printlogo


کد خبر: 268995تاریخ: 1402/7/25 00:00
نتانیاهو در حالی روز گذشته ایران و حزب‌الله را تهدید کرد که آینده سیاسی او پس از عملیات توفان الاقصی متزلزل شده است
بر لبه پرتگاه
* ایهود باراک: نتانیاهو مقصر بزرگ‌ترین شکست تاریخ اسرائیل است؛ باید استعفا کند/ * ایهود اولمرت: نتانیاهو تمام شده و از روی درماندگی حرف می‌زند رهبران دنیا با او دیدار نکنند/ * بلینکن: ایده اخراج فلسطینی‌ها از غزه محکوم به شکست است/ * بایدن: اشغال دوباره نوارغزه توسط اسرائیل اشتباه است

گروه بین‌الملل: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پی ادامه حملات بی‌رحمانه و مستقیم رژیم صهیونیستی به مردم غزه اعلام کرد: «تصریح کردم زمان برای راه‌حل‌های سیاسی رو به پایان است و گسترش احتمالی جنگ در دیگر جبهه‌ها به مرحله اجتناب‌ناپذیر نزدیک می‌شود». این در ادامه پیام‌های جدی و هشدارآمیز تهران و محور مقاومت به اسرائیلی‌هاست که در صورت حمله هوایی به مردم بی‌دفاع غزه قطعاً مقاومت دخالت می‌کند. 
«وطن امروز» روزهای گذشته در گزارشی اختصاصی اعلام کرد ایران و حزب‌الله لبنان به آمریکا و اسرائیل هشدار جدی داده‌اند در صورت حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه قطعا جواب محکم و قاطعی از سوی محور مقاومت داده خواهد شد. بر اساس گزارش «وطن امروز»، اظهارات امیرعبداللهیان بویژه آن بخش از اظهارات او که ناظر بر باز شدن جبهه جدید مقاومت علیه رژیم غاصب و تغییر جغرافیای مقاومت و سرزمین‌های اشغالی است، صرفا تهدید یا یک استراتژی یا تاکتیک دیپلماتیک برای اثرگذاری بر دشمن نیست.
تأییدکننده این سخنان، اخطارهای جدی حزب‌الله لبنان در پی حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان بود که در چند مرحله مقاومت با موشک، برج‌های دیده‌بانی و پایگاه‌های نظامی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار داد که چندین اسرائیلی در این حملات به هلاکت رسیدند. در همین چارچوب شامگاه یکشنبه ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد یک افسر این رژیم بر اثر موشک حزب‌الله لبنان کشته شده است. وی پسر خاخام تامیر گرانوت، رئیس اوروت شائول یشیوا در تل‌آویو بود.
سخنگوی ارتش اشغالگر تاکید کرد: «فرمانده گردان ۷۵ حین فعالیت عملیاتی بر اثر قرار گرفتن در معرض آتش ضد‌تانک در مرز با لبنان کشته شد». وب‌سایت عبری «Ynet» گزارش داد گرانوت (۲۴ ساله)، اهل تل‌آویو و یکی از فرماندهان گردان ۷۵ لشکر ساعر مگولان، یکشنبه در نزدیکی سایت نوریت در الجلیل غربی در نزدیکی مرز با لبنان کشته شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی در کنست گفت: ایران و حزب‌الله ما را در شمال آزمایش نکنند.
بنیامین نتانیاهو در سخنان خود گفت جهان باید برای شکست حماس متحد شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چندی قبل نیز مدعی شده بود خاورمیانه را تغییر خواهد داد.  وی گفته بود: ما در میانه کارزار هستیم و تازه شروع کرده‌ایم. ما خاورمیانه را تغییر می‌دهیم.
در این میان، سردرگمی نتانیاهو در حمله نظامی زمینی به غزه و از سوی دیگر افزایش مخالفت‌ها در جبهه داخلی علیه نتانیاهو نشان‌دهنده آن است که «شکست حتمی» در انتظار نتانیاهو قرار دارد و او بازنده‌ترین فرد در حمله حماس به اسرائیل است. گواه این موضوع سخنان مقامات ارشد سیاسی و امنیتی سابق اسرائیل در این خصوص است. ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی دیروز در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارانوت گفت: محو حماس ممکن نیست. حماس یک ایدئولوژی است. این جنبش در رویای مردم، دل‌ها و در سر آنها حضور دارد.
