printlogo


کد خبر: 268812تاریخ: 1402/7/20 00:00
پس از ۱۲ سال با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی آب از سد درودزن به شیراز منتقل می‌شود
کاروان آبرسانی در شیراز
بهره‌برداری و آغاز ۸ پروژه آب و فاضلاب و افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس

گروه اقتصادی: پروژه آبرسانی به شیراز از سد درودزن پس از 12 سال با اعتباری معادل 6 هزار میلیارد تومان روز جمعه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و یک پروژه آبی نیمه‌تمام بعد از 12 سال به مدار فعالیت بازمی‌گردد. پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله معضلاتی است که زیرساخت‌های حیاتی کشور در سال‌های اخیر به آن دچار شده است. یکی از حوزه‌های زیرساختی کشور که سهم عمده‌ای از پروژه‌های نیمه‌تمام کشور را به واسطه عملکرد دولت‌های گذشته دارد، حوزه آب و فاضلاب است.
* بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۸ پروژه آب و فاضلاب
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره اقدام‌های انجام شده در استان فارس بیان کرد: فاز نخست طرح فاضلاب شهر آباده شامل مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب ۱۰ هزار متر مکعبی آماده بهره‌برداری است و ۱۱۳ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای جمعیتی بیش از ۶۶ هزار و ۱۰۰ نفر با اعتبار به‌روزرسانی‌شده ۱۰هزار میلیارد ریالی در حال انجام است.
اتابک جعفری ادامه‌ داد: همچنین تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب روستای شهرمیان شهرستان اقلید، شامل یک باب تصفیه‌خانه ۳۳۰ متر مکعبی و ۱۴ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای جمعیتی افزون بر ۲ هزار و ۳۴۰ نفر با اعتباری معادل ‌هزار و ۷۰ میلیارد ریال در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان‌کرد: تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب روستای شهیدآباد شهرستان خرم‌بید شامل یک باب پکیج تصفیه فاضلاب ۱۴۰ متر مکعبی و 7 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای جمعیتی بیش از ۹۴۸ نفر با اعتباری معادل ۶۹۰ میلیارد ریال نیز آماده بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فاز نخست طرح آبرسانی به مجتمع آبرسانی بخش بالاده شهرستان کازرون شامل حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه، اجرای ۲۵ کیلومتر خط انتقال آب و ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر اصلاح شبکه به‌ منظور تأمین آب شرب ۱۴ روستا و یک شهر با ۳۰ هزار نفر جمعیت به بهره‌برداری خواهد رسید.
جعفری فاز نخست طرح آبرسانی به شهر داراب را از دیگر اقدام‌های انجام شده در استان فارس برشمرد و گفت: این طرح شامل حفر و تجهیز 5 حلقه چاه، برق‌رسانی به طول ۸۵۰ متر، اجرای 7 کیلومتر خط انتقال و کف‌شکنی و مهندسی مجدد 7 حلقه چاه برای تأمین آب شرب شهر داراب با ۶۲ هزار نفر جمعیت با اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال انجام می‌شود.
وی فاز نخست طرح آبرسانی به شهر فسا از منطقه شیدانک، اجرای 8 هزار و ۲۰۰ متر خط انتقال برای تأمین آب شرب شهر فسا با ۱۱۲ هزار نفر جمعیت، فاز نخست طرح‌ آبرسانی به شهر حاجی‌آباد شهرستان زرین‌دشت و طرح آبرسانی به روستاهای مجموعه تخته سنگ و بانش شهرستان بیضا را از دیگر طرح‌های جاری استان فارس دانست که با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی بیش از ۳۰۱ هزار نفر در 5 شهر و ۳۴ روستا در 8 شهرستان استان فارس از مزایای آن منتفع می‌شوند.
وی درباره برخی اقدام‌های انجام‌شده در شیراز نیز گفت: ساخت مدول‌های ۳ و ۴ تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شهر شیراز و احداث مدول اول تصفیه‌خانه غربی شهر جدید صدرا در حال کلنگ‌زنی و اجرای مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی حسین‌آباد سرتل در آستانه افتتاح است.
* بهره‌برداری از پروژه‌های آبی نیمه‌تمام در دستور کار دولت
با توجه به تعدد طرح‎های نیمه‌تمام در دولت‌های گذشته، دولت سیزدهم با نگرش تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فعالیت‌های اجرایی را در دست گرفت. رئیس‌جمهور بارها در صحبت‌های خود به مساله تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره و تاکید کرد مادامی که پروژه‌های تکمیل نشده به بهره‌برداری نرسند، پروژه جدید کلید نخواهد خورد.
بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران، طرح آبرسانی از سد درودزن به شیراز از سال 1390 آغاز و مقرر شده بود زمینه تامین 3 هزار لیتر آب با کیفیت در هر ثانیه برای مرکز استان فارس مهیا شود.
این طرح آبرسانی شامل اجرای آبگیر درودزن، 78 کیلومتر خط لوله با قطرهای 1.6، 1.4 و 1.8 متر و یک ایستگاه پمپاژ شامل 5 پمپ با توانایی پمپاژ در ارتفاع یک کیلومتری، 4.5 کیلومتر تونل لوله‌بر، پست برق برای تامین نیاز انرژی پمپاژ و 3 باب مخزن بتنی است.
طی یک سال گذشته عملیات لاینینگ تونل، تامین و اجرای خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و احداث مخازن در کنار تملک اراضی انجام شده است.
اعتبارات تامین شده برای اجرای این طرح بر اساس ارقام به‌روز شده به 6 هزار میلیارد تومان می‌رسد که از محل اعتبارات نقدی، اسناد خزانه و ردیف قانون بودجه تامین شده است.
در مسیر اجرای این پروژه بزرگ، می‌توان به مشکلاتی نظیر طولانی شدن زمان پروژه و تعدیل قرارداد پیمانکاران، معارضات فیزیکی و تاسیسات شهری و مشکلات حفاری درون‌شهری اشاره کرد که با حل این مشکلات زمینه بهره‌برداری از طرح در دستور کار قرار گرفت.
* آزادراه شیراز - اصفهان زیر بار ترافیک می‌رود
با اتمام عملیات ساخت قطعات یک تا 6 آزادراه شیراز - اصفهان به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب که اوایل دهه ۹۰ شروع شده بود، بهره‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر آزادراه حد فاصل شیراز تا ایزدخواست با حضور رئیس‌جمهوری انجام می‌شود.
این ابرپروژه آزادراهی که ساخت آن محصول مشارکت ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع است، اوایل دهه ۹۰ کلنگ‌زنی شد و سال ۹۹ با هدف تامین مالی آن و با توجه به اینکه برای تکمیل این ابرپروژه نیاز به منابع مالی قابل ملاحظه‌ای بود، شرکت عمران شهر جدید صدرا هم ۱۰ درصد (حدود ۳۰۰ میلیارد تومان) از تامین مالی بخش خصوصی مشارکت‌کننده در این پروژه را بر عهده گرفت.
این آزادراه که حالا ۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز تا ایزدخواست آماده بهره‌برداری است که قطعات یک، ۲ و ۳ آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد.
همچنین قطعات ۴، ۵، ۶ و ۷ (که قطعه هفتم آن ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد) به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.
از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه‌راهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

Page Generated in 0/0054 sec