printlogo


کد خبر: 268953تاریخ: 1402/7/24 00:00
نگرانی رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش نسبت به احتمال مداخله نظامی ایران در جنگ غزه
واهمه از تهران

گروه سیاسی: از نخستین روز حمله صهیونیست‌ها به غزه تاکنون، ایالات متحده آمریکا از هیچ حمایتی نسبت به تجاوزگری، اشغال، کشتار و توحش صهیونیست‌ها مضایقه نکرده و برادری خباثت‌آمیز خود را با کمک‌های همه‌جانبه به رژیم اشغالگر قدس نمایانده است. این در حالی است که رژیم اشغالگر قدس و در راس هرم حکمرانی آنها، فاشیست‌های افراطی صهیونیست، به بدترین و خشونت‌آمیزترین وجه ممکن، غزه را آماج حملات هوایی خود قرار داده و جنایتی جنگی را مرتکب شدند اما به طرزی عجیب این جنایت از سوی پروپاگاندای غربی مورد حمایت قرار گرفته و آ‌نهایی که مدعای حقوق بشری‌شان گوش فلک را کر کرده نیز با بستن چشم خود به روی چنین جنایتی، به حمایت بی‌قید و شرط از اشغالگران جانی ادامه دادند. 
از همین رو در گام اول، ایالات‌متحده برای حمایت از اسرائیل یک گروه تهاجمی ناوهای جنگی را به شرق مدیترانه فرستاد. ناو «یو.اس. اس‌جرالد فورد» که یکی از بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر جهان است، در روزهای آغازین حملات خشونت‌آمیز رژیم صهیونیستی به منطقه خاورمیانه اعزام و در دریای مدیترانه مستقر شد. 
در همین باره «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا نیز یکشنبه هفته‌ گذشته اذعان کرد به گروه حمله‌ ناو هواپیمابر فورد دستور داده است تا به سمت شرق مدیترانه حرکت کند و آماده کمک به اسرائیل باشد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین روز پنجشنبه (۲۰ مهر) گفت ارتش ایالات‌متحده به سرعت در حال فرستادن نیروی دفاع هوایی و مهمات به اسرائیل است و آمریکا هیچ شرطی برای تهیه این تجهیزات برای اسرائیل قائل نشده ‌است.
پس از اعزام این ناو هواپیمابر، مقامات ایالات متحده به صراحت بر تهدیدات خود افزودند و اعلام کردند در صورت ورود جدی نیروهای مقاومت بویژه  ایران به این مساله و آغاز حمله نظامی به اسرائیل، علاوه ‌بر استفاده از تاسیسات ارسالی، بر حجم کمک‌های نظامی و دفاعی به اسرائیل نیز خواهند افزود. اکنون هم پس از تشدید نگرانی‌شان نسبت به ورود جدی ایران به مساله و زیر ضربه قرار گرفتن شدید صهیونیست‌ها، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد دستور اعزام دومین ناو هواپیمابر به دریای مدیترانه را داده است.
لوید آستین در اظهاراتی گفت: دستور دادم ناو هواپیمابر «آیزنهاور» به سمت شرق دریای مدیترانه حرکت کند.
وی تاکید کرد که افزایش استقرار نیروهای ما نشان‌دهنده پایبندی قاطع به دفاع از امنیت اسرائیل، همچنین عزم ما بازدارندگی هر کشور یا طرفی است که به دنبال گسترش جنگ با این رژیم است.
پیش از این «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر آیزنهاور و گروه ضربت آن قرار است به بهانه مقابله با طرف‌هایی که ممکن است به حمایت از فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی بایستند، وارد شده و عملا بر نقش بازدارندگی خود تاکید کند. 
علاوه ‌بر آمریکا، دفتر نخست‌وزیر انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ریشی سوناک برای حمایت نظامی از اسرائیل، دستور اعزام ناوجنگی و هواپیمای جاسوسی به شرق مدیترانه را صادر کرده است. بر اساس این بیانیه، 2 ناو جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس موسوم به RFA Lyme Bay  و RFA Argu، هواپیمای جاسوسی پی۸ و 3 بالگرد مرلین برای ارائه پشتیبانی عملی به اسرائیل در منطقه، در حالت آماده‌باش قرار خواهند گرفت.
حجم نگرانی‌ها و ترس صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌شان با وجود چنین کمک‌هایی نیز کاسته نشده و مقامات این کشورها با موضع‌گیری و درخواست‌های عاجزانه از ایران و نیروهای مقاومت خواستند در جنگ مذکور ورود نکنند. 
ژنرال چارلز براون، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که او را در پرواز به سمت بروکسل همراهی می‌کردند خواستار خودداری ایران از دخالت در جنگ اسرائیل - حماس شد. 
همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به ورود مستقیم ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت: نمی‌توان رد کرد که ایران ممکن است به نوعی در درگیری میان اسرائیل و حماس به طور مستقیم دخالت کند. ما نگران نیروهای نیابتی مانند حزب‌الله و ایران هستیم.
