printlogo


کد خبر: 268853تاریخ: 1402/7/22 00:00
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران خواستار ارسال محموله‌های بشر‌دوستانه و اعزام تیم‌های درمانی به مناطق جنگی در فلسطین شد
آمادگی برای امداد‌رسانی در غزه

تداوم حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه منجر به از دسترس خارج شدن امکانات اولیه زندگی همچون آب، برق و گاز و کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و جراحی و حتی سوخت و ایجاد شرایط وخیم انسانی شده است که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد. در چنین شرایطی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور محاصره کامل نوار غزه را صادر کرده است. این در حالی است که محاصره فلسطینیان با هدف محروم‌سازی غیرنظامیان از دسترسی به نیازهای اولیه بشری به حادترین مراحل خود رسید، چنانکه رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی در بیانیه خود این مخاصمه را یک فاجعه جهانی قلمداد کرده است. در این شرایط حتی بیم آن می‌رود ادامه این جنایت‌ها بدون توجه به راه‌حل‌های انسانی موجب بروز فجایع بزرگ انسانی و شیوع بیماری‌های واگیر شود. بدون تردید می‌توان اذعان داشت مصادیق یادشده از موارد فاحش نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه است، درنتیجه موجبات مسؤولیت بین‌المللی امران و عاملان آن را فراهم می‌آورد. در همین ارتباط کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در راستای وظایف و ماموریت‌های خود مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت موجود در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده و بر این باور است مقررات و عرف حقوق بین‌الملل بشردوستانه بویژه کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو (1949) و دیگر اسناد مرتبط در جریان مخاصمات چند روز اخیر در غزه از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی نقض شده است. در این راستا در بیانیه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران درباره درگیری‌های اخیر و جاری فلسطین، از همه نهادهای مرتبط خواسته شده ضمن مستند‌سازی نقض‌های گسترده و سازمان‌یافته حقوق بشردوستانه، زمینه پایان بخشیدن به بی‌کیفرمانی مرتکبان این جنایات بین‌المللی را فراهم آورند. کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران با اذعان به اهمیت و حساسیت وضعیت موجود در غزه از تمام دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و دیگر کنشگران عرصه بین‌الملل بویژه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر خواسته به منظور کاهش آلام و کمک به نیازمندان و تسکین درد مردم غزه، ضمن محکومیت این وضعیت، با اتخاذ همه تدابیر ضروری و اقدامات لازم، از ادامه نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل بشردوستانه از سوی اشغالگران جلوگیری به عمل آورند. به همین منظور از همه کشورها بویژه کشورهای دارای مرز مشترک با فلسطین درخواست شده با هدف کمک‌رسانی و ارائه خدمات بشردوستانه اهتمام و مساعی خود را به‌کار گیرند.
در این باره رئیس جمعیت هلال‌احمر در نشست کمیته حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران خواستار ورود مجامع بین‌المللی برای توقف حملات علیه غیر نظامیان فلسطین شد.
