printlogo


کد خبر: 268800تاریخ: 1402/7/20 00:00
نگاهی به شخصیت و اقدامات شیخ زکزاکی و پیام‌های سفر وی به ایران در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رضوی همدانی
مجاهد مظلوم

گزاف نیست اگر بگوییم شیخ ابراهیم زکزاکی به‌مثابه یک کنشگر دینی، مذهبی و اجتماعی، زندگی‌اش به قبل و بعد آشنایی با انقلاب اسلامی تقسیم می‌شود. کما اینکه قبل از آن هم کنشگر و مبلغ دینی و مذهبی بوده است اما وجوه انقلابی و سیاسی را به معنای عمیق، با انقلاب اسلامی ایران فهم می‌کند. مبارزه با ظلم و استکبار و تأکید بر خط اسلام ناب، موضوعاتی است که وی آن را با آشنایی با انقلاب اسلامی، به‌طور عمیق‌تری درک می‌کند. وی بذری است که تبدیل به درخت شد و الان هم خود نقش الهام‌بخشی را بر عهده دارد. هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از ایران، فردی پیام انقلاب را دریافت می‌کند و با استقامت به آن عمل می‌کند و تبدیل به میوه پربرکت آن درخت می‌شود. حتی الهام‌بخش ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها در سراسر جهان می‌شود. به منظور شناخت بیشتر این عالم بزرگ آفریقایی و رهبر مجاهد شیعیان نیجریه، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام رضوی‌همدانی داشته‌ایم و یادداشتی از حسین کمیلی، فعال حوزه وحدت جهان اسلام نیز درباره این عالم شیعه نیجریه‌ای تقدیم‌تان می‌شود.

