printlogo


کد خبر: 268949تاریخ: 1402/7/24 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ چگونه اعلام راهبرد دست‌ها روی ماشه از سوی مقاومت رژیم صهیونیستی و حامیانش را برای ادامه حملات وحشیانه علیه فلسطینی‌ها و ورود زمینی به غزه سردرگم کرد
مکانسیم ماشه

گروه بین‌الملل: جنایات دیوانه‌وار رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، نه فقط سرزمین‌های اشغالی که منطقه را دچار التهاب کرده است. پس از هشدار صریح ایران نسبت به ادامه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و حمله زمینی به این باریکه که روز شنبه از زبان مقاومت توسط حسین امیرعبداللهیان بیان شد، منابع خبری از تعلیق عملیات زمینی ارتش اشغالگر به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی خبر دادند! 
بر این اساس روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که برای این هفته برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی چند روز به تاخیر افتاد. نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: تاخیر چند روزه این حمله تا حدی به خاطر شرایط جوی بوده است که پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی را برای خلبانان و اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین صهیونیستی دشوار می‌کند! 
به ادعای مقامات مذکور، حملات زمینی با هواپیماهای جنگی، بالگرد، پهپاد و شلیک توپخانه از زمین و دریا پشتیبانی خواهد شد. نیویورک‌تایمز به نقل از 3 مقام ارشد نظامی صهیونیست به جزئیات طرح حمله محرمانه زمینی این رژیم پرداخت و مدعی شد: ارتش اسرائیل با استفاده از ده‌ها هزار نیرو بزودی عملیات تصرف غزه و نابودی رهبران کنونی آن را آغاز خواهد کرد. 
این ادعای صهیونیست‌ها در فضایی است که روز شنبه ایران به نمایندگی از محور مقاومت با رژیم صهیونیستی اتمام حجت کرد و یک پاسخ معتبر نظامی روی میز گذاشت. شنبه به تل‌آویو یادآوری شد دست همه روی ماشه است تا در صورت حماقت نظامی اشغالگران قدس، ضربه‌ای پشیمان‌کننده به آنها وارد شود که جغرافیای منطقه را هم تغییر دهد. 
اگر چه امکان حمله زمینی به غزه را نباید هنوز منتفی دانست اما آنچه مشخص است تغییر «قواعد بازی» در منطقه غرب آسیاست و اینکه روندهای نظامی- امنیتی در خاورمیانه به تنهایی در اختیار واشنگتن و تل‌آویو قرار ندارد. بر این اساس مقاومت با در نظر گرفتن سناریوهای ممکن، آغاز ماجراجویی زمینی اسرائیل را در غزه آغاز ساعت صفر این رژیم اعلام کرده است. 
یک جنبه هشدارهای تهران به آمریکا هم بازمی‌گردد. واشنگتن در ابتدای نبرد غزه، بدون آنکه به طور مشخص به اسم ایران و محور مقاومت اشاره کند، به طرف‌های درگیر با اسرائیل گوشزد کرد از وضعیت فعلی سوءاستفاده نکنند، منظور کاخ سفید به طور واضح مشخص بود: جبهه جدیدی علیه اسرائیل گشوده نشود تا ارتش صهیونیستی بتواند با خیال راحت نوار غزه و حماس را در هم بکوبد. 
با این وجود شرایط به همین منوال باقی نماند. درست مانند موارد مشابه تاریخی در گذشته، ایالات متحده به سرعت خط کمک‌های نظامی به اسرائیل را باز و انواع تسلیحات را روانه سرزمین‌های اشغالی کرد. حتی صهیونیست‌ها با خوشحالی اقدام به رونمایی از هدایای تسلیحاتی واشنگتن کردند. 
ایران و مقاومت این سیگنال را به آمریکایی‌ها ارسال کردند که واشنگتن نمی‌تواند دیگران را به خویشتنداری دعوت و خود را از آن مستثنا کند؛ اگر ایالات متحده می‌تواند در جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها در نوار غزه (رسانه‌های آمریکایی از جمله ای‌بی‌سی‌نیوز تصاویری از بمباران غزه با سلاح‌های آمریکایی منتشر کردند) با تمام توان در کنار اسرائیل مشارکت داشته باشد، صلاحیت ندارد نسبت به مداخله طرف‌های ثالث در جنگ اقدامی انجام دهد. 
