printlogo


کد خبر: 268875تاریخ: 1402/7/23 00:00
اخبار

میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ۵ چهره کتابخانه‌ای از ۳ قاره جهان
۵ چهره برجسته بین‌المللی کتابخانه‌ای از ۳ قاره جهان با دعوت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کشورمان سفر کرده‌اند تا ضمن حضور در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با تازه‌ترین دستاوردها و خدمات کتابخانه‌های عمومی در ایران آشنا شوند. ۵ چهره برجسته بین‌المللی که به همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» دعوت شده‌اند، روز ۲۱ مهرماه وارد ایران شدند.
میخائیل دیمیتریوویچ آفانسییف از روسیه، رشیده بوالحسن از مالزی، جورج مویزز کرول دو پرادو از برزیل، او. اِن. چوبِی از هند و علی فؤاد کارتال از ترکیه با حضور در ایران ضمن حضور در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» از کتابخانه‌های عمومی بازدید می‌کنند و با خدمات متنوع کتابخانه‌ای در کشورمان آشنا می‌شوند. گفتنی است همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به ‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور و فراهم ‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشی اقتصادی با حمایت از اقدام‌های کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک، با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر به میزبانی شهر مشهد برگزار خواهد شد.
***
کتاب «سخت‌تر از سنگ» رونمایی شد
«سخت‌تر از سنگ» عنوان کتابی به قلم وحید و حمید شاهی‌مریدی است که مخاطب با خواندن آن به سرمایه‌هایی مثل صبر، تلاش و پشتکار پی می‌برد.کتاب «سخت‌تر از سنگ» اثر وحید و حمید شاهی‌مریدی با حضور اهالی رسانه رونمایی شد. این کتاب درباره زندگینامه مردی به نام وحید شاهی‌مریدی است که در راه کشف معادن گوناگون سختی‌های بسیار زیادی کشیده و به «مرد معدن ایران» مشهور است. وحید شاهی‌مریدی، نویسنده کتاب «سخت‌تر از سنگ» درباره این اثر بیان کرد: از وقتی دست چپ و راست خود را شناختم تا رسیدن به اکتشاف معادن را در این کتاب نوشتم. «سخت‌تر از سنگ» کتابی صادقانه است. من تمام اتفاقات را صادقانه نوشتم تا بتوانم انگیزه‌ای برای مخاطبان نوجوان ایجاد کنم.
وی درباره عنوان «مرد معدنی ایران» تصریح کرد: این عنوانی است که دوستان با توجه به سفر‌های متعدد من به تمام معادن فلزی و غیرفلزی کشور روی من گذاشتند. من حدود بیش از 400 معدن در کشور کشف کرده‌ام و تمام سنگ‌ها و کانی‌های فلزی را در سطح کشور می‌شناسم. در دنباله این کار، کتاب «طرح جامع معدن و معدن‌نگاری» را نوشتم؛ کتابی که می‌تواند برای دانشجویان منبع خوبی باشد تا به شناخت بهتری از معدن و سنگ‌های آن برسند.
***
انعکاس «درد فلسطین» در جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با شعار «شرف هم‌پاست با درد فلسطین» برای همدردی با مردم مظلوم فلسطین رونمایی شد.
همزمان با راهپیمایی مردم تهران برای همدردی با مردم مظلوم فلسطین، خانه طراحان انقلاب اسلامی نیز دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) را تغییر داد.
دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) با عنوان «درد فلسطین» و با شعار «شرف هم‌پاست با درد فلسطین»، در ادامه پویش «توفان الاقصی» تولید شده است و طراح گرافیک آن دانیال فرخ و طراح نوشتارش مجتبی حسن‌زاده است. دیوارنگاره پیشین میدان ولیعصر(عج) به مناسبت انجام عملیات «توفان الاقصی» علیه رژیم صهیونیستی، ۱۶ مهر نصب و رونمایی شده بود.
***
جنبش شیخ زکزاکی در قاب مستند «خلیل آفریقا»
مجموعه مستند «خلیل آفریقا» در آستانه ورود امام آفریقا به ایران، با موضوع فعالیت جنبش اسلامی نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی، در ۵ قسمت از شبکه افق پخش می‌شود. «خلیل آفریقا» عنوان مجموعه مستندی است که در 5 قسمت و با موضوع فعالیت‌های جنبش اسلامی نیجریه و رهبری آن شیخ ابراهیم زکزاکی روی آنتن شبکه افق می‌رود. موسسه روایت فتح مجری تولید این مجموعه بوده و روح‌الله رفیعی کارگردانی آن را بر عهده داشته است. بخشی از تاریخ اسلام و تشیع در نیجریه و فعالیت جنبش اسلامی این کشور در هر قسمت از «خلیل آفریقا» روایت می‌شود. در قسمت نخست که با محوریت شخصیت عثمان بین فودیو تولید شده به تاریخ چند سده اخیر نیجریه اشاره می‌شود؛ او حدود ۲۰۰ سال قبل ساختار یک حکومت اسلامی را در نیجریه بنا کرد که قریب به ۱۰۰ سال برپا بود اما این حکومت با نفوذ انگلیس و نفاق جریان‌های سیاسی وابسته به بیگانه سرنگون شد.
در قسمت‌های بعدی به شیخ ابراهیم زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه در سال‌های اخیر اشاره شده و برای نشان دادن اهمیت این جریان، ملاقات شیخ زکزاکی و امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه چرایی مخالفت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا با این جنبش و نوع مواجهه جریان بوکوحرام با جنبش اسلامی نیجریه مورد بحث قرار می‌گیرد.
مستند «خلیل آفریقا» در ۵ قسمت، شنبه تا چهارشنبه هفته جاری ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

Page Generated in 0/0050 sec