printlogo


کد خبر: 268858تاریخ: 1402/7/22 00:00
آزادراه شیراز - اصفهان به طول۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسید؛ بهره‌برداری از ۵۳ پروژه صنعت آب و برق در استان فارس با حضور رئیس‌جمهور
افتتاح ابرپروژه مرکز ایران
بذرپاش: ۲۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در استان فارس برای نهضت ملی مسکن تأمین شد

اَبَرپروژه آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه به طول۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال - جنوب، صبح پنجشنبه ۲۰ مهر با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و با بهره‌برداری از این طرح، علاوه بر مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه‌ شد.
عملیات اجرایی این پروژه که سال ۱۳۸۹ آغاز شد، مهر ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده بود و پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز می‌شود و تا ایزدخواست ادامه دارد که قطعات یک، ۲ و 3 آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسروشیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات 4، 5، ۶ و 7 به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.
از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا – سه‌راهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.
مسیر شیراز- اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز 5.5 تا ۶ ساعت بود که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوه‌تاه‌تر شد و زمان سفر تا ۲ ساعت کاهش یافت.
برنامه دولت این است پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور را از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.
در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز -اصفهان تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است. 
* بزرگ‌ترین پل آزادراهی کشور در مسیر شیراز - اصفهان
گفتنی است مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز- اصفهان قرار دارد. پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه ۳ آزادراه شیراز- اصفهان و روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانه‌های کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتیمتر است و خودروهای عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد می‌کنند. نوع پل بتن دره‌ای پیش تنیده است. قالب‌بندی پل از نوع شاریوی پیش‌تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی شده و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.
* ۵۳ پروژه صنعت آب و برق در استان فارس افتتاح شد
با حضور رئیس‌جمهور در استان فارس ۵۳ پروژه صنعت آب و برق شامل ۱۲ طرح آبی و ۴۱ پروژه برق به ارزش ۱۰,۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.
سامانه آبرسانی به شیراز از سد درودزن، آبرسانی به ارسنجان، آبرسانی به شهر قیر، آبرسانی به شهرهای داراب، فسا، حاجی‌آباد، مجتمع بالاده و روستاهای مجموعه تخته سنگ و بالش از جمله طرح‌های آبرسانی افتتاح شده به حساب می‌آید. در حوزه بازچرخانی آب، احداث تصفیه فاضلاب و اجرای شبکه به همراه نصب ۴۸۰ عدد سپتیک تانک پلی‌اتیلن روستاهای میان اقلید، فاز اول طرح فاضلاب شهر آباده شامل شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب، اجرای شبکه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب خرمبید نیز از دیگر طرح‌های حوزه آب در استان فارس است.
* واگذاری هزار و ۶۴۹ قطعه زمین در راستای طرح جوانی جمعیت
وزیر راه و شهرسازی طی مراسمی با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در شیراز، با اعلام واگذاری هزار و ۶۴۹ قطعه زمین در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، به گزارش مجموعه اقدامات انجام‌شده در حوزه راه و جاده، مسکن و جوانی جمعیت پرداخت. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آیین اهدای زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت، درباره افتتاح و بهره‌برداری آزادراه اصفهان - شیراز گفت: این قطعه آزادراهی که به بهره‌برداری رسید آزادراه‌های ما را به ۳ هزار کیلومتر رساند و ۳ هزار کیلومتر دیگر در دستور کار است. بذرپاش افزود: این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۳۰ کیلومتری مسیر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش سوانح جاده‌ای، برنامه کلان در دولت را پیش می‌برد که آن هم تکمیل کریدورهای مواصلاتی شمال به جنوب کشور است و در بخش ریلی و جاده‌ای به سرعت پیگیری می‌شود و این کریدور در شمال بندر انزلی را به دریای جنوب و خلیج‌فارس در بوشهر متصل می‌کند که اتفاق بزرگی قلمداد می‌شود.
* افتتاح ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان فارس
به گفته بذرپاش، حدود ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز در سطح استان با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که عدد بزرگی است. علاوه بر آن بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه نگهداری راه‌ها، رفع نقاط حادثه‌خیز، روکش آسفالت، راه روستایی و بهسازی انجام شد. 
* آماده‌سازی ۶ هزار قطعه در مناطق روستایی
به گفته بذرپاش، بیش از ۶ هزار قطعه از این زمین‌ها در مناطق روستایی است که آماده‌سازی شده است. وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار زمین در قالب مسکن ملی در حال ساخت است، افزود: در استان فارس بیش از ۲۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین تامین شده است. بذرپاش اعلام کرد: با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین ظرف ۲ ماه آینده در استان فارس قدری بیش از مسکن مهر اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: روز گذشته اهدای حدود ۶ هزار قطعه زمین به طور نمادین در یکی از روستاهای استان فارس کلید ‌زده شده و تا پایان سال نیز ۳۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تقدیم هموطنان کشور می‌شود، تاکید کرد: اولویت واگذاری زمین در روستاها و شهرها زوج‌های جوان خواهند بود.

Page Generated in 0/0048 sec