* جناب آقای رضوی! همان طور که مطلع هستید عالم بزرگ آفریقا و رهبر شیعیان نیجریه چهارشنبه صبح پس از سال‌ها، وارد ایران اسلامی شد. شما به دلیل سوابق فرهنگی و تبلیغی‌تان باید شناخت خوبی از ایشان داشته باشید. یک معرفی اجمالی از شیخ ابراهیم زکزاکی ارائه بفرمایید. 
یکی از رویش‌های بزرگ انقلاب اسلامی شخصیت بسیار استراتژیک و مهم جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای شیخ ابراهیم زکزاکی است که امروز به عنوان بزرگ‌ترین مبلغ در جامعه بین‌الملل بویژه در قاره آفریقا شناخته شده است. باید ایشان را نلسون ماندلای مسلمان آفریقا بدانیم. سطح بالای علمی و معنوی و صلح‌طلبی‌ای که در وجود ایشان هست و همچنین اخلاق حسنه‌ای که برگرفته از فرهنگ اسلام ناب است، این شخصیت را زبانزد کرده است. 
او بارها دستگیر و زندانی شده و به اتهامات واهی مورد اذیت و آزار در نیجریه قرار گرفته اما همچنان با ثبات قدم بر سر اعتقادات و مبانی و مواضع اسلامی خودش ایستاده است. سال‌ها پیش ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله و منزل شیخ ابراهیم زکزاکی حمله کرد و در این حمله ناجوانمردانه شیخ زخمی شد، فرزندانش به شهادت رسیدند و طرفداران ایشان که شاید بیش از 100 نفر بودند در آن حمله به شهادت رسیدند. این واقعه بسیار بزرگی بود که برای این روحانی عظیم‌الشان و رهبر عالیقدر اتفاق افتاد.
اگرچه ایشان مورد صدمات و لطمات فراوانی قرار گرفت اما هواداران ایشان به راه زکزاکی معتقدتر شدند. ایشان علاوه بر اینکه تحصیلات دانشگاهی دارد، علوم حوزوی را نیز فراگرفته است. شیخ زکزاکی یکی از عاشقان حضرت روح‌الله بنیانگذار جمهوری اسلامی است. باید بدانید امروز این چهره محبوب که هم برای درمان به ایران آمده است و هم برای زیارت حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) کسی است که تحصیلات بصیرت‌آفرین خود را در قم به دست آورده و این موضوع از آن حکایت دارد که این بزرگوار توانسته است تحولی را در میان دوستان جمهوری اسلامی در دنیا و آفریقا ایجاد کند. ایشان اعتقاد بسیاری به  همبستگی جهان اسلام دارد. 8 سال است شیخ زکزاکی تحت حملات بسیار شدید حکومت نیجریه است اما امروز جنبشی را برگرفته از اسلام ناب محمدی تأسیس کرده که موجب شده است 300 مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه و مجاور تأسیس شود و میلیون‌ها نفر به حقیقت اسلام ناب پی ببرند. ایشان امروز پس از 6 سال  حصر خانگی و تحمل زندان و شهادت ۴ فرزند برومندش، پا در ایران گذاشته است. 
* زمانی که شیخ زکزاکی وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شد، شاهد استقبال خوبی از ایشان توسط مردم گوهرشناس ایران بویژه جوانان متدین تهرانی بودیم. تحلیل شما از این استقبال چیست؟
بله! حرکت خودجوش مردم در استقبال از این سفیر انقلاب اسلامی شایسته تقدیر  و تشکر کرد. باید دلدادگان مسیر مبارزه با استکبار و ظلم و ستم و استبداد را که سنگ تمام گذاشتند تحسین کرد. شخصیت ایشان می‌تواند محور و کانون وحدت در آفریقا و بسیاری از کشورهای اسلامی باشد. ایشان اگرچه در دانشگاه دانش‌آموخته علم اقتصاد و علوم سیاسی است اما بزرگ‌ترین برگ وزین در کتاب قطور شیخ زکزاکی عشق به امام خمینی و اطاعت از مقام معظم رهبری است. این مفسر قرآن و معلم نهج‌البلاغه امروز پیروانی را تربیت کرده است که هجرت و شهادت در راه خدا را از عبادت‌های بزرگ می‌دانند و با صبر، حلم و تحمل دشمنان را به زانو درآورده‌اند. ما در جهان اسلام شاهد هستیم تنها قرائتی که می‌تواند امروز جامعه یکپارچه امت واحده قرآنی را رقم بزند، قرائتی است که امام از اسلام به گوش‌ دل‌های تشنه رسانده‌اند. 
قرائتی است که رحمت و لطف را و هجرت، شهادت، عشق، پیوند، دوستی و دگرگرایی را در میان مسلمانان احیا می‌کند، در واقع محمد رسول‌الله(ص) وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم را در حرکت انقلاب اسلامی کاملاً می‌بینیم. این روحانی برجسته شیعه که در آفریقا زندگی می‌کند، به فضل الهی بعد از تبرئه از اتهاماتی که لعینان و خبیثان علیه او روا داشته بودند، امروز برای درمان و پیگیری سلامتی خودش در حلقه عشاق امام و نظام و انقلاب در فرودگاه امام خمینی(ره) قرار گرفته است. 
* حضور ایشان در ایران و استقبال گرم مردم، چه به لحاظ داخلی و چه به لحاظ بین‌المللی چه پیام‌هایی دارد؟ اساسا سفر عالمان بزرگ و مجاهدی همچون شیخ زکزاکی به ایران و کشورهای اسلامی و شیعی چه اثرات مثبتی می‌تواند بر جهان اسلام بگذارد؟
ایشان اقدامات گسترده‌ای در راستای ارتقای زندگی مادی و معنوی مردم مظلوم آن دیار انجام داده است که باعث تالیف قلوب مردم و عشق میلیون‌ها انسان به آیین اسلام و تشیع شده است.  تأسیس موسسات الشهدا و خیریه و حرکت‌های اجتماعی و عمرانی، تأسیس مرکزی با اهداف ارائه خدمات درمانی و تأسیس محافل علمی و مراکز آموزشی از اقدامات ایشان است. این رهبر جنبش اسلامی نیجریه، امام و مقام معظم رهبری را الگوی خود می‌داند و اعتقاد به مسیری دارد که این مسیر، مسیر اهل بیت(ع) است. آمدن ایشان این پیام را دارد که دل‌های مسلمانان به هم گره خورده است. وحدت اسلامی و مباحث مطروح در کنفرانس وحدت اسلامی و آنچه ما در روز قدس به دنبال آن هستیم و آنچه در شعارها  و موضع‌گیری‌های نظام مبنی بر دوستی، همگرایی، انسجام، وحدت، یکپارچگی و با هم بودن و در کنار هم بودن هست را ایشان جامه عمل پوشانده است. البته ایشان نه به ایران بلکه به نقاط دیگر جهان هم سفرهایی را داشته و از آنجا که حوزه‌های علمیه خارج از چارچوب حکومت هستند، باید بدانیم سفر این روحانی در واقع سفر یک استاد و دانش‌آموخته  به دانشگاهی است که در آن تحصیل کرده است. معمولاً دانش‌آموختگان با مراکز علمی خود بی‌ارتباط نیستند و از این نظر فکر می‌کنم این سفر هم یک سفر زیارتی است  و هم دیدار با هم‌درسی‌ها و هم‌کلاسی‌ها و هم‌بحثی‌ها و هم  سفری برای درمان آثار شکنجه‌ها و آزار و اذیت‌هایی که در راه خدا این مجاهد فی‌سبیل‌الله به یادگار دارد. به‌راستی او مصداق این آیه است که فرمود: «وَفَضَّلَ‌الله المُجاهِدینَ عَلَى القاعِدینَ أَجرًا عَظیمًا».

Page Generated in 0/0059 sec