در همین حال، رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران روز گذشته در دیدار امیر قطر هشدارهای روز شنبه خود را تکرار کرد. امیرعبداللهیان در رایزنی‌های خود با «شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی» تصریح کرد: در صورت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و مردم بی‌دفاع غزه، هیچ‌کس نمی‌تواند کنترل اوضاع و عدم گسترش دامنه درگیری‌ها را تضمین کند. وی در این رابطه افزود: آمریکا که دیگران را به خویشتنداری توصیه می‌کند، خود به چنین توصیه‌ای ملتزم نیست و حمایت‌های همه‌جانبه خود را از رژیم صهیونیستی تقویت کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: آنهایی که علاقه‌مندند دامنه جنگ و بحران توسعه نیابد، ضرورت دارد مانع حملات وحشیانه جاری رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه شوند. 
در این میان، روز گذشته مسیر تحولات به سمت حملات پیاپی حزب‌الله لبنان به مواضع نظامی صهیونیست‌ها جریان داشت. حزب‌الله با تحرکات خود به اسرائیل نشان می‌دهد عزمش برای ضربه زدن به صهیونیست‌ها در صورت دیوانگی رژیم اشغالگر قدس در حمله به غزه جدی است. تبادل آتش حزب‌الله با صهیونیست‌ها با این هدف است که مقاومت لبنان به صهیونیست‌ها نشان دهد برای ضربه زدن به پیکره این رژیم هم انگیزه و هم اراده دارد. بر این اساس در ادامه عملیات نیروهای مقاومت موسوم به «توفان الاقصی» منابع خبری بعد از ظهر دیروز از شلیک چندین موشک از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های اسرائیلی واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. شبکه خبری المیادین گزارش داد در پی این حملات، آژیرهای خطر در همه شهرک‌های صهیونیستی واقع در نزدیکی مرز لبنان به صدا درآمد. بیشتر این حملات به سمت الجلیل بوده است. المیادین همچنین خبر داد چندین موشک به شلومی و نهاریا در شمال فلسطین اشغالی اصابت کرده است. پیش از این هم نیروهای حزب‌الله یک تانک متعلق به رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای لبنان منهدم کردند. روز گذشته همچنین یک موشک از جنوب لبنان به سمت «حنیتا» شلیک شد. منابع صهیونیستی اذعان کردند در پی این حمله، ۵ نظامی اسرائیلی زخمی شدند. پایگاه خبری عرب ۴۸ اما خبر داد بیش از ۱۰ موشک از جنوب لبنان شلیک شده و در پی آن، الجلیل هدف قرار گرفته است. کما اینکه ۳۰ خمپاره نیز از این منطقه به سمت فلسطین اشغالی شلیک شده است. رادیو ارتش اسرائیل اما خبر داد از جنوب لبنان، بیش از ۳۰ موشک به سمت شهرک‌های اسرائیلی شلیک شده که برخی از موشک‌ها به داخل شهرک‌ها اصابت کرده است. در پی این حملات، مسؤولان صهیونیست از شهرک‌نشینان خواستند وارد پناهگاه‌ها شوند. این در حالی است که حزب‌الله لبنان ظهر روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمندگان مقاومت اسلامی یک پایگاه نظامی ارتش رژیم اسرائیل را در شتولا با موشک هدایت‌شونده هدف قرار دادند و در پی آن تعدادی از صهیونیست‌ها کشته و زخمی شدند. حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای در واکنش به درگیری بین نیروهای خود و ارتش رژیم اسرائیل و شلیک موشک به سمت فلسطین اشغالی اعلام کرد هدف قرار دادن صهیونیست‌ها در شهرک شتولای اشغالی در واکنش به شهادت خبرنگاران و غیرنظامیان لبنان بود. در بیانیه حزب‌الله آمده است: در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی که خبرنگاران را هدف قرار داد و منجر به شهادت روزنامه‌نگاری به نام «عصام عبدالله» و زخمی شدن تعدادی از خبرنگاران شد، همچنین بمباران خانه‌ای در «شبعا» که منجر به شهادت غیرنظامیان شد، گروه مقاومت شهیدان «علی یوسف علاءالدین» و «حسین کمال المصری» صبح یکشنبه مرکز ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شتولا را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار دادند که در پی آن تعدادی از نظامیان رژیم صهیونیستی کشته و زخمی شدند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز گزارش دادند ارتش اسرائیل منطقه واقع در مرز لبنان را تا فاصله 4 کیلومتری «منطقه بسته نظامی» اعلام کرده است. بر اساس گزارش فوق، ورود شهرک‌نشینان صهیونیست به آن منطقه ممنوع است و از شهرک‌نشینان مجاور مرز لبنان خواسته شده است در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند. 
