printlogo


کد خبر: 268890تاریخ: 1402/7/23 00:00
اخبار

همراهی ۱۰۰ هزار خیر با نظام سلامت کشور
مدیرکل امور خیران و موسسات خیریه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ خیر در کل کشور به صورت مستقیم با ما کار کرده و شناسنامه‌دار هستند ولی اگر بخواهیم خیرانی را که شناسنامه‌دار نیستند به این آمار اضافه کنیم، 100 هزار نفر در حوزه سلامت به ما یاری می‌رسانند. محمدجواد حیدری‌پور دیروز در نخستین نشست شورای هماهنگی مشارکت‌های مردمی دانشگاه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تامین سلامت جامعه علاوه بر اینکه بر عهده دولت است، یک بخش مهم غیردولتی و فراوزارتی است و جزو موضوعاتی است که به همه مردم ارتباط پیدا می‌کند، چرا که با عدم تامین سلامت جامعه، زندگی برای افراد آن جامعه دشوار می‌شود. وی با تاکید بر اهمیت توجه خیران سلامت به نیازهای جامعه افزود: دولت و وزارت بهداشت از نظر اقتصادی قادر بر حل تمام مسائل نیستند و نقش خیران در حوزه بهداشت و درمان به وضوح احساس می‌شود. وی اضافه کرد: حتی رئیس‌جمهور محترم هم نسبت به حضور جدی خیران سلامت در این حوزه تاکید دارند و طی جلسه‌ای که با ایشان داشتیم بر حمایت کامل دولت از خیران و مشارکت‌کنندگان این حوزه تاکید داشتند. حیدری‌پور در ادامه گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ خیر در کل کشور به صورت مستقیم با ما کار می‌کنند و شناسنامه‌دار هستند ولی اگر بخواهیم خیرانی را که شناسنامه‌دار نیستند به این آمار اضافه کنیم، حدودا 100 هزار نفر در حوزه سلامت به ما یاری می‌رسانند که تعداد قابل توجهی است.
***
افزایش ایمنی کودکان در برابر «پنوموکوک» با تزریق واکسن
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ضرورت تزریق واکسن پنوموکوک در گروه‌های در معرض خطر بویژه اطفال توضیح داد. امیرحسین حسینی با اشاره به اینکه واکسن پنوموکوک یا PCV در برابر عفونت‌های پنوموکوک که بیشتر کودکان زیر 5 سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به برخی از بدترین بیماری‌های دوران کودکی شود، از کودک محافظت می‌کند، اظهار کرد: میکروب‌های مسؤول پنوموکوک باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا هستند. وی افزود: این باکتری‌ها در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو زندگی می‌کنند و هنگامی که به اندازه کافی تعدادشان زیاد شد، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره سینوسی شوند. او با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین می‌توانند باکتری‌های استرپتوکوک نومونیا را از بین ببرند، خاطرنشان کرد: اما نکته اینجاست که  تا ۳۰ درصد سویه‌های این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند. وی هشدار داد: این باکتری عامل اصلی بیماری‌های پنومونی عفونت ریه، مننژیت (عفونت پرده‌های مغز) و باکتریمی و عفونت گوش میانی است. فوق‌تخصص گوارش و کبد کودکان در پاسخ به این سوال که واکسن پنوموکوک برای چه اشخاصی مناسب است، گفت: افرادی که بیماری‌های خونی دارند یا پیوند شده‌اند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی یا ریوی، تمام کودکان زیر 5 سال، افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که نقص ایمنی دارند و کسانی که سیگار و الکل مصرف می‌کنند، کاندیدای تزریق این واکسن هستند.
***
برگزاری نشست «برای ایران جوان» با حضور فعالان حوزه جمعیت
نخستین نشست «برای ایران جوان» با حضور مستندسازان فعال در حوزه جمعیت به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ۱۵ خرداد، نخستین جلسه از سلسله رویدادهای «برای ایران جوان» در مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برگزار شد. مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در این نشست تاکید کرد: برگزاری نشست‌های منظم با گروه‌های مختلف متخصصان، نخبگان، دانشگاهیان و فعالان اجتماعی حوزه‌های جمعیت، خانواده و سلامت در دستور کار قرار دارد. حمیدرضا علیان‌زادگان ادامه داد: احصای نظرات نخبگان و صاحبنظران درباره راه‌حل مسائل پیش روی کشور در حوزه جمعیت، خانواده و سلامت و شناسایی خطوط کلی راه‌‌حل‌های نوآورانه و تدوین نقشه راه مرکز نوآوری «مثبت 5» در مسیر حل مسائل حوزه‌های یادشده از جمله اهداف برگزاری این سلسله نشست‌هاست. در ابتدای این نشست، یاسر اشراقی، مدیر شبکه تلویزیونی «ایران جوان» نیز به بیان سیاست‌ها و اهداف تاسیس این تلویزیون پرداخت و خاطرنشان کرد: ما در مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده به دنبال این هستیم گرهی از مشکلات را برای ارتقا، رشد، پویایی و بالندگی جمعیت ایران باز کنیم و همچنین به سهم خود به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه سیاست‌های جمعیتی پاسخگو باشیم.
***
مرکز فناوری توانبخشی شهید دکتر فیاض‌‌بخش امروز افتتاح می‌شود
با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مرکز فناوری و نوآوری‌های توانبخشی شهید دکتر فیاض‌بخش امروز افتتاح می‌شود. مرکز فناوری و نوآوری‌های توانبخشی با حضور روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی و جمعی از اساتید، دانشجویان و شرکت‌های فناور، شتاب‌دهنده‌ها و برخی توان‌خواهان، امروز ۲۳ مهر افتتاح می‌شود. دکتر سلمانی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی در این باره گفت: مرکز فناوری و نوآوری‌های توانبخشی توسط صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی تجهیزات پزشکی و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و همکاری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در حوزه توانبخشی با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها و فناوران این حوزه و توسعه اکوسیستم کسب و کارهای نوپا تاسیس و راه‌اندازی می‌شود. حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، توسعه فناوری و اکوسیستم نوآوری، توسعه شبکه فعالان حوزه توانبخشی از جمله دانشگاهیان، فناوران و شرکت‌های زایشی و حل مشکلات و معضلات اجتماعی توان‌خواهان را می‌توان از اهداف راه‌اندازی این مرکز برشمرد.

Page Generated in 0/0052 sec