وی افزود: گام عملی‌ای که اسرائیل باید در این عملیات نظامی محقق کند نابودی تمام قابلیت‌های عملیاتی حماس در نوار غزه است. این ماموریت بسیار مهمی است، بنابراین باید روی آن متمرکز شد.
باراک همچنین درباره بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: وی گمان می‌کند اگر وضعیت [رژیم] عادی باشد استعفا خواهد کرد، در حالی که کابینه را رهبری می‌کند. بنابراین مهم است بنی‌گانتس، وزیر سابق جنگ و گادی آیزنکوت، رئیس پیشین ستاد ارتش هم در کابینه حضور داشته باشند.
قبلا نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر فعلی جنگ رژیم صهیونیستی تصریح کرده بودند هدف ارتش از عملیات نظامی در نوار غزه محو موجودیت حماس است.
باراک گفت: «بنیامین نتانیاهو نه اعتماد شهروندان و نه ارتش را به همراه ندارد». وی گفت تهاجم زمینی به غزه هفته‌ها و شاید حتی چند ماه طول بکشد. نخست‌وزیر سابق رژیم اسرائیل حمله حماس را «بزرگ‌ترین شکست در تاریخ اسرائیل» توصیف کرد، هم به این دلیل که تل‌آویو نتوانست از آن جلوگیری کند وهم به دلیل تاخیر در اعزام نیرو به جنوب برای محافظت از صهیونیست‌ها.
از سوی دیگر ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل و آغازکننده جنگ 33 روزه با لبنان هم به کمپین مخالفان حمله زمینی نتانیاهو به غزه اضافه شد. روزنامه رأی‌الیوم به نقل از اولمرت گزارش داد با توجه به شکست اطلاعاتی فاحش در روز شنبه گذشته، ارتش صهیونیستی نباید به غزه حمله زمینی کند.  ایهود اولمرت هشدار داد: «آنچه در انتظار سربازان اسرائیلی است، هر چیزی است که می‌توانید تصور کنید و بدتر از آن. حمله زمینی به غزه ساده نخواهد بود و نه برای ما و نه برای آنها جالب نخواهد بود».
همچنین روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای به قلم «گدعون لیوی» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست درباره تهدید سران صهیونیست برای حمله زمینی به غزه اعلام کرد در صورتی که اسرائیل عملیات فاجعه‌بار زمینی در غزه را آغاز کند، این تهاجم با شکستی اسفناک به پایان خواهد رسید که تاکنون نه اسرائیل و نه غزه ندیده‌اند. این نویسنده صهیونیست تاکید کرد: ارتش اسرائیل در صورت ورود زمینی به غزه متحمل خساراتی سنگین می‌شود و ما در مقابل یک کشتار جمعی بزرگ قرار خواهیم گرفت که طی آن بسیاری از نیروهای اسرائیل بدون هدف کشته می‌شوند. همچنین غیرنظامیان در غزه نیز با فاجعه دومی روبه‌رو می‌شوند و هیچ‌کس از این جنایات سود نمی‌برد.
«دان شیلون» از خبرنگاران و تولیدکنندگان تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از مقامات قضایی رژیم صهیونیستی خواست درنگ نکنند و فورا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم را محاکمه کنند. خبرنگار و تولید‌کننده تلویزیون با بیان اینکه نتانیاهو باید سریعا محاکمه شود، گفت: او یک جنایتکار جنگی است.
از سوی دیگر شماری از صهیونیست‌ها با برگزاری تظاهرات علیه کابینه رژیم صهیونیستی شعار دادند: ما نمی‌پذیریم که یهودیان به خاطر بقای نتانیاهو در قدرت بمیرند.
