printlogo


کد خبر: 268944تاریخ: 1402/7/24 00:00
اخبار

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:
محمد مخبر سه‌شنبه به بلاروس سفر می‌کند
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور یکشنبه با اعلام خبر سفر معاون اول رئیس‌جمهور به بلاروس، تصریح کرد: دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس بلاروس و همچنین برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیات‌های عالی ۲ کشور از جمله برنامه‌های سفر مخبر است. محمد جمشیدی تاکید کرد: ملاقات‌های دوجانبه روسای جمهور در حاشیه اجلاس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین سفر آقای «لوکاشنکو» به تهران در اسفند سال گذشته، نشانگر مهیا بودن توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی است که می‌تواند در سفر پیش‌رو، به توافقاتی مهم برای ۲ کشور نیز بینجامد. وی همچنین با اشاره به همراهی برخی وزرا و مسؤولان ذی‌ربط در این سفر با مخبر، اظهار کرد: سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل اقتضا می‌کند اشتراکات بیشتر و راهکارهای دوجانبه‌ افزون‌تری برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی ایجاد شود که این موضوع مهم، به‌طور جدی در دستور کار دولتمردان ایرانی در این سفر قرار دارد.
***
وزیر کشور:
مشارکت در انتخابات یک وظیفه همگانی است
وزیر کشور در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس اظهار کرد: وزارت کشور، تکالیف قانونی برای بسترسازی انتخابات دارد که تا امروز طبق موارد قانونی مشخص شده، کارهای لازم انجام شده است. احمد وحیدی در ادامه گفت: پیش‌ثبت‌نام‌ها هم انجام شده است و اکنون در حال رسیدگی به شکایات هستیم و بررسی این شکایات تا قبل از ثبت‌نام نهایی به پایان خواهد رسید. وی با اشاره به آموزش‌ها و توجیهات لازم تصریح کرد: بخش قابل توجه پیش‌بینی‌های فنی برای اخذ احراز هویت به شکل الکترونیک و سایر مراحل انتخابات که باید به شکل الکترونیک صورت گیرد، انجام شده و اکنون در حال تکمیل است. وزیر کشور در ادامه با اشاره به مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات یک وظیفه همگانی است و نخبگان، معتمدان و صاحبان نفوذ در جامعه وظیفه دارند اهمیت انتخابات و آثار و برکات افزایش مشارکت در انتخابات را برای مردم تبیین کنند. وحیدی با اشاره به برخی اقدامات برای نادیده‌گرفتن تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات، گفت: باید جلوی کسانی که با سیاه‌نمایی و ناامیدی، القا می‌کنند که کارها جلو نمی‌رود و اتفاقات مهم در کشور نمی‌افتد گرفته شود و آنها تقبیح شوند. وی عنوان کرد: اینکه تعداد زیادی به عنوان داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند، زمینه خوبی است تا به‌ مشارکت هر چه بیشتر منجر شود؛ تعداد داوطلبان بیشتر علی‌القاعده باید مشارکت‌های بیشتری نیز ایجاد کند.
***
آغاز ساخت نسل جدید «کپسول‌های زیستی ایران»
حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در صفحه ایکس (توئیتر) خود از ساخت نسل جدید کپسول‌های زیستی ایران خبر داد و نوشت: «قرارداد ساخت جدیدترین نسل از کپسول‌های زیستی ایران بین سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هوافضا امضا شد. این کپسول ویژگی‌های پیشرفته‌تر و بهتری به نسبت کپسول‌های قبلی خواهد داشت که یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، قابلیت هدایت و کنترل کپسول‌ است». کپسول فضایی محفظه‌ای است که برای فرستادن انسان و سایر موجودات زنده به فضا استفاده می‌شود و بخشی مهمی از «زیست فضا» محسوب می‌شود.
***
شرایط داوطلبان انتخابات مجلس برای ثبت‌نام نهایی اعلام شد
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۸ آنچه را داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید برای ثبت‌نام قطعی بدانند، اعلام کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: به آگاهی متقاضیان داوطلبی انتخابات سراسری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، در اجرای ماده ۵۳ قانون انتخابات مذکور، ثبت‌نام داوطلبان از روز پنجشنبه مورخ 27/7/1402 تا روز چهارشنبه مورخ 3/8/1402 جمعا به مدت ۷ روز و از ساعت ۸ لغایت ۱۸ به عمل خواهد آمد.
به استناد ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره‌های ذیل آن، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند:
اعتقاد و التزام عملی به اسلام، التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه، داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه، داشتن سلامت جسمی و روانی به گونه‌ای که توانایی متعارف انجام وظایف نمایندگی را داشته باشد، حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام، گواهی معتبر و مورد تأیید بالاترین مقام نهاد یا مؤسسات مربوط مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی یا آموزشی یا پژوهشی یا قضایی در یک یا همه آنها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی و داشتن کارت یا گواهی پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم قانونی.
الف: داوطلبان نمایندگی اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام، مذکور در بند ۱ مستثنا بوده و باید در دین خود ثابت‌‌العقیده باشند.
ب: هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی -فقط برای شرکت در انتخابات- محسوب می‌شود.
ج: ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت‌نام در انتخابات، بر اساس تاریخ تولد اولیه ثبت‌شده در شناسنامه رسمی است و تغییرات بعدی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به استثنای محاکم قضایی ملاک عمل نمی‌باشد.
د: بر اساس ماده ۱۸ قانون تسهیلات استخدامی جانبازان مصوب ۳۱/۳/۷۴ و تبصره ماده ۲۱ قانون حمایت از آزادگان مصوب 13/9/1368 و بند «الف» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم و جزء ۶ بند «ث» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم، کلیه جانبازان، آزادگان، رزمندگانی که حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه دارند و همچنین فرزندان شهدا، از یک مقطع تحصیلی بالاتر برخوردار می‌شوند.

Page Generated in 0/0065 sec