printlogo


کد خبر: 268882تاریخ: 1402/7/23 00:00
دور دنیا

المانیتور: اسرائیل بشدت حماس را دست‌کم گرفت!
به گزارش روزنامه دیلی میل، ویدئوهای منتشرشده توسط حماس نشان می‌دهد اعضای این جنبش با شبیه‌سازی یک کیبوتص در آن تمرین می‌کردند و تمرینات آنها شامل جنگ شهری، حملات موشکی و نبرد خانه به خانه بوده است. سی‌ان‌ان از شناسایی ۶‌مکان آموزشی در غزه خبر داده و می‌گوید هیچ اقدامی علیه این مکان‌ها توسط رژیم صهیونیستی انجام نشده و این درحالی است که یکی از آنها ۱۸ ماه پیش احداث شده است.
همچنین در یکی از این مکان‌ها اعضای حماس حملات با گلایدر را تمرین کرده‌اند؛ روشی که آنها شنبه گذشته در حملات خود استفاده کردند. علاوه بر اینکه ظاهرا حماس سال‌هاست برای حمله به رژیم صهیونیستی آماده می‌شود، اطلاعات دقیق این گروه از اسرار نظامی رژیم صهیونیستی، رسانه‌ها را غافلگیر کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از «حمله سازماندهی‌شده و بسیار دقیق حماس علیه اسرائیل» می‌گوید؛ حمله‌ای که حماس بر اساس آن درک عمیقی از «ضعف اسرائیل» داشته و از اسرار ارتش آن مطلع بوده است. این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشته است: حماس با برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی فوق‌العاده از اسرار و ضعف‌های اسرائیل، امتداد جبهه اسرائیل با غزه را تحت تاثیر قرار داد و شهروندانی را که مدت‌ها به برتری ارتش خود ایمان راسخ داشتند، در بهت فرو برد.
از سوی دیگر المانیتور در گزارشی مفصل درباره غافلگیر شدن اسرائیل توسط حماس نوشته است این رژیم توانمندی حماس را به شدت دست‌کم گرفته بود. المانیتور نوشت: «حتی زمانی که شبه‌نظامیان حماس هفته‌ها در مرز اسرائیل با غزه آموزش می‌دیدند، اسرائیلی‌ها به تصورات ازپیش‌تعیین‌شده مبنی بر اینکه تمرین‌های نظامی صرفا مانور بوده و حماس بیشتر به توسعه اقتصادی توجه دارد، کاری انجام نمی‌داد و در کمال ناباوری، حتی زمانی که حماس شهرک‌های ساختگی اسرائیل را برای حملات عملی ساخت، همچنان همین‌ تصور را داشت».
شکست‌های تاکتیکی، همچنین نقص‌های عملیاتی و لجستیکی در روز حمله اما گریبانگیر اسرائیل شد. به طور کلی، اکنون آشکار است که اسرائیل بیش از حد از توانایی‌های تکنولوژیک خود راضی بود و به اشتباه معتقد بود ترکیبی از فناوری و موانع فیزیکی نیاز به نیروی انسانی را از بین می‌برد. فناوری نظارت بر مرزها به ارتش اسرائیل احساس امنیت کاذب داد. زمانی که حماس با هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه‌های ارتباطی اسرائیل حمله کرد و آنها را از کار انداخت، سربازان اسرائیلی راهی برای برقراری ارتباط با یکدیگر نداشتند. همان‌طور که نیویورک تایمز گزارش داد، چندین نظارت عمده دیگر شامل ناتوانی در نظارت بر ارتباطات حماس و جمع‌آوری فرماندهان نظامی در یک پایگاه مرزی بود.
این حمله توانایی‌های فزاینده حماس از جمله امنیت عملیاتی آن را نشان داد. به دلیل قدرت اسرائیل در جذب جاسوس در گروه‌های فلسطینی، بسیاری از رهبران حماس از این طرح بی‌خبر ماندند، حتی زمانی که اعضای آنها آموزش می‌دیدند. بر این اساس، جزئیات عملیات توسط اسرائیلی‌ها کشف نشد. دانیل بایمن، کارشناس تروریسم، اخیرا در مقاله‌ای، مجموعه‌ای از عوامل مرتبط با شکست اطلاعاتی اسرائیل از جمله ارزیابی ضعیف از توانایی‌های حماس را بیان کرد؛ ارزیابی ضعیف از نیات حماس، درک نادرست از سیاست‌های خود اسرائیل، تصور بیش از حد کارآمدی سرویس‌های امنیتی اسرائیل و عدم تمایل احتمالی به توجه به هشدارهای اطلاعاتی.
***
هاآرتص: خسارت‌های نبرد «توفان الاقصی» 1000 برابر جنگ ۱۹۷۳ است
روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» فاش کرد شکستی که رژیم صهیونیستی در عملیات توفان الاقصی متحمل شد هزاران بار بدتر از جنگ اکتبر ۱۹۷۳ است. این روزنامه همچنین نوشت: هشدارهایی از سوی نهادهای امنیتی و نظامی درباره عملیات نفوذ به شهرک‌ها وجود داشت. طبق نوشته این روزنامه، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس شعبه «امان» در جریان این هشدارها درباره عملیات فلسطینیان بودند اما بنیامین نتانیاهو نسبت به اوضاع امنیتی خوشبین بود و به این خوشبینی ادامه داد. عاموس هرئیل، تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: سران سیاسی این رژیم شب قبل از عملیات «توفان الاقصی» هشدارهایی از سوی سطوح امنیتی مبنی بر تردید درباره اوضاع امنیتی در جبهه جنوبی دریافت کرده بودند اما توجهی به آن نشد.
روزنامه هاآرتص همچنین نوشت: دولت کنونی رژیم صهیونیستی با شوکی روبه‌رو شد که تا نسل‌ها ادامه خواهد داشت. طبق این گزارش، کشورها و سازمان‌های معتبر جهان اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در برهه فعلی ضعیف و آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری است. این روزنامه عبری‌‌زبان همچنین فاش کرد: «نتانیاهو به دنبال این است از مسؤولیت خود شانه خالی کند و آن را به دوش سران ارتش، امان و شاباک بیندازد. سران اسرائیل دشمن و توانمندی‌های نظامی آن را نادیده گرفتند و پس از سپری شدن چند روز هنگامی که عمق اختلالات و ناهماهنگی‌ها در ارتش و سرویس اطلاعاتی اسرائیل مشخص شود، درخواست‌هایی برای برکناری و محاکمه بسیاری از آنها مطرح خواهد شد اما این شکست اطلاعاتی و نظامی، نتانیاهو را از مسؤولیت خود در قبال این بحران مبرا نمی‌کند».
در حالی عملیات «توفان الاقصی» وارد نهمین روز خود شده که اشغالگران بمباران تمام مناطق نوار غزه را تشدید کرده و پس از درخواست تخلیه مناطق در شمال نوار غزه، درخواست تخلیه بیمارستان‌ها را هم داده‌اند؛ اقدامی که نشان‌دهنده فاجعه انسانی و بهداشتی در غزه بوده و بخش بهداشت فلسطین نمی‌تواند آن را تحمل کند.

Page Generated in 0/0055 sec