printlogo


کد خبر: 269006تاریخ: 1402/7/25 00:00
از اینترنشنال تا اصلاح‌طلبان؛ ادعاهای بی‌اساس درباره ماجرای قتل مهرجویی
رذالت سیاسی

گروه سیاسی: هر جا خبر از موج‌سواری و بهره‌برداری مغرضانه از وقایع و اتفاقات در میان باشد، نام اصلاح‌طلبان می‌درخشد. جریان اصلاح‌طلب که همواره به دنبال ماهی‌گیری از هر سوژه‌ای است، این بار برای بهره‌برداری سیاسی و جناحی، دست روی پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی، کارگردان مطرح کشور گذاشته است. داریوش مهرجویی و همسرش شامگاه شنبه هفته جاری در ویلای‌شان به قتل رسیدند. این حادثه ناگوار بهانه‌ای شد تا جریانی سابقه‌دار در خون‌سواری، برای موج‌سواری و بهره‌برداری سیاسی و مغرضانه از قتل مهرجویی، از همان لحظات ابتدایی وارد عمل شود.
به طور مشخص رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به اصلاح‌طلبان، از همان ساعات اولیه پس از انتشار خبر قتل مهرجویی و همسرش، سعی کردند اذهان را به سمت قتل‌های زنجیره‌ای ببرند و قتل کارگردان مطرح کشورمان را به نفع اهداف سیاسی خود تحلیل و تفسیر کنند. م.ر سردبیر روزنامه هم‌میهن، عمادالدین باقی و روزنامه اینترنتی فراز از چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلبی بودند که بهره‌برداری سیاسی از قتل مرحوم مهرجویی و همسرش را کلید زدند. در همین راستا، مسیح مهاجری، مدیرمسؤول روزنامه جمهوری اسلامی و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز قتل مرحوم مهرجویی را به قتل‌های زنجیره‌ای در دهه 70 دوخت. در مطلب مورد اشاره آمده است: «هرچند هنوز انگیزه عامل یا عاملان قتل داریوش مهرجویی مشخص نشده ولی آنطور که از گزارش مختصر و در عین حال روشنگر خانم وحیده محمدی‌فر، همسر داریوش مهرجویی که قبل از حادثه داده پیداست، به احتمال زیاد فرد یا افرادی از اتباع بیگانه با هدف سرقت مرتکب این جنایت شده‌اند. انتشار خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش، ذهن‌ها را بلافاصله متوجه ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای در دهه 70 کرد، بویژه قتل مظلومانه داریوش فروهر و همسرش که آن مجموعه قتل‌ها تبعات سنگینی به ‌بار آورد. اکنون با پندآموزی از قتل‌های زنجیره‌ای و پیامدهای ناگوار آن، مسؤولان باید اقدامات فوری، جدی و دامنه‌داری برای ریشه‌یابی ماجرای اخیر به عمل آورند و تا سوزاندن ریشه این فساد، به اقدامات خود ادامه دهند. وجود توطئه‌هایی برای آشفته کردن اوضاع کشورمان در شرایط ویژه کنونی که منطقه ملتهب است، بسیار محتمل به‌ نظر می‌رسد. اینکه قاتل یا قاتلان یا آمران و برنامه‌ریزان سراغ یک چهره معروف هنری رفته و او و همسرش را به این شکل فجیع به قتل رسانده‌اند، نمی‌تواند انتخاب‌شده و در چارچوب یک توطئه نباشد. اگر بررسی‌ها به واقعیت تلخی از قبیل ارتکاب این جرم توسط باندهای توطئه‌گر داخلی منتهی شد، مبادا ملاحظه‌ای صورت بگیرد و با توسل به توجیهات غیرشرعی و غیرقانونی از اعلام اسامی و برخورد با افراد آن باندها خودداری شود».
* بی‌منطق مثل اصلاح‌طلبان
متنی که در ارتباط با قتل داریوش مهرجویی در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده، از توهم توطئه گرفته تا بازی در تکمیل پازل افغان‌هراسی، همه چیز دارد جز منطق و استدلال مستندی که پیش‌تر از این موارد باید به چشم بیاید. از همین رو توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.
