printlogo


کد خبر: 268974تاریخ: 1402/7/25 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با سید‌کاظم اولیایی در رابطه با شایعه حضورش در استقلال
قصدی برای آمدن ندارم

زهره فلاح‌زاده: این روزها بحث تغییر در هیات‌مدیره باشگاه استقلال خیلی داغ است. هر چند هنوز هیچ گزینه‌‌ای رسانه‌ای نشده و شاید هم هنوز انتخاب نشده است با این حال گفته می‌شود 30 مهرماه مجمع عمومی فوق‌العاده باشگاه استقلال برگزار می‌شود و دست‌کم ۲ عضو رفتنی خواهند شد. روز یکشنبه نیز که سید‌کاظم اولیایی، مدیر اسبق استقلال به باشگاه رفته بود و شایعاتی مبنی بر حضور او در هیات‌مدیره آینده استقلال به گوش ‌رسید. بر این اساس خبرنگار «وطن امروز»، با اولیایی گفت‌وگو کرده تا دلایل رفتن او به باشگاه استقلال و شایعه حضورش در هیات‌مدیره را جویا شود.
کاظم اولیایی اینگونه صحبت‌هایش را درباره رفتنش به باشگاه شروع می‌کند: واقعیت این است که ما بشدت روی خصوصی‌سازی باشگاه‌ها کار می‌کنیم. ۱۹ شهریورماه جلسه مهمی با حضور رئیس‌جمهور، تعدادی از وزرا و وکلا و میهمان‌های خارجی در سالن کنفرانس صداوسیما برگزار شد که من به عنوان تنها نماینده فوتبال در آن حضور داشتم. در آن جلسه چند خواسته از رئیس‌جمهور داشتیم که ۲ مورد آن اجابت شد؛ یکی اینکه کیومرث هاشمی پیش از آغاز بازی‌های آسیایی هانگژو به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی شود و یکی دیگر کمبود امکانات بود که گفتیم و ایشان دستور ساخت استادیوم را داد. من تلاش می‌کنم مدلی از باشگاهداری از نظر حقوقی را تعریف کنم که با این مدل هم استقلال و پرسپولیس هم از دولتی بودن خارج شوند و هم استقلال از نظر حقوقی مشکلش در آسیا را حل کند. در نهایت هم با این مدل تمام باشگاه‌ها مشکل خود را رفع کنند. غیر از این صحبت‌هایی هم با باشگاه انجام شد و پیشنهاد دادم هواداران را ساماندهی کنیم و راه‌های کاربردی کردن هواداران و اینکه باشگاه از جمعیت هوادار منتفع شود را هم پیشنهاد کردم. درباره آکادمی باشگاه هم صحبت و پیشنهاد کردیم به جای اینکه به طور مستقیم اداره کنیم، به شرکت پیشکسوتان بسپاریم و به صورت مدیریت پیمان تعهداتی از آنها بگیریم. همچنین عده‌ای از پیشکسوتان را که توانایی دارند و کلاس رفته‌اند به آکادمی بیاوریم تا خدمت کنند و آن را در سطح ایران توسعه دهیم تا پیشکسوتان ما در شهرهای مختلف به اسم استقلال آکادمی تاسیس کنند. در واقع تیم‌های پایه‌ در حدی باشد که استقلال در آکادمی خود بازیکن پرورش دهد و کمتر به بازیکن غیرخودی نیاز پیدا کند. حرف‌های من را علی خطیر، مدیرعامل استقلال شنید اما برخی از آنها باید در هیات‌مدیره مصوب شود و روی برخی هم باید در مجمع بحث شود. 
وی در رابطه با اینکه چرا واگذاری بیشتر سهام باشگاه به بخش خصوصی متوقف شده است، گفت: من خدمت رئیس‌جمهور هم گفتم اشکال این است که می‌خواهیم خصوصی‌سازی را از خود دولت شروع کنیم. به دولتی‌ها می‌گوییم اموال‌تان را خصوصی کنید. این نیاز به کمیته حوزه غیردولتی دارد. ما داریم به مدلی می‌رسیم که باشگاه‌های موفق دنیا استفاده کرده‌اند و البته باید منطبق با قوانین فیفا، ای‌اف‌سی و کشور ما هم باشد. ما دنبال چنین مدلی هستیم و اگر همت عالی باشد، شدنی هم هست. هیچ نیروی تخصصی و تیم خاصی از پایین دنبال خصوصی‌سازی نبوده و همه دنبال این بودند که رئیس و روسا تصمیم بگیرند که کارشناسی نیست. تصمیم غلط واگذاری ۱۰ درصد و ۷۰۹ میلیارد تومان از کف خیابان جمع کردن و تزریق به باشگاه‌ها و معادل آن بدهی ایجاد کردن یک کار غیرکارشناسی بود  و فقط هزینه‌ها را بالا برد و باشگاه‌ها را بدهکار کرد. متاسفانه ما از چاله درآمدیم و به چاه افتادیم. الان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هر کدام بالای هزار میلیارد تومان بدهی دارند و روزبه‌روز این بدهکاری هم بیشتر می‌شود. ما دوره آینده باز هم باید به فکر آسیا باشیم و با این بدهی‌هایی که ایجاد می‌شود آیا باز باید حذف شدن تیم‌های‌مان را به چشم ببینیم؟ باید از بند و تبصره دوباره استفاده کنیم؟ آدم از یک سوراخ که ۲ بار گزیده نمی‌شود. 
مدیرعامل اسبق استقلال درباره اینکه آیا علی خطیر می‌تواند معضل بدهی سنگین را رفع کند تا استقلال پس از ۲ فصل حذف از آسیا در این رقابت‌ها حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما از الان باید جلوی آن را بگیریم و حالا که وقت داریم با برگزاری جلسات نگذاریم باز هم به بن‌بست برسیم. طرف من در این زمینه کل مدیران و مجمع هستند و تصمیم کلان باید گرفته شود؛ تنها یک مدیر نمی‌تواند مشکلات را رفع کند. 
اولیایی در رابطه با شایعه حضورش در هیات‌مدیره استقلال هم گفت: به من پیشنهاد داده شد و الان هم چون موانعی وجود دارد قصد حضور ندارم. من امکان تامین منابع مالی را ندارم، باید افراد و کارآفرین‌هایی بیایند که از برند استقلال پول‌سازی کنند که قطعا در توان بنده نیست.

Page Generated in 0/0058 sec