جلسه فوق‌العاده کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران با موضوع بررسی وضعیت سرزمین‌های اشغالی با حضور پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر و راضیه عالیشوندی، سرپرست معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر و اعضای کمیته ملی حقوق بشر دوستانه برگزار شد. رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: ناظران بین‌المللی شاهد وقوع حملات گسترده علیه غیرنظامیان در نوار غزه و کشته و زخمی‌شدن هزاران انسان غیرنظامی ‌بیگناه شامل کودکان و زنان و سالمندان هستند. وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس گزارشات دریافتی، غیرنظامیان بدون دریافت هرگونه کمک و امداد، به شکلی بی‌دفاع در زیر شدیدترین حملات قرار دارند، افزود: طبق گزارش واصله از جمعیت هلال‌احمر فلسطین، تیم‌های امدادی آن جمعیت در حال فعالیت میدانی در استان‌های جنوبی و شمالی هستند. کولیوند در ادامه خاطرنشان کرد: در این شرایط جمعیت هلال‌احمر فلسطین فقط با ۲۸ دستگاه آمبولانس در حال خدمت‌رسانی است و ظرفیت نیروی انسانی آن جمعیت ۹۶ نفر شامل کارکنان، امدادگران و داوطلبان است. به گفته وی سوخت، لوازم جراحی، دارو و ملزومات پزشکی، اقلام یکبارمصرف پزشکی و قطعات یدکی (تجهیزات پزشکی و وسایل نقلیه)، لوازم ضروری از جمله لوازم جراحی و سایر نیاز‌ها از جمله ملزوماتی است که باید به دست هلال‌احمر فلسطین رسانده شود. 
کولیوند با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر فلسطین با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تماس و ظرفیت‌های عملیاتی آن جمعیت در تاسیسات و بیمارستان‌ها رو به افزایش است، ادامه داد: این درگیری‌ها منجر به خسارت شدید به پایگاه هلال‌احمر فلسطین در شمال غزه و پایگاه اصلی جمعیت هلال‌احمر فلسطین در شهر غزه و همچنین شهادت تعدادی از امدادگران هلال‌احمر فلسطین شده است. 
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌ها و محموله‌های بشردوستانه و اعزام تیم‌های درمانی به منطقه، ارسال نامه به رئیس هلال‌احمر فلسطین جهت تعیین نیاز‌های مورد نظر، ارسال پیام‌های جداگانه به روسای جمعیت‌های ملی سوریه، لبنان و مصر جهت اعلام آمادگی ارسال محموله‌های امدادی و همچنین اعزام تیم‌های درمانی به آن کشور‌ها برای خدمت به مصدومان، مجروحان و آسیب‌دیدگان فلسطینی، ارسال نامه‌های جداگانه به رئیس کمیته صلیب سرخ جهانی و رئیس منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر جهت اقدام برای اعلام بیانیه کمک‌رسانی و ایجاد شرایط برای ارسال اقلام امدادی مورد نیاز مردم فلسطین از جمله اقداماتی بوده که هلال‌احمر ایران از زمان وقوع درگیری‌ها برای کمک به مردم فلسطین انجام داده است. 
وی ادامه داد: هلال‌احمر ایران برای پذیرش و درمان مجروحان فلسطینی در بیمارستان‌های جمهوری اسلامی و ارسال کمک‌ها و محموله بشردوستانه آمادگی دارد و در تماس تلفنی با روسای هلال‌احمر مصر، سوریه و لبنان و همچنین با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آمادگی خود برای ارسال محموله‌های امدادی و اعزام تیم‌های درمانی یا اعزام مصدومان به بیمارستان‌های امن جهت مداوا را اعلام کرده است.
کولیوند افزود: علاوه بر این با رئیس کمیته اسلامی هلال بین‌الملل (ICIC) جهت بهره‌گیری از امکانات و نیروی انسانی جمعیت‌های ملی مسلمان عضو این کمیته برای کمک به آسیب‌دیدگان این درگیری‌ها و همچنین کمک به ایجاد شرایط ارسال محموله‌های امدادی و نیرو‌های درمانی به مکان‌های مورد نیاز برای کمک به مصدومان مکاتبه شده است. 
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان بر ورود هر چه زودتر مجامع بین‌المللی به کشتار غیرنظامیان در غزه تاکید کرد و گفت: از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخواست کرده به دنبال راهی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به فلسطین باشد و به محض فراهم شدن این امکان محموله کمک‌های بشردوستانه هلال‌احمر ایران به فلسطین ارسال خواهد شد. این جلسه اضطراری کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به منظور روشن کردن ابعاد اقدامات ضدحقوق بشردوستانه شکل گرفته علیه مردم مظلوم غزه و فلسطین اشغالی تشکیل شد و ضمن محکومیت این وضعیت، با صدور بیانیه‌ای پایان پذیرفت.

Page Generated in 0/0038 sec