printlogo


کد خبر: 268943تاریخ: 1402/7/24 00:00
اخبار

سخنگوی سازمان تعزیرات مطرح کرد
تولید عامدانه خودروی ناقص توسط خودروسازها
سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به ترفند خودروسازها برای عدم ‌تحویل خودروها به مردم گفت: در یک مورد رقم بسیار بالایی خودروی ناقص دیدم که هر خودرو یک قطعه متفاوت نداشت که نشان می‌داد فضایی را ایجاد کرده‌ا ند تا عدم‌ تحویل قابل توجیه باشد. محمدعلی اسفنانی درباره امکان شکایت خودرویی مردم به سازمان تعزیرات اظهار کرد: پرونده‌های خودرویی شامل عدم تحویل بر اساس زمان مورد نظر است که حدود 30 هزار پرونده در یک مقطع تشکیل و حکم آن صادر و اجرایی شد. وی افزود: عدم انجام تعهد در تحویل خودرو مستقیما باید در دستگاه قضا مطرح شود و دیگر پرونده‌ها به تعزیرات ارجاع می‌شود، از جمله امتناع از عرضه خودرو که اخیرا حدود 4 هزار خودرو در یکی از استان‌ها احتکار شده بود. اسفنانی با بیان اینکه 4 هزار دستگاه به مردم واگذار شده است و کماکان این روال ادامه دارد، گفت: هر کجا مشاهده کنیم خودرو دپو شده است و به مردم ارائه نمی‌شود، وارد عمل می‌شویم. وی با اشاره به اینکه برای برخی خودرو‌ها نیز مشکل استاندارد و پلاک مطرح شده بود، افزود: 4 هزار خودرو در چرخه تحویل قرار گرفت. سخنگوی سازمان تعزیرات اظهار کرد: اگر گزارشی مبنی بر دپوی خودرو برسد، مراجعه و با کشف تخلف، رسیدگی و الزام می‌شود خودروهای مردم در نوبت واگذاری قرار گیرد. اسفنانی درباره دلایل دپوی خودرو هم گفت: در یک مورد که مستقیما وارد عمل شدم و مساله را مورد رسیدگی قرار دادم، رقم بسیار بالایی از خودروها را در انبار دیدم که خودروساز ادعا می‌کرد قطعات ناقص است. در زمان مشاهده دیدیم هر خودرو در یکی از قطعات دچار مشکل است و هیچ یک از اشکالات مشابه نبود که نشان می‌داد فضایی را ایجاد کرده‌اند تا عدم تحویل قابل توجیه باشد. وی افزود: اگر بنا باشد یکی دو قطعه کم باشد، کل خودروهای توقیفی باید در زمره همان قطعات ناقص باشند ولی تنوع نقص نشان می‌دهد خودروساز قصد نگه داشتن خودروها را دارد تا پس از افزایش قیمت آنها را عرضه کند. اسفنانی ادامه داد: نمونه‌هایی نیز بود که بحث استاندارد و صندلی برخی خودرو‌ها مطرح بود و بخشی نیز مشکل شماره‌گذاری داشتند که پس از رفع ایرادات به مردم واگذار شد. سخنگوی سازمان تعزیرات اضافه کرد: چه مفهومی دارد یک خودرو ساخته شود و در انتها منتظر پاسخ سازمان استاندارد بماند؟! این نشان می‌دهد ایراد در جایی دیگر است و سازمان مرتبط باید این موارد را رفع کند. 
***
به سیاست تثبیت اقتصادی برای مهار تورم پایبندیم
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به موفقیت‌های دولت در کنترل مهار تورم و رشد اقتصادی در ۶ ماه گذشته، گفت: دولت و بانک مرکزی به اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی برای کنترل تورم و تحقق رشد اقتصادی پایبند هستند. محمدرضا فرزین در جلسه روسای کل بانک مرکزی و وزرای منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول (MENAP) که دیروز در مراکش با سخنرانی خانم گئورگیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران پس از تحمل تکانه‌های مختلف، هم‌اکنون به پایداری لازم دست یافته است. فرزین تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی  در واکنش به تکانه‌های بیرونی، بسته سیاستی شامل مجموعه‌ای از سیاست‌های متوازن به منظور تثبیت اقتصادی را طراحی و عملیاتی کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت: بر این اساس نرخ رشد در 2 فصل اول سال 2023 به طور متوسط به 5.8 درصد و رشد سرمایه‌گذاری در سال 2022 به 6.7 درصد رسید. فرزین تصریح کرد: از موضوعات اساسی کنونی اقتصاد ایران، مساله تورم است که کنترل آن همراه با حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر از اهداف اساسی سیاست متوازن تثبیت است. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به  اجرای برنامه‌های مربوط به کنترل تورم و نقدینگی در ایران گفت: بانک مرکزی با  اجرای سیاست‌های کنترلی ترازنامه بانک‌ها و سیاست‌های پولی مناسب، توانسته در جهت کاهش نقدینگی و مهار انتظارات تورمی، گام‌های اساسی بردارد. فرزین در ادامه این اجلاس بین‌المللی گفت: دولت و بانک مرکزی به سیاست‌های پولی و مالی احتیاطی متعهد است و با توجه به مذاکرات جاری بین ایران و صندوق بین‌المللی پول و تلاش 2 طرف، برای تقویت ارتباطات امیدواریم. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در ابتدای این جلسه ضمن ابراز تسلیت بابت حوادث طبیعی در مراکش، لیبی و افغانستان به مردم و دولت این کشورها، بابت فجایع رژیم صهیونیستی و بروز فاجعه انسانی در نوار غزه ابراز تأسف و با مردم نوار غزه ابراز همدردی کرد.
***
عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه از دیروز
پیرو اعلام قیمت علی‌الحساب 6 خودروی وارداتی، فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از دیروز آغاز شد.
متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام کرده و اولویت آنها مشخص شده است، می‌توانند جهت انتخاب خودروها تا ساعت 23 و 59 دقیقه روز سه‌شنبه 25 مهر به سایت عرضه خودروهای وارداتی به آدرس https://saleauto.ir/ مراجعه و خودروهای مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند. بر اساس این گزارش، هیچگونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی است. قیمت فروش محاسباتی علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و سایر موارد، هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. 

Page Generated in 0/0054 sec