printlogo


کد خبر: 268901تاریخ: 1402/7/23 00:00
اخبار

گفت‌وگوی تلفنی رئیسی با سران کشورهای عراق، عمان و قطر
روز گذشته رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر عراق درباره رفع محاصره غزه، ایجاد گذرگاه‌های امن برای غیرنظامیان فلسطینی و اجازه عبور کمک‌های بشردوستانه به غزه گفت‌وگو کردند.
در این تماس تلفنی که از سوی نخست‌وزیر عراق انجام شد، آخرین تحولات رخ داده در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه که بر اثر حملات و تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین ایجاد شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علاوه‌ بر این تماس تلفنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با «هیثم بن طارق» سلطان عمان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر توسعه روابط، تقویت حسن همجواری و ارتقای اعتماد بین 2 کشور تاکید دارد، از نقش‌آفرینی سازنده مسقط در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قدردانی کرد. رئیس‌جمهور در ادامه، عملیات خودجوش و مبتکرانه توفان ‌الاقصی را شمشیری توصیف کرد که پس از تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر از غلاف بیرون آمده و محاسبات صهیونیستی- غربی را به هم ریخت.
«هیثم بن طارق» سلطان عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم مظلوم فلسطین اظهار داشت: نباید اجازه دهیم یک‌بار دیگر سیاست کوچاندن مردم مظلوم فلسطین و تحمیل آوارگی به آنان اتفاق بیفتد.
همچنین دیوان امیری قطر دیروز، در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر به صورت تلفنی درباره تحولات کنونی فلسطین اشغالی و اوضاع جاری غزه رایزنی کردند.
در این بیانیه آمده امیر قطر در این گفت‌وگوی تلفنی بر افزایش تلاش‌ها به منظور کاهش درگیری‌ها و دور داشتن غیرنظامیان از پیامدهای جنگ تأکید کرد.
***
وزیر اطلاعات:  توفان الاقصی شکستی ویرانگر برای استکبار جهانی است
وزیر اطلاعات در جلسه شورای تأمین استان اردبیل با تبریک عملیات افتخارآفرین، بزرگ، اثرگذار و تغییردهنده راهبردهای جهانی توسط ملت و جوانان فلسطینی تصریح کرد: امروز ما شاهد یکی دیگر از پیروزی‌های بزرگ جهان اسلام، مقاومت و اثرگذاری نفس قدسی امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه در منطقه هستیم. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب عملیات توفان الاقصی را شکستی بزرگ، بی‌سابقه و ویرانگر برای راهبرد همه کسانی دانست که ظلم، استکبار، استعمارگری، نژادپرستی و اشغالگری را در دنیا دنبال می‌کنند و ادامه داد: توفان الاقصی عملیاتی بود که نه تنها رژیم صهیونیستی، بلکه دنیا را به شوک فرو برد و برای آنها غافلگیرانه بود. وزیر اطلاعات تصریح کرد: عمق این پیروزی، حجم، دامنه و گستردگی و عظمت آن رعب و ترسی را در دل دشمنان آفریده و قدرت کوبنده‌ای را بروز داده که سال‌ها آثارش باقی خواهد ماند. دشمن بداند آنچه را که به نام قدرت، گنبد آهنین، ناتو و به نام اتحادهای پوشالی به عنوان اقتدار و قدرت تعریف کرده است به لطف خدای تبارک و تعالی، ملت فلسطین بر آنها فائق خواهند آمد. خطیب این پیروزی را فتح‌الفتوح عنوان کرد و گفت: محاسبه‌های غلط همواره موجب شکست‌های بزرگ و تغییر قواعد بازی و تحول در راهبردها خواهد بود و این عملیات طراحی هوشمندانه‌ای است که موفقیت و توانمندی جوانان و انسان‌های با اراده را نشان داد. وی خاطرنشان کرد: این نفوذ در عمق رژیم مدعی که خودش را در قیاس با قدرت‌های منطقه‌ای نمی‌دید، بلکه در سطح جهانی تعریف می‌کرد، شکستی اثرگذار، تاریخی و ماندگار است که به این زودی‌ها نمی‌تواند به تعبیر رهبر عزیزمان آن را ترمیم کند. وزیر اطلاعات بیان داشت: رژیم صهیونیستی که خود را با طرح‌هایی مثل عادی‌سازی روابط با کشورها مشغول کرده بود و با افراط‌گری‌ها، مردم فلسطین و جوانان را به استیصال می‌کشاند، امروز با واکنش مؤثر، عمیق و راهبردی آنها شاهد فروریزی تمام دیوارهای حائل، امنیتی، نظامی و اطلاعاتی و اقتصادی رژیمش است.
***
تمدید 6 ماهه برنامه ششم توسعه توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام
جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصلحت مورد نظر مجلس درباره تمدید اجرای قانون برنامه ششم توسعه و ادامه بررسی طرح بانک مرکزی به ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی و با حضور روسای قوه ‌قضائیه و مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای مجمع تشکیل شد.
در ابتدای این جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی‌های چشمگیر و بی‌سابقه جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی را تبریک گفت و افزود: طرح تمدید زمان اجرای قانون برنامه ششم توسعه که با ایراد شورای نگهبان و اصرار مجلس شورای اسلامی به عنوان موضوع اختلافی و برای تشخیص مصلحت به مجمع ارجاع شده است، همچنین ادامه بررسی ماده ۲۲ طرح بانک مرکزی در دستور کار قرار دارد. بنا بر این گزارش، عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره ضرورت قانونی تمدید زمان اجرای برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۲ و بررسی این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحاتی ارائه کرد.
پس از این توضیحات و اظهارنظر برخی اعضا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت مورد نظر مجلس درباره تمدید 6 ماهه برنامه ششم توسعه را تایید کرد.
***
تأکید غریب‌آبادی بر پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی علیه رژیم صهیونیستی در کنار دفاع مشروع فلسطینی‌ها تاکید کرد. کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در ایکس نوشت: علاوه بر دفاع مشروع فلسطینی‌ها، اقدامات سیاسی حقوقی نیز باید پیگیری شود: برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی، برگزاری نشست اضطراری شورای حقوق بشر، پیگیری طرح شکایت علیه مقامات رژیم در محاکم کشورهایی که به آنها سفر می‌کنند و پیگیری جنایات رژیم آپارتاید از طریق دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از سوی وکلای فلسطینی‌ها.

Page Generated in 0/0059 sec