printlogo


کد خبر: 268919تاریخ: 1402/7/24 00:00
در دومین نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح شد
حضور پررنگ شهرستانی‌ها در جشنواره فیلم کوتاه

گروه فرهنگ و هنر: دومین نشست رسانه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره و جمعی از معاونان و مدیران انجمن و جشنواره، صبح دیروز در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
 آذرپندار در ابتدای این نشست گفت: پیش از هر چیزی مایلم مراتب تاسف عمیق خودم را بابت قتل زنده‌یاد مهرجویی و همسرشان اعلام کنم. می‌دانم شرایط مناسبی نیست و همه ما دل و دماغ مناسبی نداریم تا درباره موضوع دیگری صحبت کنیم. امیدوارم در اسرع وقت به این ماجرا رسیدگی شود و عاملان به مجازات برسند. روح هر 2 نفر شاد باشد و یادشان گرامی. زمان زیادی به برگزاری جشنواره چهلم نمانده و پنجشنبه افتتاحیه را خواهیم داشت. از آن جهت که در نشست اول نکاتی را گفته بودم به نظرم باید امروز گزارشی را ارائه بدهم. تعداد پذیرفته‌شدگان این دوره شاید نسبت به دوره‌های دیگر کمتر باشد اما ما تلاش کردیم بر کیفیت تاکید داشته باشیم، به همین علت ممکن است تعداد آثار بخش ملی کم باشد. 
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از سخت‌ترین ورودی‌ها را نسبت به جشنواره‌های دیگر جهان دارد. از هر هزار فیلم ۸ فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شوند. شعار این دوره جشنواره «آیینه تمام‌نمای ایران» است و تمام سعی ما بر این بود که بتوانیم از تمام ایران آثاری با حفظ کیفیت رویداد بپذیریم. قرار نبود کیفیت فدای رویکرد و محتوا شود. این برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر است که این اتفاق رخ می‌دهد و معادل ۵۵ درصد آثار پذیرش شده از شهرستان‌ها است. نسبت به دوره گذشته هم در این زمینه رشد داشته‌ایم که برای ما خوشحال‌کننده است. از استانی مثل گلستان 3 فیلم داریم که در دوره‌های گذشته چندان حضور نداشتند. ما از شهرهای کوچک استان‌ها هم فیلم داشتیم که مایه خوشحالی است. شاید مهم‌ترین دستاورد ما این باشد که به فیلمسازان شهرستانی توجه شده و البته آثار آنها از کیفیت خوبی برخوردار است. ضمن اینکه هیات انتخاب اصلا به شهر تولید‌کننده توجه نداشتند.
دبیر این رویداد مطرح کرد: در بخش مسابقه هم البته تعداد زیادی فیلم اولی داریم. یک بخش دیگر هم داریم که چند سالی است در جشنواره وجود دارد و بخش ویژه «کتاب و سینما» است. در این بخش ۱۶ اثر به جشنواره راه یافته‌اند و نسبت به سال گذشته کیفیت این آثار خیلی خوب است.
وی در بخش دیگری گفت: بخش جنبی دیگر جشنواره «ایران جوان» نام دارد که ۹ اثر به این بخش راه یافته‌اند و موضوع آن درباره جمعیت و فرزندآوری است، این بخش با همکاری بنیاد بین‌المللی ۱۵ خرداد برگزار می‌شود و غرفه‌ای هم در جشنواره خواهد داشت. بخش ویژه «بر بال خاطرات» را هم داریم که مروری بر برگزیدگان 4 دوره جشنواره طی آن انجام می‌شود. در ۱۰ سانس ۵۹ فیلم به نمایش درمی‌آید و نام‌های متنوع و جذابی در این بخش خواهید دید. یک بخش جنبی دیگر «شاخه زیتون» با محوریت فلسطین و به جهت پاسداشت مقاومت مردم فلسطین است. به جهت مسائل اخیر سعی کردیم این باکس ویژه را در جشنواره چهلم داشته باشیم. بزرگداشت امسال هم مربوط به داریوش یاری از هنرمندان عرصه فیلم کوتاه است. از ایشان به پاس زحماتی که در این سال‌ها برای انجمن و فیلم کوتاه داشته، تجلیل می‌شود. 
وی درباره هزینه جشنواره چهلم هم گفت: در برنامه سازمان سینمایی ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است که با توجه به مهمانان خارجی و مهمانان داخلی، تبلیغات و... این هزینه معقول است. ما از کمک‌های شهرداری، خانه کتاب و... نیز استفاده می‌کنیم اما عمده هزینه‌های‌ ما همان مبلغی است که سازمان سینمایی در نظر گرفته است. امسال بلیت‌فروشی برای جشنواره از طریق سایت آی‌تیکت انجام می‌شود و تخفیفاتی هم برای دانشجویان و هنرجویان سینما و برخی گروه‌ها در نظر گرفته‌ایم. قیمت بلیت هر باکس هم ۳۰ هزار تومان است که البته مشمول تخفیف هم می‌شود. 
در ادامه نازنین پیرکاری، مدیرعامل موسسه تصویر شهر روی سن رفت و همراه با مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره و دانیل رحیمی‌کاشانی از پوستر دوره چهلم جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی کردند. چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار  ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0050 sec