printlogo


کد خبر: 268831تاریخ: 1402/7/22 00:00
نگاهی به «بچه زرنگ» سینمای ایران
نوید اتفاق‌های خوب برای ساخت آثار انیمیشن‌ در سینما

پیمان خزلی: این روزها در اکثر سینماها و فضاهای شهری، تبلیغات یک انیمیشن سینمایی به چشم می‌خورد. انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» از همان ابتدای اکران در سینماها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. شاید موفقیت «بچه‌ زرنگ» مرهون سال‌ها کار، تجربه، تلاش و فعالیت سازندگان این اثر باشد که سیر تکامل ساخت انیمیشن‌های بلند سینمایی را به درستی پیموده‌اند.
البته در چند سال اخیر هم نمونه‌های موفق انیمیشن‌های ایرانی بر پرده‌های سینما خودنمایی کرده‌اند، به نحوی که هر ساله مخاطبان ایرانی انتظار چند اثر با کیفیت را دارند. جشنواره فیلم فجر نیز هر سال معمولا یک اثر پویانمایی خوش‌ساخت در دل خود جای می‌دهد که متاسفانه در رقابتی نابرابر با فیلم‌های داستانی به رقابت می‌پردازد.
داستان پویانمایی «بچه زرنگ» ماجرای محسن، پسربچه‌ای است که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم‌ها است و همیشه تلاش می‌کند با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. «بچه زرنگ» به لحاظ فنی و تکنیکی کیفیت بالایی دارد و با ریتم مناسب مخاطب را خسته نمی‌کند. این انیمیشن جذاب به لحاظ محتوایی هم توجه به مفاهیم دینی و ملی را نیز در دل داستان خود جای داده است. توجه به گویش‌های مناطق مختلف ایران نیز در این انیمیشن به درستی پرداخته شده و همه این موارد نشان از توجه به نیاز مخاطب کودک و نوجوان در بین سازندگان آن دارد.
به طور خلاصه می‌توان گفت انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» نمره بالایی از مخاطبان خود می‌گیرد. نکته مهم این است که در شرایطی که در سینمای جهان همیشه فیلم‌های انیمیشن جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های سال هستند لزوم توجه به ساخت آثاری متناسب با فرهنگ و زیست‌بوم ایرانی - اسلامی بیش از پیش مهم و قابل اعتناست.
کارکرد مهم دیگری که سازندگان انیمیشن با شایستگی در مسیر تحقق آن گام برمی‌دارند، نشان دادن روحیه خودباوری و ایمان به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی‌های جوانان و نوجوانان ایرانی است که می‌تواند هر یک از آنها را در قامت یک قهرمان بالقوه و در تناسب با الگوی اسلامی - ایرانی تعریف کند. چنین اتفاق مهمی بویژه در برهوت تشنه و خالی از قهرمان سینمای ایران شایسته توجه و قدرشناسی است.
بهره‌برداری بجا و مناسب از صداپیشگان توانمندی چون هومن حاجی‌عبداللهی، هدایت هاشمی و میرطاهر مظلومی یکی دیگر از برگ‌‌برنده‌هایی است که سازندگان «بچه ‌زرنگ» رو کرده‌اند. این اتفاق به ‌طریق اولی موجب تقویت حس همزاد‌پنداری، قرابت و همراهی تماشاگران با کاراکترهای قصه می‌شود.  
درخشش «بچه زرنگ» نشان می‌دهد انیمیشن‌سازی ما در مسیر درستی قرار گرفته و نوید اتفاق‌های خوبی را در آینده می‌دهد.

Page Generated in 0/0050 sec