printlogo


کد خبر: 268892تاریخ: 1402/7/23 00:00
سازمان هواشناسی از بارش شدید باران در ۲۳ استان و ادامه بارش‌ها تا پایان هفته خبر داد
بارش‌های امیدبخش
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: تداوم بارش‌ها وضعیت منابع آبی کشور را بهبود می‌بخشد

فصل پاییز در حالی با بارش‌های نرمال شروع شده است که طبق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی،  این بارش‌ها در روزها و هفته‌های پیش ‌رو ادامه‌دار خواهد بود، به طوری که با ورود سامانه بارشی جدید از فردا بخش عمده کشور با بارش باران مواجه می‌شود؛ بارش‌هایی که نه تنها موجب خوشحالی کشاورزان می‌شود، بلکه می‌تواند وضعیت منابع آبی را نیز تا حدودی بهبود بخشد. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در غالب نقاط کشور طی روزهای آینده خبر داد.  
صادق ضیاییان در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه این بارش‌ها از یکشنبه (امروز) شمال شمال غربی همچنین شمال شرق کشور را فرا می‌گیرد، افزود: با ورود سامانه جدید بارشی به کشور، بارش‌ها دوشنبه (فردا) مناطق شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی و سه‌شنبه (۲۵ مهر) علاوه بر مناطق فوق، شمال شرق و برخی استان‌های دیگر را پوشش می‌دهد. همچنین طی چهارشنبه در نوار شمالی و برخی نقاط جنوب غرب بارش خواهیم داشت؛ بارش‌هایی که پیش‌بینی  می‌شود در برخی مناطق شدید باشد. وی در پاسخ به اینکه این بارش‌ها چه اندازه می‌تواند بر رشد منابع آبی کشور تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کمبود بارش‌ها در سال‌های گذشته اکنون نیاز به منابع آبی زیادی احساس می‌شود و این بارش‌ها هر چند امیدوار‌کننده است اما کافی نیست و در صورت ادامه آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده می‌تواند منابع آبی کشور را در برخی مناطق تا حدی بهبود بخشد. ضیاییان خاطرنشان کرد: بارش‌ها در پاییز همیشه مورد انتظار است اما میزان بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال‌های پیش تا حدی بیشتر بوده است.  
* 23 استان مواجه با بارش باران
سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۳ استان همچنین وزش شدید باد و خیزش گرد و خاک  که کاهش کیفیت هوا و اختلال در رفت و آمدهای شهری را به همراه دارد، در ۱۸ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد، وقوع گردوخاک از دوشنبه تا چهارشنبه 26 مهر خبر داد. این شرایط جوی روز دوشنبه در اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، شمال کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، همدان، مرکزی، قم، شمال غرب و غرب اصفهان، شمال چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات سمنان، مازندران و غرب گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، سه‌شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال و شرق تهران، سمنان و شمال خراسان جنوبی و چهارشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال دور از انتظار نیست. 
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره را توصیه می‌کند. این سازمان در ادامه همچنین از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید از دوشنبه تا سه‌شنبه (۲۵ مهر) خبر داد.  این شرایط جوی روز دوشنبه (فردا) در آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و مرکز اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، همدان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و شمال چهارمحال و بختیاری، ایلام و سه‌شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه‌جنوبی اصفهان، یزد، شمال غرب کرمان و نیمه‌شمالی فارس پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت و آمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در حرکت ناوگان حمل‌و‌نقل وجود دارد. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز بویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.
* رگبار و رعد و برق در تهران از فردا
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از بعد از ظهر دوشنبه (24 مهر) تا سه‌شنبه (25 مهر) با بروز ناپایداری جوی، افزایش ابرناکی در بعضی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در سطح استان مورد انتظار است. طی امروز تا بعد از ظهر فردا آسمان صاف تا کمی ابری خواهد بود و از بعد از ظهر فردا تا سه‌شنبه دوباره با بروز ناپایداری جوی، افزایش ابرناکی در بعضی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در سطح استان مورد انتظار است. بر اساس این گزارش، آسمان تهران امروز صاف و گاهی با وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد فردا قسمتی ابری وزش باد، گاهی وزش باد شدید و بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای  ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0071 sec