مدیرمسؤول روزنامه جمهوری اسلامی با ادعای اینکه به احتمال زیاد افرادی از اتباع بیگانه مرتکب این جنایت شده‌اند، تلاش کرده اذهان را به سمت حضور اتباع کشورهای همسایه، بویژه افعانستان در ایران ببرد. به نظر می‌رسد مسیح مهاجری در ربط دادن قتل مرحوم مهرجویی به اتباع بیگانه دچار محاسبه اشتباه شده است. روز یکشنبه هفته جاری رسانه‌های خبری به نقل از وکیل خانواده مهرجویی نوشتند قاتل احتمالا از بستگان و آشنایان مرحوم داریوش مهرجویی بوده است. همین خبر می‌تواند خط بطلانی بر ادعای روزنامه جمهوری اسلامی بکشد، مگر اینکه داریوش مهرجویی دارای بستگانی از کشور افغانستان باشد!
مسیح مهاجری در ادامه مطلب خود مدعی شده است: «انتشار خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش، ذهن‌ها را بلافاصله متوجه ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای در دهه 70 کرد». در ارتباط با این موضوع نیز باید از مدیرمسؤول روزنامه جمهوری اسلامی پرسید: به جز تلاش اصلاح‌طلبان برای ربط دادن پرونده قتلی که تحقیقات درباره آن ادامه دارد و جزئیاتی منتشر نشده، کدام فرد یا رسانه‌ای صحبت از قتل‌های زنجیره‌ای به میان آورد؟ جز این است که اصلاح‌طلبان با به میان کشیدن ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای، به دنبال بهره‌برداری سیاسی به نفع خود و ایجاد تشکیک در اذهان عمومی جامعه هستند؟
در ادامه یادداشت مدیرمسؤول روزنامه جمهوری اسلامی از توطئه‌ای برای آشفته کردن اوضاع کشور سخن به میان آمده است. مهاجری در حالی بر لزوم پیگیری توطئه‌های احتمالی توسط دستگاه‌های انتظامی و امنیتی صحبت می‌کند که نخستین پروژه توطئه را خود وی و سایر اصلاح‌طلبان با موج‌سواری روی خون مرحوم مهرجویی و همسرش، علیه امنیت روانی جامعه ایران کلید زدند و بیگانگان را جهت تحریک احساسات مردم همراهی کردند: «اگر این جرم را باندهای توطئه‌گر داخلی مرتکب شده‌اند، نباید ملاحظه‌ای در برخورد با آنها صورت بگیرد». این آخرین و البته مهم‌ترین گزاره‌ مطرح‌شده از سوی جمهوری اسلامی است که نشان از غرض‌ورزی سیاسی اصلاح‌طلبان در ارتباط با قتل داریوش مهرجویی دارد.
* احضار مدیران 2 رسانه اصلاح‌طلب
علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه شورای عالی قضایی، با اشاره به برخی اقدامات اخیر رخ داده از سوی دادستانی تهران در راستای حفظ و ارتقای امنیت روانی جامعه و برخورد با مخلان این حوزه اظهار کرد: با عنایت به موارد مطروحه ناظر بر قتل یکی از کارگردانان سینمای کشور، مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز»، همچنین برخی «انسان‌رسانه»‌ها که مطالبی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم درباره آنها انجام شد.
******
فراجا: ۷ نفر از مظنونان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش دستگیر شدند 
احضار مدیران 2 رسانه اصلاح‌طلب
پرونده قتل شوکه‌کننده داریوش مهرجویی، کارگردان مطرح سینمای کشور و همسرش که شامگاه ۲۲ مهر در ویلای شخصی‌شان واقع در فردیس کرج اتفاق افتاد، با به دست آمدن سرنخ‌هایی و دستگیری 7 مظنون، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.
اقدامات فنی و اطلاعاتی درباره چگونگی وقوع این قتل، از ساعات اولیه گزارش این جنایت، موشکافانه انجام و فرضیه‌های مختلفی در این باره به دست آمد. کارآگاهان پس از حضور در محل جنایت، همه شواهد و آثار موجود در صحنه جرم را جمع‌آوری و عملیات بررسی صحنه جرم را انجام دادند.
