printlogo


کد خبر: 268938تاریخ: 1402/7/24 00:00
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از پیشنهاد تشکیل رصدخانه مهاجرت نخبگان به معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد
شناسایی نخبگان مناطق محروم

«هنوز بسیاری از نخبگان در کشور شناسایی نشده‌اند؛ نمونه آن نخبگان مناطق محرومند و تا زمانی که این امر مردمی نشود، امکان تکمیل فرآیند شناسایی نخبگان وجود ندارد». 
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان روز گذشته در نشست خبری برگزاری سیزدهمین همایش ملی نخبگان با بیان این مطلب، درباره راه‌اندازی رصدخانه مهاجرت در این بنیاد گفت: ۱۰ روز قبل پیشنهادی از طریق معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای معاون اول رئیس‌جمهوری ارسال کردیم و بر اساس آن اعلام شد نیاز است رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان تاسیس شود که دبیرخانه آن در بنیاد ملی نخبگان باشد و شورای راهبردی آن با مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد شود. سیدسلمان سیدافقهی وظیفه این رصدخانه را رصد مهاجرت نخبگان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط دانست. سیدافقهی با اشاره به نقش بنیاد ملی نخبگان در فتح قله‌های علمی و پیشرفت اظهار کرد: ما موظفیم برنامه‌های بنیاد را بر اساس سند ملی نخبگان که به تصویب بالاترین نهاد فرهنگی یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، تدوین کنیم و در این مسیر تلاش‌هایی شده و امروز بنیاد به بلوغی رسیده که می‌تواند در حل مسائل کشور ایفای نقش کند. قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه ما به دنبال مشارکت همه نخبگان در حل مسائل کشور هستیم، نخبگان را معطوف به نخبگان علمی ندانست و ادامه داد: ما نخبگان فرهنگی، هنری، صنعتی، ادبی و مهارتی هم داریم و از همه آنها برای مشارکت دعوت می‌کنیم و برای این منظور سامانه یکپارچه‌ای را تعریف کردیم و برای هر نخبه یک پرونده خاص تشکیل خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه بزودی این سامانه رونمایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: از طریق این سامانه می‌توانیم از فضای نخبگانی کشور، آمار مهاجرت نخبگان و شناسایی نخبگان، رصد لحظه‌ای داشته باشیم. وی با اشاره به شیوه‌های شناسایی نخبگان کشور گفت: هنوز بسیاری از نخبگان در کشور شناسایی نشده‌اند؛ نمونه آن نخبگان مناطق محروم است و تا زمانی که این امر مردمی نشود، امکان تکمیل فرآیند شناسایی نخبگان وجود ندارد. سیدافقهی ادامه داد: در بنیاد به‌رغم طرح‌های مختلفی که تعریف شد، تنها 2 برنامه «شهاب» و «شتاب» اجرایی می‌شود. طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر در حوزه دانش‌آموزی و طرح شتاب برای حوزه دانشجویی است‌. وی با تاکید بر اینکه در طرح شتاب تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، اساتید و نخبه‌یاران (دانشجویان حامی) حضور دارند، یادآور شد: دانشجوی حامی، فرد دانشجوی سال بالایی است که می‌تواند به سایر دانشجویان تجربیات خود را منتقل کند. قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه گفت: ما نیاز به ایجاد رصدخانه مهاجرت نخبگان داریم تا بتوانیم آمارهای قابل اطمینان ارائه دهیم. سیدافقهی افزود: سیزدهمین همایش ملی نخبگان که از امروز (دیروز) با حضور رئیس‌جمهوری آغاز به کار خواهد کرد، با شعار «نخبگان پیشران پیشرفت» خواهد بود. وی همچنین از جذب 1000 نخبه در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: این در حالی است که بسیاری از آنها نتوانسته‌اند در دستگاه جذب شده و در جایگاه مناسب خود مستقر شوند و از دستگاه‌ها درخواست داریم در این زمینه با ما همکاری کنند. وی تاکید کرد: در حال حاضر ۶۳ هزار نخبه در کشور شناسایی شده‌اند که اینها تنها دانشجویان هستند و نخبگان دانش‌آموزی مشخص نیستند، چون در طرح شهاب نخبگان شناسایی شدند ولی هدایت انجام نشده است. 
در ادامه معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به جزئیات برگزاری سیزدهمین همایش ملی نخبگان گفت: این همایش دوشنبه۲۴ خرداد در سالن همایش نورالرضا با حضور رئیس‌جمهور و ۷۰۰ نخبه برگزار می‌شود. یاسین کیخا افزود: در این نشست 2 جایزه با حضور رئیس‌جمهور اعطا می‌شود. یکی از آنها جایزه کانون‌های تربیت دانش‌آموزان نخبه برای انقلاب اسلامی است. علاوه بر این تقدیر از مادران نخبه‌پرور را داریم و در این همایش از مادر سیداسماعیل نصراللهی که به‌ رغم محدودیت‌های جسمی توانسته است در کنکور سراسری شرکت و حائز رتبه 25 شود، تقدیر می‌کنیم. 

Page Generated in 0/0054 sec