printlogo


کد خبر: 268955تاریخ: 1402/7/24 00:00
ابتلای ۱۲۴۴ نفر به «کووید-19» و فوت ۴۴ نفر از مبتلایان در کشور طی یک هفته
بازگشت کرونا‌؟

اگر چه مدت‌هاست بیماری کووید فروکش کرد و ویروس مرموز کرونا به دلیل انجام واکسیناسیون گسترده دیگر چون گذشته همه را درگیر نمی‌کند اما مدتی است دوباره ظاهر شده به طوری که آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی طی هفته‌های اخیر با داشتن علائم کرونا زیاد شده است. به گفته کارشناسان بهداشت این بیماری هنوز از بین نرفته و جامعه نباید از مخاطرات آن غافل باشد. در چنین شرایطی کارشناسان همچنان تاکید دارند مردم  بویژه افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای‌ هستند، باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون ماسک در امکان عمومی حاضر نشوند و از طرفی هر 6 ماه واکسن کرونا را تزریق کنند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، یکهزار و ۲۴۴ مبتلای جدید کرونا در یک هفته گذشته در کشور شناسایی شدند. از یکشنبه هفته گذشته تا ۲۲ مهر ۱۴۰۲ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یکهزار و ۲۴۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۹۸۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۷ روز (یکشنبه ۱۶ تا شنبه ۲۲ مهرماه)، ۴۴ نفر از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۶ هزار و ۴۸۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۲۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۶۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۵۷ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۳۱۶ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است، همچنین ۶۵ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۵۲۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۶۱۲ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۹۵۲ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۹۱ دوز رسید.
* افزایش مراجعه به ‌مراکز درمانی با علائم کرونا و آنفلوآنزا
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: چند روز است با حجم زیاد مراجعه بیماران سرپایی روبه‌رو هستیم، به‌نظرم با درنظر گرفتن علائم و سیر جهانی تحول ویروس‌ها این مراجعه‌های اخیر به مراکز درمانی نشانه‌های ابتلا به کووید است.
مرتضی ایزدی درباره روند افزایشی بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزا در کشور توضیح داد: امروز با حجم زیاد مراجعه بیماران سرپایی روبه‌رو هستیم، به ‌نظرم با درنظر گرفتن علائم و سیر جهانی تحول ویروس‌ها این مراجعه‌های اخیر به مراکز درمانی نشانه‌های ابتلا به کووید است. وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده و با توجه به کاهش ابتلا به ویروس RSV، آنفلوآنزا و ویروس‌هایی که سبب سرماخوردگی می‌شوند، احتمالا ابتلاهای اخیر مربوط به کرونا است. تقریبا یک سال می‌شود که ما درگیر اُمیکرون هستیم و در این روزها زیرسویه‌های زیادی از اُمیکرون وجود دارند که با سرعت بالا در حال تغییرات هستند؛ تغییرات آنها هم به معنای سبک شدن بیماری و ضعیف شدن ویروس نیست به طوری‌ که در مواجهه‌های اخیر شاهدیم علائم و دوره بیماری ماندگارتر است، همین‌طور ابتلای مجدد و چندباره بیشتر شده و سرعت انتقال عامل بیماری‌زا زیاد است.
ایزدی افزود: به‌ هر صورت شواهد و مطالعات نشان داده افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند در مقایسه با آنهایی که تزریق نکرده‌اند مرگ و میر کمتر و عوارض کمتری را تجربه می‌کنند و حتی گاهی طول دوره بیماری در آنها کوتاه‌تر است.
به گفته این متخصص عفونی، تعداد مراجعان مبتلا به آنفلوآنزا در کشور نیر طی روزهای اخیر افزایش یافته است. آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است، بنابراین داروهای ضد میکروبی (آنتی‌بیوتیک‌ها) بر آن تأثیری ندارد. تجویز آنتی‌بیوتیک با نظر پزشک و در موارد خاص (از جمله همراه شدن یک بیماری میکروبی با بیماری آنفلوآنزا) مفید است. در بیشتر موارد آنفلوآنزا، میکروبی اضافه نمی‌شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.
وی ادامه داد: علائم بیماری آنفلوآنزا معمولا با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضددردهای عضلانی بهبود می‌یابد. داروهای ضدویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوآنزا زیر نظر پزشک و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌شود و به ‌هیچ ‌عنوان نباید به ‌عنوان خوددرمانی مورد استفاده قرار گیرند.
* افراد پرخطر واکسن کرونا تزریق کنند
روز شنبه وزیر بهداشت درباره افزایش موارد بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی گفت: موارد جدیدی که حالت سرماخوردگی دارند، یا آنفلوآنزاست یا کرونا. بارها تاکید کرده‌ام کرونا به هیچ وجه از بین نمی‌رود بلکه از حالت همه‌گیری به حالت آندمی یا حالت تک‌گیری تبدیل می‌شود.
بهرام عین‌اللهی با تاکید بر اینکه کرونای فعلی از موارد بیماری در 3 سال گذشته متفاوت است، ادامه داد: هر چند موارد بیماری در حال حاضر نیز مرگ و میر دارد اما اغلب در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی اتفاق می‌افتد و راهکارش آن است که این افراد پرخطر سالانه واکسن کرونا را تزریق کنند. وی همچنین درباره پوشش ماسک نیز گفت: ماسک بویژه در افراد دارای علایم سرماخوردگی توصیه می‌شود. این افراد بویژه در اماکن تجمعی از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و... حتما از ماسک استفاده کنند. افراد دارای علایم سرماخوردگی لازم است با رعایت موارد بهداشتی مراعات سالمندان، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و بیماران زمینه‌ای را داشته باشند.
* وجود ۲۰۰ ویروس سرماخوردگی
متخصص بیماری‌های عفونی درباره اینکه چگونه سرما می‌خوریم، نکاتی را توضیح داد. افشین منیری با عنوان این مطلب که فقط ویروس سرماخوردگی می‌تواند شما را به سرماخوردگی مبتلا کند، گفت: سرد بودن بدن به خودی‌خود نمی‌تواند شما را بیمار کند اما سرد و خیس شدن بدن می‌تواند موجب فعال شدن یک ویروس خفته یعنی ویروسی که در حال حاضر در سیستم بدن شما وجود دارد، شود و باعث شروع علامت‌های بیماری شود. وی افزود: محققان معتقدند سرد شدن بدن باعث می‌شود رگ‌های خونی موجود در بینی منقبض شوند و این اتفاق، رسیدن خون گرم تأمین‌کننده گلبول‌های سفید را که با عفونت مبارزه می‌کنند، قطع می‌کند. منیری ادامه داد: بسیاری از مردم حامل میکروب‌های سرماخوردگی هستند اما سرد شدن بدن می‌تواند دفاع در مقابل اثرات قرارگیری در معرض میکروب را دشوارتر کند بنابراین به مقدار معمول لباس بپوشید، خود را خشک نگه دارید و سایر توصیه‌های افراطی را کنار بگذارید. به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، افراد صد درصد سالم هم ممکن است تسلیم ویروس‌های سرماخوردگی ‌شوند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد ایمنی کمتر بدن، برای مثال به علت داشتن یک بیماری مزمن یا استرس می‌تواند علامت‌های سرماخوردگی را بدتر کند اما یک کودک سالم هم به راحتی می‌تواند به یکی از حداقل ۲۰۰ ویروس مختلفی که باعث سرماخوردگی می‌شود، آلوده شود.

Page Generated in 0/0051 sec