سخنگوی فراجا 23 مهر گفت: کارآگاهان درباره قتل داریوش مهرجویی به سرنخ‌های جدیدی رسیده‌اند و در این رابطه ۴ مظنون شناسایی و ۲ نفر دستگیر شدند. دستگیری این مظنونان بی‌تردید می‌تواند به کشف راز قتل ناجوانمردانه این هنرمند بزرگ و همسرش کمک کند.
در همین ارتباط دیروز در تازه‌ترین گزارش از ابعاد این واقعه، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس از شناسایی و دستگیری ۷ نفر از مظنونان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش خبر داد. وی با حضور در صحنه قتل پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش گفت: کارآگاهان در ادامه اقدامات و ارتباطات فنی در ۳ حوزه اطلاعاتی، آزمایشگاهی و میدانی ۷ نفر از مظنونان پرونده را طی عملیات‌های جداگانه تا پاسی از شب گذشته (یکشنبه) با رصد بالغ بر 4 هزار خط تلفن در نقاط مختلف کشور دستگیر کردند. وی با بیان اینکه در این خصوص ابعاد تازه‌ای از فرآیند کشف گشوده شد، اضافه کرد: کماکان تحقیقات به صورت جدی در حال انجام است. شواهد و قرائن حکایت از اخبار امیدوارکننده در قطعیت کشف جرم دارد.
پیرو این واقعه تلخ، رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به مناسبت فقدان این هنرمند برجسته به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور، به بخش‌های انتظامی و امنیتی دستور داد با جدیت و سرعت مضاعف، موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نتایج اقدامات نیز به مردم اطلاع‌رسانی شود.
سخنگوی دولت از دستور ویژه رئیس‌جمهور به بخش‌های انتظامی و امنیتی برای بررسی قتل کارگردان نامدار کشورمان خبر داد. علی بهادری‌جهرمی دیروز با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری ویژه و سریع حادثه قتل داریوش مهرجویی اظهار کرد: در جلسه روز گذشته هیات دولت، وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون حادثه دلخراش قتل کارگردان مطرح کشور، داریوش مهرجویی و همسر ایشان و اقداماتی که طی ساعات اولیه انجام شده است، گزارشی ارائه کردند. وی افزود: پیرو این گزارش، رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به مناسبت فقدان این هنرمند برجسته به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور، به بخش‌های انتظامی و امنیتی دستور داد با جدیت و سرعت مضاعف، موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نتایج اقدامات نیز به مردم اطلاع‌رسانی شود.
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی نیز نوشت: حادثه تلخ فقدان کارگردان نامدار سینمای ایران که لطمه‌ای بزرگ برای جامعه هنری کشور است، باید تا روشن ‌شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود. محمدباقر قالیباف در پیامی ضمن تسلیت درگذشت کارگردان نامدار، استاد درس‌آموز سینمای ایران و عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، داریوش مهرجویی، نوشت: خبر فقدان تاسفبار این کارگردان و همسر ایشان ناباورانه و غم‌انگیز بود. رئیس مجلس عنوان کرد: اینجانب در سال‌های مسؤولیت در شهرداری تهران در جریان ساخت ۲ اثر سینمایی توسط مرحوم مهرجویی، شخصا علاقه‌مندی وافر آن هنرمند به ایران عزیز را شاهد بودم و می‌دانم ایشان به ‌دلیل آنکه از خوشحال کردن دشمنان ایران و اتخاذ مواضع علیه منافع ملت حذر می‌کرد، تا آخرین ماه‌های زندگی خود، آماج حملات متعدد رسانه‌ای قرار گرفت. 
قالیباف بیان کرد: مهرجویی از شاخص‌ترین چهره‌های نسلی از هنرمندان بود که ارزش‌های اجتماعی را به پای خوشایند چند جشنواره هنری خارجی ذبح نکرد و علاقه‌مندی وافر و واقعی به ایران و مردم این سرزمین، آنها را از خاک پاشیدن به چهره کشور در آثارشان دور نگاه داشت و موجب خلق آثار مهمی در راستای شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی و نشان دادن حساسیت‌های فرهنگی و اجتماعی خانواده ایرانی شد. وی خاطرنشان کرد: مهرجویی مهم‌ترین و اثرگذارترین سینماگری بود که برخلاف سیاست‌های فرهنگی و جو غالب سال‌های پیش از انقلاب، با جرات و جسارتی مثال‌زدنی، هنر خود را هم از ابتذال و برهنگی و هم از اوباشگری و جاهل‌مآبی دور نگاه داشت و به کارگردانان جوان نشان داد فیلمسازی به دور از ابتذال و واجد ارزش‌های هنری چه مولفه‌هایی دارد. قالیباف بیان کرد: این حادثه تلخ که حقیقتا لطمه‌ای بزرگ برای جامعه هنری کشور است، باید تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود.