«وطن امروز» در شماره دیروز خود  در گزارشی اختصاصی به ابعاد چکاندن ماشه مقاومت به سمت صهیونیست‌ها پرداخت. در این گزارش آمده بود: «اظهارات امیرعبداللهیان درباره هشدار مقاومت به رژیم صهیونیستی در صورت تداوم جنایت در غزه، نشان‌دهنده عزم محور مقاومت در مقابله به مثل و متوقف کردن رژیم اشغالگر قدس است. این در حالی است که شنیده‌ها حاکی از اراده مصمم مقاومت برای وارد کردن ضربات سرنوشت‌ساز دیگر به رژیم صهیونیستی است. بر اساس شنیده‌های خبرنگار «وطن امروز»، اظهارات امیرعبداللهیان بویژه آن بخش از اظهارات او که ناظر بر باز شدن جبهه جدید مقاومت علیه رژیم غاصب و تغییر جغرافیای مقاومت و سرزمین‌های اشغالی است، صرفا تهدید یا یک استراتژی یا تاکتیک دیپلماتیک برای اثرگذاری بر دشمن نیست. شنیده‌های خبرنگار «وطن امروز» نشان آماده‌باش حزب‌الله برای انجام یک اقدام بزرگ در منطقه است. بر همین اساس خبرنگار «وطن امروز» کسب اطلاع کرد سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از طریق واسطه‌هایی به طرف مقابل هشدار داده است در صورت ادامه حملات وحشیانه و بمباران‌های پر‌حجم علیه مردم بی‌دفاع غزه، حزب‌الله جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی را علیه رژیم اشغالگر قدس باز می‌کند. نکته مهم درباره این هشدار سیدحسن این است که اگر پیش از این تصور می‌شد خط قرمز حزب‌الله ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه است اما اکنون مشخص شده حزب‌الله، ادامه جنایت در غزه را خط قرمز خود می‌داند. در همین راستا حزب‌الله لبنان یک ضرب‌الاجل مشخص کرده است تا رژیم صهیونیستی بمباران دیوانه‌وار مردم مظلوم غزه را پایان دهد. سیدحسن نصرالله در ادامه تاکید کرده است در صورت ادامه حملات وحشیانه به غزه پس از این ضرب‌الاجل، حزب‌الله از شمال سرزمین‌های اشغالی، عملیات نظامی را علیه صهیونیست‌ها آغاز می‌کند. نکته حائز اهمیت درباره این ضرب‌الاجل حزب‌الله این است که نصرالله تصریح کرده یکی از اقدامات حزب‌الله در باز کردن جبهه شمال علیه رژیم صهیونیستی، ورود زمینی به اراضی اشغالی است. سیدحسن نصرالله همچنین به طرف مقابل گفته است حزب‌الله در این جنگ هرگز زمین‌هایی را که تصرف می‌کند، به رژیم اشغالگر صهیونیستی بازپس نخواهد داد. 
این هشدار مهم حزب‌الله لبنان می‌تواند معادلات صحنه میدان را تا حدود زیادی تغییر دهد بویژه که برخی منابع گزارش داده‌اند ارتش رژیم اشغالگر قدس نسبت به ورود زمینی به غزه دچار تردید شده است و برآورد مقامات صهیونیست این است که در صورت ورود زمینی به غزه، یک شکست مهلک در انتظار آنهاست. در این شرایط ضرب‌الاجل سیدحسن نصرالله و تعیین مهلت برای پایان دادن به بمباران غزه، رژیم صهیونیستی را در تنگنای تصمیم‌گیری قرار داده است». 
