتدای امسال کاهش معناداری دارد. درباره خوراکی‌ها نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور امسال ۳۷ درصد بوده است در حالی که شهریور سال گذشته ۷۵ درصد بود.
خاندوزی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر شاهد ثبات قابل توجه بازارها هستیم و امیدواریم کاهش تورم که نتیجه سیاست‌های پولی دولت در کنترل نقدینگی و سیاست ارزی در ثبات بازار ارز و بهبود انتظارات و چشم‌انداز مثبت اقتصادی ایران در خارج و داخل است، در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد.
* تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت
خاندوزی درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو نیازمند تدوین و تصویب چند آیین‌نامه اجرایی از جمله اسقاط خودرو، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و آیین‌نامه افزایش کیفیت خودرو بود.
وی افزود: یکشنبه هفته جاری آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد و امیدواریم در صحن هیات دولت در هفته آینده نیز تصویب شود. آیین‌نامه اسقاط نیز در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است.
* جایگزینی «بریکس پی» با سوئیفت
خاندوزی درباره جایگزینی سامانه «بریکس پی» با سوئیفت نیز گفت: با توجه به عضویت ایران در پیمان بریکس، دولت از تمام فرصت‌ها و مزایای ناشی از این عضویت در مسیر تحریم‌ناپذیری اقتصاد کشور بهره خواهد برد.
وی افزود: اعضای بریکس برای راه‌اندازی «بریکس پی» به توافق رسیده‌اند اما مراحل اجرایی راه‌اندازی آن هنوز آغاز نشده است، بنابراین لازم است ابتدا این کار انجام شود و سپس بانک مرکزی نسبت به الحاق کشورمان و فعال‌سازی آن اقدام کند.

Page Generated in 0/0071 sec