* تأکید رئیس دستگاه قضا بر تسریع در بررسی پرونده
رئیس قوه‌ قضائیه گفت: از همان ابتدای امر، مسؤولان قضایی مربوط به موضوع ورود کرده و من نیز شخصا پیگیری و تاکید کردم پرونده با سرعت و دقت رسیدگی شود تا امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز در نشست شورای عالی قوه‌ قضائیه به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش اشاره کرد و اظهار داشت: از همان ابتدای امر، مسؤولان قضایی مربوط به موضوع ورود کرده و من نیز شخصاً پیگیری و تاکید کردم با بهره‌گیری از همه امکانات، هر چه سریع‌تر قاتل یا قاتلان شناسایی شوند و پرونده آنها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد. این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد، موجب تزریق احساس امنیت هر چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌شود و در نقطه مقابل، چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل شود، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القای ترس و ناامنی می‌کنند.
* احضار مدیران 2 رسانه در رابطه با قتل مهرجویی
دادستان عمومی و انقلاب تهران ضمن تاکید بر حساسیت پرونده داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، از احضار و تذکر به مدیران «اعتماد» و «فراز» خبر داد. علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به برخی اقدامات اخیر صورت‌گرفته از سوی دادستانی تهران در راستای حفظ و ارتقای امنیت روانی جامعه و برخورد با مخلان این حوزه، اظهار کرد: با عنایت به موارد مطرح شده ناظر بر قتل یکی از کارگردانان سینمای کشور، مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و همچنین برخی رسانه‌ها که مطالبی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم درباره آنها انجام شد.
***
مشاور حقوقی مرحوم مهرجویی: اظهاراتی که از من نقل می‌شود صحت ندارد
وکیل و مشاور حقوقی مرحوم داریوش مهرجویی با بیان اینکه خانواده مرحومان هنوز در شوک هستند، گفت: اظهاراتی از من نقل می‌شود که صحت ندارد و باید از گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار کذب پرهیز شود. فرهنگ سروری دیروز اظهار داشت: روز گذشته با حضور خبرنگاران اظهاراتی مبنی بر وقوع سرقت مطرح شد که این مسائل نظر آنها بود و اکنون گروهی از اداره آگاهی درباره این پرونده در حال بررسی هستند. اظهاراتی از من نقل می‌شود که صحت ندارد اما غیر از اینکه وکیل ایشان بودم، بیش از ۳۰ سال است دوست خانوادگی ایشان هستم. وی یادآور شد: پیش از این مشاور حقوقی و وکیل مرحوم مهرجویی بودم اما با توجه به فوت ایشان، وکالت زایل شده است و هنوز به لحاظ قانونی وکالت این پرونده را برعهده ندارم. سروری ادامه داد: اولیای دم و ورثه آقای مهرجویی و همسر ایشان اکنون پسر و ۲ دخترشان هستند و فکر می‌کنم مادر مرحوم محمدی‌فر نیز زنده هستند که اگر یکی از این افراد وکالت به من بدهد، این امور پیگیری خواهد شد. وکیل و مشاور حقوقی داریوش مهرجویی گفت: خانواده آقای مهرجویی هنوز در شوک هستند. با پسر و دختر آقای مهرجویی در خارج از کشور تماس داشتم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام؛ این اتفاق همه را غافلگیر کرده است. وکیل و مشاور حقوقی مرحوم داریوش مهرجویی درخواست کرد از گمانه‌زنی‌ها و انتشار اخبار کذب پرهیز شود تا ظرف چند روز آینده بررسی‌های لازم انجام و از طریق منابع رسمی اطلاعات لازم اعلام شود.

 


Page Generated in 0/0050 sec