همه این سخنان در حالی است که محور مقاومت تبدیل به یک منظومه برای رسیدن به اهداف خود شده است. نتانیاهو که چندین دوره نخست‌وزیر اسرائیل و در برخورد با مردم فلسطین همواره سخت‌گیر بوده، از عملیات حماس غافلگیر شده است و این نشان از توانمندی مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست. این میزان آمادگی محور مقاومت و ضرب‌الاجل به اسرائیل باعث شده آمریکایی‌ها هم پیام مهم را دریابند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در قاهره در این باره ایده اخراج فلسطینی‌ها از نوار غزه را رد کرد و گفت آنها باید بتوانند در سرزمین خود بمانند. وی افزود: «ما معتقدیم مردم باید بتوانند در غزه، خانه خود، بمانند اما ما همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم آنها از محدوده خطر خارج شده‌اند و کمک‌های لازم را دریافت می‌کنند». رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته خواستار خروج بیش از یک میلیون ساکن شمال نوار غزه از این منطقه در راستای فراهم کردن زمینه آغاز عملیات زمینی در این باریکه شد.
در همین ارتباط بلومبرگ در گزارشی نوشت: اگر این جنگ در قلمرو فلسطین باقی نماند چه؟ در ادامه گزارش آمده است: حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی قدرتمند در لبنان،‌ در جریان جنگ اخیر به تبادل آتش با اسرائیل پرداخته و اعلام کرده یک پست ارتش اسرائیل را با موشک هدف قرار داده است. اگر این جنگ به لبنان و سوریه گسترده شود، این مناقشه می‎‌تواند به یک جنگ نیابتی تبدیل شود و تبعات اقتصادی ناشی از این اتفاق افزایش خواهد یافت. یکی از مقامات اسرائیلی پیش‌بینی کرده اگر حزب‌الله بخواهد وارد این نبرد شود، زمان آن پس از آغاز حمله زمینی به نوار غزه خواهد بود. همین موضوع باعث شد بلومبرگ بامداد شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دهد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نگران عدم آمادگی رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه و گسترش درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه است. این رسانه آمریکایی به نقل از منابعی که خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشت: کاخ سفید نگران آن است اسرائیل بعد از حمله، طرحی برای غزه نداشته باشد. این منابع همچنین گفتند تیم بایدن نسبت به درخواست رژیم صهیونیستی برای تخلیه ساکنان شمال نوار غزه ابراز نگرانی کرده است. بر اساس این گزارش، حمله اسرائیل به غزه و نداشتن برنامه برای بعد از آن خطر گسترش بحران در منطقه را دارد. آمریکا از اسرائیل حمایت کرده و از انتقاد علنی از راهبرد این رژیم در مناقشه با مقاومت فلسطین پرهیز کرده است. به نوشته بلومبرگ، یک افسر ارشد سابق ارتش صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود، گفت وقتی جنگ تمام شود ممکن است اسرائیل در غزه یک رژیم نظامی موقت اجرا کند و اداره آن را به نیروهای بین‌المللی واگذار کند.
فرامتن صحبت‌های بلینکن و بایدن آن است که پیامد عملیات زمینی نتانیاهو بر عهده خود او خواهد بود و آینده اسرائیل در سایه این حمله احتمالی کاملا مبهم است. به همین دلیل آمریکایی‌ها با ژست حمایت از اسرائیل این پالس را به تل‌آویو می‌دهند که فردای حمله به غزه، بدتر از این روزهای شکست برای نتانیاهو خواهد بود. بایدن در همین رابطه گفت: فکر می‌کنم اگر اسرائیل دوباره نوار غزه را اشغال کند، اشتباه است. با این حال رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد ورود اسرائیل به غزه و از بین بردن آنچه او افراط‌گرایان حماس خوانده است، یک الزام ضروری است.
