printlogo


کد خبر: 268857تاریخ: 1402/7/22 00:00
تکذیب ادعای از دسترس‌خارج شدن منابع ارزی ایران در قطر
منابع ارزی در دسترس است
رئیس کل بانک مرکزی قطر: شایعات در رابطه با منابع ایران شوخی و بازی رسانه‌ای است

پس از شروع جنگ حماس و اسرائیل، رسانه‌ آمریکایی واشنگتن‌پست مدعی شد آمریکا با قطر توافقاتی انجام داده و تا زمان انجام تحقیقات درباره این حمله، جلوی دسترسی ایران به منابعش در قطر گرفته شده است.
آزادسازی منابع بلوکه ایران در کشورهای مختلف یکی از اقدامات مهم و مثبت دولت سیزدهم محسوب می‌شود که طی آن 6 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشورمان در کره‌جنوبی آزاد شد. پس از این اتفاق منابع بلوکه شده به سوییس منتقل شد و سپس از طریق بانک‌های قطر در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.
پس از حمله حماس به رژیم صهیونیستی، روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد آمریکا و قطر توافق کردند تا زمان انجام تحقیقات درباره حمله حماس به اسرائیل، جلوی دسترسی ایران به 6 میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر گرفته شود اما برخلاف ادعای این روزنامه آمریکایی، بررسی‌ها حاکی از عدم ایجاد تغییر در دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانک‌های قطر بوده و توافق انجام شده میان ایران و قطر به قوت خود باقی است. همچنین نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز ادعای این روزنامه آمریکایی را رد کرد و این خبر را فاقد صحت دانست. روز گذشته شیخ بندربن محمد‌بن‌سعود آل‌ثانی، رئیس کل بانک مرکزی قطر در دیدار با محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به اقدامات اساسی و خوبی که طی روزهای گذشته درباره استفاده از منابع ارزی ایران در قطر انجام شده، گفت: شایعات مطرح شده در این باره طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای بود.
* ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق در دسترس بانک مرکزی است
گفتنی است ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق و ۶ میلیارد دلار در قطر که اخیرا از کره‌جنوبی منتقل شده در دسترس بانک مرکزی است.
با رایزنی‌های بانک مرکزی، علاوه بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی که به قطر منتقل شده، هم‌اکنون ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان در عراق نیز در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.
۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق، صرف واردات نهاده‌ها و کالاهای اساسی خواهد شد. همچنین ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر در اختیار چند بانک ایرانی قرار گرفته و صرف تامین ارز واردات کالا خواهد شد.
* دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی
علاوه بر اقدامات یادشده، مجموعه تلاش‌های انجام‌شده در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای منجر به آزادسازی حدود ۶,۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بلوکه کشور شد و با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی قطر، بهره‌برداری از منابع انتقال داده شده به چند بانک ایرانی وارد فاز عملیاتی شده است. علاوه بر این، مذاکرات مفیدی با کشورهای منطقه در زمینه تقویت مناسبات بانکی و ارزی انجام شده که نتیجه آن در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.
اخیراً نیز با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، موانع قضایی جهت دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش 1.7 میلیارد دلار برطرف شده است. علاوه بر موارد فوق، می‌توان به در دسترس قرار گرفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در عراق و همچنین مذاکرات درباره تامین منابع از طریق فاینانس با چین اشاره کرد.

Page Generated in 0/0096 sec