علاوه ‌بر آمریکایی‌ها، برخی مقامات کشورهای اروپایی نیز به هر نحوی در تلاش بودند برای برطرف کردن ترس خود پیرامومن ورود ایران و نیروهای مقاومت به جنگ غزه، آنها را نسبت به هر نوع حمایت و دخالتی در جنگ مذکور منصرف کنند. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد او با مقامات ایران و نمایندگان حزب‌الله و به ‌علاوه مقامات سایر بازیگران منطقه‌ای در تماس است. دفتر مکرون همچنین خاطرنشان کرد که او از ایران و بویژه حزب‌الله خواسته است از جنگ میان اسرائیل و حماس دوری کنند و از تشدید درگیری‌ها بپرهیزند.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز خطاب به حزب‌الله لبنان تصریح کرد به فکر حمله به اسرائیل نباشد و عملا مثل همتای فرانسوی خود درخواست آلمان را مطرح کرد و نگرانی خود نسبت به این مساله را عیان ساخت. 
پس از درخواست‌ها و ابراز نگرانی‌های طرف غربی نسبت به ورود ایران و سایر نیروهای مقاومت به جنگ با اسرائیل، روز گذشته وال استریت ژورنال در ادعایی اعلام کرد ایران نیرو‌های نزدیک به خود را از دیرالزور به سمت دمشق انتقال داده است تا در نزدیکی مرز با اسرائیل قرار بگیرند و همین امر هم جبهه‌ جدیدی علیه صهیونیست‌ها خواهد گشود و نگرانی‌های آنان را بیش از پیش افزایش خواهد داد. 
البته این خبر و نگرانی‌های صهیونیست‌ها و غرب از زمانی تشدید شد که وزیر امور خارجه ایران طی سفر به ۴ کشور منطقه، موضع ایران را نسبت به تحولات اخیر فلسطین و نوار غزه مطرح و در این باره با مقامات این کشورها رایزنی کرد. همچنین امیرعبداللهیان به صراحت هشدار داد جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه تا دیر نشده جنایت‌های جنگی خود را متوقف کنند که ممکن است تا ساعات دیگر دیر شود.
پایگاه خبری آکسیوس نیز با استناد به منابع دیپلماتیک ناشناس اعلام کرد: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه در لبنان پیام کشورش درباره مناقشه اسرائیل و حماس را به اطلاع وی رسانده است. به ‌موجب اعلام همین منابع، امیرعبداللهیان در این دیدار گفته است که ایران خواهان تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای نیست.
امیرعبداللهیان به مقام سازمان ملل متحد گفت اگر اسرائیل به حملاتش در غزه ادامه دهد و بویژه حملات زمینی به این منطقه را آغاز کند، ایران ناگزیر از پاسخگویی به آن خواهد بود.
* رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی خطاب به مکرون: کشتار مردم غزه متوقف نشود جنگ گسترش می‌یابد
محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور روز یکشنبه از گفت‌وگوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون روسای جمهوری ایران و فرانسه خبر داد و نوشت: «دکتر رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی مکرون رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد اگر جنایات رژیم صهیونیستی از جمله کشتار مردم و محاصره غزه متوقف نشود وضعیت پیچیده می‌شود و صحنه توسعه می‌یابد».
در همین باره حسین امیرعبداللهیان نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره تصریح کرد: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کردیم اگر از جنایات خود در غزه دست برندارد، دیگر فردا دیر خواهد بود. ایران نمی‌تواند صرفا نظاره‌گر این وضعیت باشد. اگر دامنه جنگ گسترش یابد، خسارات سنگینی به آمریکا نیز وارد خواهد شد.
به هر روی موضع کشورهای غربی و ترس آنها از ورود ایران در حالی است که در نخستین مواجهه‌ خود نسبت به مساله فلسطین، ایران را دخیل در عملیات حماس دانسته و پس از مشخص شدن ابعاد ماجرا با دستپاچگی محض از چنین موضعی عقب‌نشینی کردند. جالب‌تر اینکه رهبر انقلاب نیز در بیاناتی اعلام کردند ایران در این عملیات دخل و تصرفی نداشته و اتخاذ چنین مواضعی از سوی دشمنان را تنها برای کوچک شمردن ارزش کار مجاهدان فلسطینی قلمداد کردند. 
با این حال اما صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌شان همچنان و بازهم با دستپاچگی و ترس از هرگونه ورود ایران به این جنگ واهمه داشته و نگران از عاقبتی هستند که با چنین ورودی در انتظارشان خواهد بود.

Page Generated in 0/0062 sec