عملیات توفان الاقصی چند پیام اساسی برای اسرائیل و نتانیاهو داشته است: ابتدا اینکه چه در داخل و چه در خارج سرزمین‌های اشغالی این اعتراف وجود دارد که نتانیاهو بزرگ‌ترین شکست‌خورده این عملیات بوده است و برای اینکه بتواند کمی از حیثیت نداشته خود را بازیابد، به مردم بی‌گناه غزه حمله می‌کند. موضوع بعدی آن است که مقاومت به صورت یک «شبکه» منسجم است که اگر در غزه عملی انجام دهد، حتما با حمایت‌های موثر و میدانی حزب‌الله لبنان همراه خواهد شد که نتیجه آن تشکیل «اتاق مشترک عملیات مقاومت» است. این هشدار مهم حزب‌الله لبنان می‌تواند معادلات صحنه میدان را تا حدود زیادی تغییر دهد، بویژه که برخی منابع گزارش داده‌اند ارتش رژیم اشغالگر قدس نسبت به ورود زمینی به غزه دچار تردید شده است و برآورد مقامات صهیونیست این است که در صورت ورود زمینی به غزه، یک شکست مهلک در انتظار آنهاست. در این شرایط ضرب‌الاجل سیدحسن نصرالله و تعیین مهلت برای پایان دادن به بمباران غزه، رژیم صهیونیستی را در تنگنای تصمیم‌گیری قرار داده است. 
***
آخرین تحولات نبرد توفان الاقصی
* وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز نبرد توفان الاقصی به ۲۸۰۸ نفر و شمار مجروحان به ۱۰۸۵۹ نفر رسیده است.
* تاکنون ۱۸۱۵ صهیونیست در عملیات توفان الاقصی به هلاکت رسیده‌اند.
* ارتش رژیم صهیونیستی: حماس حدود ۲۰۰ نفر را اسیر گرفته است.
* بایدن: مدرکی از نقش ایران در حمله حماس به اسرائیل نداریم.
* اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی اعلام کرد از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ۱۱ خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند.
* سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصاویری از لحظه شلیک موشک «قاسم» به ‌سمت مواضع رژیم صهیونیستی منتشر کرد.
* در پی شلیک موشک به اراضی اشغالی و به صدا در‌آمدن آژیرهای خطر، جلسه پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) لغو شد.
* رژیم صهیونیستی درخواست سفر رئیس‌جمهور اوکراین به اراضی اشغالی را رد کرد.
* رئیس جمهور کلمبیا قطع روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و گفت ما از کشتار و نسل‌کشی در غزه دفاع نمی‌کنیم.
* رسانه‌های عبری اعتراف کردند تاکنون بیش از 60 هزار شهرک‌نشین از شهرک‌های اطراف نوار غزه فرار کرده‌اند. به گزارش این رسانه‌ها، هزاران صهیونیست هم از شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی (در مرز با لبنان) گریخته‌اند.
* حزب‌الله لبنان: مقاومت 5 سایت اسرائیلی را با تسلیحات مستقیم هدف قرار داد و به تلفات قطعی رسید.
* مصر: اسرائیل اجازه وارد کردن کمک‌های انسانی به غزه را نمی‌دهد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر اعلام کرد متاسفانه تا الان اسرائیل اجازه وارد کردن کمک‌های انسانی به غزه را نداده است.
* برخی منابع در گفت‌وگو با العربیه اعلام کردند رژیم صهیونیستی موافقت با آتش‌بس موقت در غزه را به اطلاع از سرنوشت اسرائیلی‌های اسیر در این باریکه مشروط کرده است.
* روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا: حماس به «گنج اطلاعاتی بزرگی» از پایگاه‌های نظامی اسرائیلی دست یافته است.
* نخست‌وزیر انگلیس: در عملیات اسرائیل علیه غزه شرکت نمی‌کنیم.
* خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از یک مقام صهیونیست: اسرائیل بعد از یک هفته قطع آب به روی اهالی غزه، آب منطقه بنی سهیل در نزدیکی خان‌یونس را وصل کرد. این اقدام صهیونیست‌ها بعد از آن صورت می‌گیرد که ساکنان شمال غزه به ضرب‌الاجل 24 ساعته اسرائیل برای ترک منطقه توجهی نکردند.
* سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: ذخیره تمام سازمان‌های امدادرسانی برای رفع نیازهای انسانی کافی نیست.
* آمار شهدای جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در بمباران منزلی در خان‌یونس در نوار غزه به 17 شهید رسید.

 


Page Generated in 0/0054 sec