printlogo


کد خبر: 268859تاریخ: 1402/7/22 00:00
اخبار

رشد 9.1 درصدی صدور پروانه ساخت مسکن در بهار امسال
جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد میزان صدور پروانه‌های ساخت مسکن در کشور طی فصل بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال گذشته رشدی 9.1 درصدی داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، برای ساخت ۹۸ هزار و ۵۲۵ واحد مسکونی پروانه ساخت صادر شده که نسبت به فصل زمستان سال گذشته ٢٢,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل بهار سال گذشته 9.1 درصد افزایش داشته است،‏ همچنین متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان 3.3 واحد بوده است‌. بر اساس این گزارش، تعداد ۲۹ هزار و ۵۶۵ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در بهار ١٤٠٢ صادر شده که نسبت به فصل زمستان گذشته ٢٧,٥ درصد کاهش و نسبت به بهار سال گذشته 0.4درصد افزایش داشته است. مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در بهار ١٤٠٢ حدود ۱۸ هزار و ۳۳۵ مترمربع بوده که نسبت به زمستان گذشته ٢١,٧ درصد کاهش و نسبت به فصل بهار سال گذشته 7.2 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٦٢٠ مترمربع بوده است. همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بهار سال ١٤٠٢، تعداد ۹ هزار و ۵۸۶ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته ٢٨,٤ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 61.0 درصد افزایش داشته است، همچنین‏ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هریک از این پروانه‌های احداث ساختمان 6.9 واحد بوده است. بر اساس این گزارش، یک هزار و ۳۸۹ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری‌ تهران در بهار ١٤٠٢ صادرشده که نسبت به فصل گذشته ٢٣,٩ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 88.7 درصد افزایش داشته است. گفتنی است مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادر شده از سوی شهرداری‌ تهران در بهار ١٤٠٢ بالغ ‌بر ١٦٧٢ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته ٢٩,١ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 48.4 درصد افزایش داشته است.
***
نیمه اول امسال 32.4 میلیارد دلار ارز برای واردات تأمین شد
بر اساس اعلام بانک مرکزی، برای واردات کالاها و خدمات مورد نیاز بنگاه‌ها و خانوارها در نیمه اول امسال 32.4 میلیارد دلار ارز تامین و پرداخت شده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تامین ارز در 6 ماهه نخست امسال با رشد 3.1 درصدی مواجه شده است. یکی از اقدمات بانک مرکزی تامین ارز به‌موقع برای واردات کالاها و خدمات مورد نیاز بنگاه‌ها و خانوارها بوده است. در این ارتباط، به رغم افت قیمت‌های جهانی و کاهش صادرات غیرنفتی، میزان تخصیص و تامین ارز طی 6 ماهه اول سال جاری به طور متوسط ماهانه به ترتیب معادل 7.5 و 5.4 میلیارد دلار بوده است. گفتنی است تامین ارز به معنای پرداخت قطعی و تسویه ارز برای واردات کالا و خدمات است. بر این اساس در مجموع طی 6 ماهه اول سال جاری معادل 32.4 میلیارد دلار جهت واردات کالا و خدمات تامین ارز صورت گرفته (پرداخت شده) که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 3.1 درصد رشد نشان می‌دهد. در این میان بانک مرکزی نقش پررنگ‌تری در تامین ارز واردات در 6 ماهه اول سال جاری ایفا کرده است، همچنین بانک مرکزی وعده داده به‌زودی در مرکز مبادله ارز و طلا از ابزارهای مختلف پوشش نوسانات ارز، طلا و ابزارهای کاهش ریسک معاملات تجاری که مراحل نهایی طراحی نرم‌افزاری و ابزارهای مربوط به آن در حال طی شدن است، رونمایی خواهد شد.
***
3 بلوک مسکن مهر سرپل‌ذهاب به‌زودی تحویل متقاضیان می‌شود
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت از 3 بلوک مسکن مهر تخریبی آسیب‌دیده از زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ در شهرستان سرپل‌ذهاب، ۲ بلوک تکمیل شده و یک بلوک دیگر نیز در دست تکمیل است و اعتبار آن تامین شده و با اتمام پروژه به‌‌زودی تحویل مالکان خواهد شد. رامین الماسی افزود: مجتمع مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب در زلزله آبان‌ماه سال۱۳۹۶ آسیب جدی دید و 3 بلوک از آن نیز به کلی تخریب شد. وی توضیح داد از مجموع ۵۷۶ واحد مسکن مهر شهید شیرودی سرپل‌ذهاب که در زلزله آبان سال ۹۶ آسیب دید تاکنون ۵۰۴ واحد تکمیل و به مالکان تحویل داده شده و 3 بلوک ۷۲ واحدی که به طور کامل تخریب شد کار احداث آن توسط پیمانکار طرح در دست اقدام است که ۲ بلوک دیگر آن تکمیل و یک بلوک نیز در حال تکمیل است. وی اظهار کرد: در بحث نهضت ملی مسکن که مهم‌ترین مطالبه و خواست مردم این شهرستان است بعد از پیگیری‌های بسیار، زمینی در نزدیکی قره بلاغ از توابع این شهرستان به مساحت حدود ۵۳ هکتار انتخاب و استعلامات و امورات مربوط به آن انجام شده است. وی گفت: علاوه بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ظرفیت‌های خودمالکی و بازسازی بافت فرسوده نیز بهره خواهیم گرفت و در این باره تسهیلات 5 میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی بافت فرسوده آماده است و افراد واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به درگاه طرح نهضت ملی مسکن از این تسهیلات استفاده کنند. وی ادامه داد: استاندار کرمانشاه در جلسه اخیر شورای مسکن استان تاکید ویژه‌ای بر یک هزار هکتار از اراضی روستایی برای حمایت از روستاها داشت، از این رو هفته گذشته در مجموع در استان یک هزار هکتار اراضی را در قالب نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت به روستاهای استان الحاق کردیم و این کار هم باعث رونق و توسعه روستاها و هم مهاجرت معکوس خواهد شد.

Page Generated in 0/0048 sec