printlogo


کد خبر: 268993تاریخ: 1402/7/25 00:00
روزنامه انگلیسی گاردین: مداخله ایران در جنگ اسرائیل علیه غزه به مثابه آغاز جنگ جهانی و مهم‌ترین عامل نگرانی غربی‌هاست
برگ برنده در دست ایران

گروه سیاسی: پس از گذشت 10 روز از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار بی‌رحمانه‌ فلسطینی‌ها، نگرانی‌های جدیدی برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌شان به وجود آمده که اعتماد به نفس آنها را پس از شکست سختی که از مجاهدان حماس دریافت کردند، بسیار کاهش داده است. روز گذشته روزنامه انگلیسی گاردین، در گزارشی به قلم سیمون تیسدال، نگرانی جدید صهیونیست‌ها را برجسته و پیرامون ورود احتمالی ایران و محور مقاومت، نکات جدید و نگران‌کننده‌ای را برای غرب و رژیم صهیونیستی بیان کرده است؛ مسائلی که به‌مثابه کلید حل بحران مذکور نیز قلمداد شده و می‌تواند تغییرات بنیادینی در تحولات آتی منطقه نیز برجا بگذارد.
گاردین در این گزارش در حالی که درگیری اسرائیل با فلسطین وارد دومین هفته خود شده، مهم‌ترین نگرانی دولت‌های غربی را گسترش درگیری دانسته و آن را به‌مثابه‌ عاملی که ممکن است نیروهای اسرائیلی و آمریکایی را در برابر ایران و نیروهای نیابتی‌اش قرار ‌دهد، نگران‌کننده توصیف کرده است. 
طبق ادعای گاردین، علامت‌های موجود از صحنه جنگ نشان از آن دارد که این مساله و نگرانی‌های مضاعفی که به ورود ایران منتهی خواهد شد، قریب‌الوقوع بوده و ایران در این شرایط عملا کلید افزایش یا کاهش سطح درگیری و اتمام آن را هم در دست خواهد داشت. 
در همین راستا این نشریه همچنین به گفت‌وگوی اخیر برخی حکام کشورهای عربی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده نیز اشاره کرده و ادعای آنها مبنی بر اینکه اگر حملات گسترده اسرائیل به غزه متوقف نشود، جنگ ممکن است به طور غیرقابل کنترلی تشدید شود را نیز بیان می‌کند. ضمن اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در همین رابطه هشدار داده ‌بود اگر تجاوزات رژیم صهیونیستی متوقف نشود، دست همه طرف‌های منطقه روی ماشه خواهد رفت.
گاردین اما معتقد است با وجود این اسرائیل نسبت به عدم افزایش سطح حملات خود متوقف نشده ‌است، ضمن آنکه یک حمله زمینی پرخطر و تمام‌عیار به شمال غزه، در دستور کار آنهاست. مهم‌تر اینکه اکثر رهبران غربی آرزو می‌کنند این تصمیم اسرائیل جنبه‌ عملیاتی نیافته و آنها نسبت به تصمیمی که از پیش گرفته‌اند، عقب‌نشینی کنند.
جالب‌تر اینکه ایالات‌متحده پیرامون تصمیمش برای استقرار دومین ناوگروه هواپیمابر در شرق دریای مدیترانه، می‌گوید هدفی جز «بازداشتن هر بازیگر دولتی یا غیردولتی» نداشته و در نهایت آن‌ را در جهت جلوگیری از گسترش سطح درگیری می‌پندارد. اما مشخص است چنین تصمیمی از سوی ایالات‌متحده و ادله مطرح‌شده پس از آن، تنها برای پنهان ‌کردن اضطراب و ترس از برخورد رودررو با ایران بوده و کارکرد عینی دیگری نخواهد داشت. 
با این حال گاردین معتقد است ایران بدون ‌شک استقرار تسلیحات اضافی از سوی ایالات‌متحده و همچنین آغاز حملات زمینی اسرائیل به سمت غزه را به عنوان تشدید تنش از سوی آنها قلمداد می‌کند؛ مسائلی که بی‌شک در صورت استمرار، جبهه‌های جنگ جدیدی را علیه اسرائیل باز خواهد کرد. در این میان، ایران به‌مثابه «بازیگر دولتی» که «بازیگران غیردولتی» نظیر حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، شبه‌نظامیان وابسته به تهران در سوریه، عراق، یمن و قدرتمندترین آنها، حزب‌الله لبنان را کنترل و هماهنگ می‌کند (همان چیزی که آیت‌الله علی خامنه‌ای، آن را «محور مقاومت» می‌نامد)، توان این را خواهد داشت که هر تغییری را در تحولات منطقه ایجاد و بحران بزرگی را که در فلسطین رخ داده حل کند.
گاردین اما این سوال را مطرح می‌کند: در چنین شرایطی برنامه ایران در این میدان چیست؟ این سوال کلید جنگ را در خود جا داده است. بلافاصله پس از 7 اکتبر، مقامات آمریکایی و اسرائیلی به سرعت گفتند در حال حاضر هیچ مدرکی برای دخالت مستقیم ایران وجود ندارد. شاید این موضع برای آن بود که اسرائیل و ایالات‌متحده می‌خواستند از رویارویی تمام‌عیار در آن مقطع بسیار دشوار اجتناب کنند. به علاوه آنکه از نظر استراتژیک، مشغله‌های دولت بایدن با اوکراین و مشکل جدیدی که در غرب آسیا برایش به ‌وجود آمده، فرصتی طلایی در اختیار ایران قرار خواهد داد و باید منتظر ماند و دید از چنین فرصتی چگونه استفاده می‌کند. مضاف بر این، عقب‌نشینی‌های ایالات‌متحده از افغانستان و عراق و همچنین احیای حکومت سوریه، این تصور را تقویت می‌کند که ایالات‌متحده اهرم فشار خود را در خاورمیانه از دست داده است.
از سوی دیگر آنچه از نگاه گاردین مهم خواهد بود، به روند عادی‌سازی روابط بین کشورهای عربی و اسرائیل و اهمیت آن برای تهران بازمی‌گردد. اتفاقات 7 اکتبر اما داستان عادی‌سازی را به شکل دیگری تغییر داده و عملا آن را منجمد کرده ‌است، چراکه افکار عمومی در جهان عرب درباره غزه خشمگین است و سعودی‌ها با احساس این روحیه، توافق با اسرائیل را روی یخ گذاشته‌اند. مضاف ‌بر اینکه به شکل قابل توجهی، رئیسی و ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن‌سلمان، هفته گذشته نخستین گفت‌وگوهای خود را پیرامون مسائل اخیر غزه انجام دادند و عملا پروژه‌ عادی‌سازی از خلال همین اتفاقات به حاشیه رفت.
گاردین در انتها اذعان می‌کند همه این عوامل با هم ترکیب می‌شوند و نشان خواهد داد ایران در چنین شرایطی دست برتر را در تحولات منطقه داشته و می‌تواند اسرائیل و ایالات‌متحده را با تصمیمات خود تحت فشار قرار دهد. هرگونه تصمیمی که از سوی ایران گرفته‌ شود، کلید اصلی این بحران بزرگ خواهد بود و عملا به طور مستقیم نیز بر تحولات آتی تاثیر خواهد گذاشت.

Page Generated in 0/0047 sec