* فارن افرز: بایدن اسرائیل را از مهلکه غزه نجات دهد
در همین حال نشریه «فارن افرز» در مقاله‌ای ضمن برشمردن مخاطرات ناشی از تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از واشنگتن خواست جلوی تل‌آویو و بروز یک «فاجعه استثنایی» را بگیرد. در این نوشتار آمده است: تهاجم قریب‌الوقوع به غزه یک فاجعه انسانی، اخلاقی و راهبردی خواهد بود. این اقدام نه‌تنها بشدت به امنیت بلندمدت اسرائیل آسیب می‌رساند و هزینه‌های انسانی غیرقابل تصوری را بر فلسطینیان تحمیل می‌کند، بلکه منافع بنیادین آمریکا در خاورمیانه، اوکراین و در رقابت با چین بر سر نظم اقیانوس‌های هند و آرام را تهدید می‌کند. تهاجم به غزه با تردیدهایی همراه خواهد بود. حماس به طور قطع چنین واکنشی از سوی رژیم اسرائیل را پیش‌بینی کرده و بخوبی برای مبارزه با شورش‌های شهری درازمدت علیه نیروهای در حال پیشروی این رژیم آماده و امیدوار است تلفات قابل توجهی را به ارتشی وارد کند که سال‌هاست در چنین نبردی شرکت نکرده است. بعید به نظر می‌رسد رژیم اسرائیل یک پیروزی سریع کسب کند. از سوی دیگر، هرچه جنگ طولانی‌ تر شود، تصاویر بیشتری از کشته‌شدگان و زخمی‌های اسرائیلی و فلسطینی منتشر شده و فرصت‌های بیشتری برای رویدادهای ویرانگر پیش‌بینی‌نشده پدید خواهد آمد. در سناریوی وخیم‌تر، درگیری به غزه محدود نخواهد شد و متأسفانه چنین گسترشی محتمل است. تهاجم طولانی‌مدت به غزه، فشارهای عظیمی را در کرانه باختری ایجاد می‌کند و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، توانایی و یا شاید، اندک قصدی برای مهار آن نخواهد داشت. در طول سال گذشته، رخنه بی‌امان رژیم اسرائیل به اراضی کرانه باختری و تحریکات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان، خشم و ناامیدی فلسطینیان را به نقطه جوش رسانده است. تهاجم به غزه می‌تواند کاسه صبر فلسطینیان کرانه باختری را لبریز کند. پای حزب‌الله نیز به‌راحتی می‌تواند به جنگ باز شود. تاکنون واکنش این سازمان برای جلوگیری از تحریک رژیم اسرائیل حساب‌شده بوده است اما حمله به غزه یا تشدید تنش در کرانه باختری و قدس ممکن است خط قرمزی باشد که حزب‌الله را مجبور به اقدام کند. آمریکا و اسرائیل به دنبال آنند که حزب‌الله را از ورود به نبرد باز‌دارند اما تشدید مداوم تنش از جانب ارتش رژیم صهیونیستی تاثیر چنین تهدیدهایی را محدود خواهد ساخت. دولت بایدن به وضوح اعلام کرده از رژیم اسرائیل در واکنش به حمله حماس حمایت می‌کند اما اکنون زمان آن فرا رسیده که از قدرت این رابطه استفاده کند تا رژیم صهیونیستی را از ایجاد یک فاجعه استثنایی باز دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز  هم در بخشی از گزارش خود درباره عملیات اسرائیل در غزه نوشت: این عملیات خطر گرفتار کردن رژیم صهیونیستی برای چند ماه در نبرد خونین شهری را در بر دارد. بر اساس این گزارش، هنوز معلوم نیست اسرائیل با شهر غزه به عنوان مقر حماس چه خواهد کرد و منظور مقامات صهیونیست از نابودی رهبری حماس چیست. نیویورک‌تایمز نوشت: ارتش صهیونیستی هنوز به شکل رسمی حمله زمینی به غزه را اعلام نکرده هر چند از ورود تیم‌های شناسایی در روز جمعه خبر داده و اعلام کرده است نیروهای صهیونیست به شکل فزاینده‌ای «آماده» حمله زمینی هستند. 
***
آخرین تحولات نبرد توفان الاقصی
حزب‌الله لبنان: مبارزان مقاومت عملیاتی را در 5 سایت صهیونیستی «جل العلام، برکه ریشا، رامیا، المناره و العباد» در خط مرزی با لبنان آغاز کردند. رزمندگان مقاومت با سلاح‌های مستقیم و مناسب این سایت‌ها را هدف قرار دادند.
رسانه‌های عبری: افراد مسلح به شهرک نیرعام نفوذ کردند و از شهرک‌نشینان خواستند در خانه‌های خود بمانند، چراغ‌ها را خاموش کنند و پرده‌ها را بکشند.
سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر در گفت‌وگو با MSNBC: اولویت اصلی ما آزادی 126 گروگان و شاید بیشتر است.
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی: باید صادقانه و دردناک با سرهای خمیده اعتراف کنیم: شکست خوردیم. ما نتوانسته‌ایم اسرائیلی‌ها را ایمن نگه داریم.
ارتش رژیم صهیونیستی: آمار نظامیانی که در عملیات توفان الاقصی کشته شده‌اند به 289 نفر افزایش یافت.
دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی: تعداد کشته‌های اسرائیل از زمان شروع عملیات توفان الاقصی به بیش از هزار و 400 نفر رسیده است.
یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: تل‌آویو هیچ علاقه‌ای به شروع جنگ در جبهه شمال ندارد. اگر حزب‌الله لبنان خویشتنداری کند، اسرائیل به وضعیت موجود در مرز همان‌طور که در حال حاضر است، احترام می‌گذارد.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد تعداد شهدای تجاوز صهیونیست‌ها به غزه به 2670 شهید و بیش از 9600 مجروح رسیده است.

 


Page Generated in 0/0074 sec