printlogo


کد خبر: 269048تاریخ: 1402/7/27 00:00
اهالی هنر جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان غزه را محکوم کردند
مرثیه هنر برای المعمدانی

گروه فرهنگ و هنر: جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه و حمله به بیمارستان المعمدانی، واکنش اهالی هنر را به دنبال داشت. در همین راستا چهره‌های شناخته‌شده دنیای هنر با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی نسبت به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه واکنش نشان دادند و حمایت خود از فلسطین را اعلام کردند.
علیرضا خمسه، بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون با انتشار تصویری تلخ از کودک بی‌جان فلسطینی در دستان پدرش، به کشتار کودکان فلسطینی واکنش نشاده داد و نوشت: «گاهی کلمات درد دارد اما صدا ندارد؛ کشتن ده‌ها کودک بی‌گناه جنایت فوق بشری است». سیدرضا میرکریمی،  کارگردان سینما هم  با انتشار شعری از محمود درویش به این جنایت واکنش نشان داد: 
اگر از تو درباره غزه پرسیدند
پس بگو
در آنجا شهیدی است
که شهیدی آن را حمل می‌کند
و شهیدی از وی عکس می‌گیرد
و شهیدی او را بدرقه می‌کند
و شهیدی بر وی نماز می‌خواند...
مجید واشقانی، بازیگر نیز در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی با انتشار تصویری تلخ از کودک بی‌جان نوشت: «دیگر باید به انسان بودن تسلیت گفت».
ابراهیم داروغه‌زاده،  دبیر سابق جشنواره فجر هم با هشتگ توفان الاقصی و عکس‌هایی از بمباران بیمارستان نوشت: «امن‌ترین مکان‌ها در هر جنگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. رژیم صهیونیستی سیرت واقعی خود را به جهانیان نشان داد».
تعدادی از هنرمندان فعال عرصه موسیقی نیز خشم و انزجار خود را از حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی که منجر به خاک و خون کشیده شدن بیش از هزار کودک، زن و مرد فلسطینی شد، اعلام کردند که واکنش برخی از این هنرمندان در ادامه می‌آید:
سیدمحمد معتمدی، خواننده موسیقی ایرانی نوشت: «أمتلأت الجنه بالطیور».
مصطفی راغب، خواننده موسیقی پاپ نوشت: «قتل عام هزار نفر در یک بیمارستان قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. لعنت به ظلم، لعنت به ظالم و ظالمان اسرائیلی. خدای مهربانم! صلح و آرامش را نصیب همه انسان‌های این جهان هستی کن».
حسام آرین، خواننده نوشت: «واقعا از خودم خجالت می‌کشم که این بلا سر این بچه‌ها می‌آید و من همزمان به زیست عادی‌ام ادامه می‌دهم».
روزبه بمانی، ترانه‌سرا و خواننده نوشت: «لعنت به جنگ».
علی لهراسبی، خواننده نوشت: «عجب آشفته‌بازاری‌ست دنیا؛ مرگ بر ظلم، مرگ بر ظالم».
گرشا رضایی نوازنده و خواننده نوشت: «نفرین به جنگ».
محسن چاووشی، خواننده موسیقی پاپ نوشت: «نفرین به جنگ...».
محسن توسلی، خواننده موسیقی انقلاب نوشت: «مرگ بر ما اگر صدای مظلوم نباشیم».
بهزاد عبدی، آهنگساز و رهبر ارکستر نوشت: «فواره زد به چهره مبهوت آسمان / آتشفشان خون تن سرخ کبوتران (مهدی سیار)».
ملیکا زارعی، مجری برنامه‌های کودک و نوجوان  نیز در واکنش به جنایت حمله به بیمارستان المعمدانی نوشت‌: «این روزها روز کودک است و بیشتر بچه‌ها در جشن و شادی و ... من هم به سبب حرفه‌ای که دارم در معاشرت با بچه‌ها باید در این شادی سهیم باشم اما... مگر می‌شود تصاویر دردناک کودکان بی‌گناه و معصوم غزه از جلوی چشمانم محو شود؟! تصویر ضجه‌های پدران و مادران داغدیده‌ای که معلوم نیست‌ آیا فردا را خواهند دید ... همه این تصاویر خواب را از چشمانم ربوده، تنها آرزوی روزی را دارم که صدای شادی کودکان بی‌گناه تمام دنیا را پر کند. یاد همه کودکان عزیز و بی‌گناه که این روزها در خون غلتیدند گرامی...»‌.
احسان علیخانی، مجری تلویزیون  هم با انتشار هشتگ stopgagazagenocide به حملات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و نوشت: «حمله به بیمارستان که تنها پناه بیمار، زخمی، کودکان و زنان است، یک فاجعه است برای انسان، برای انسانیت، برای تمدن بشر، برای تمام ادعاهای توخالی جهان، برای تمام صورت‌های نقاب‌زده با لبخند که فریاد انسانیت و عدالت سر می‌دهند. تنها قربانی سیاست کثیف، مردم بیگناهند».
حسن روح‌الامین، نقاش ایرانی هم با بازنشر تابلوی مرگ گنجشک نسبت به جنایت بیمارستان المعمدانی غزه و حملات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.
حسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده سینما نیز با انتشار تصویری تلخ از 2 کودک فلسطینی در کنار آوار خانه‌های‌شان نسبت به حملات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.
محمود بابایی، تهیه‌کننده سینما هم در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی نوشت: «کدام روز بیچاره‌تر از این روزگار و کدام جغرافیا غریب‌تر از فلسطین...!»
خسرو نقیبی، فیلمنامه‌نویس، منتقد سینما و روزنامه‌نگار هم در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی و فاجعه بیمارستان غزه نوشت: «بیمارستان می‌زنید؟ ضجه‌های دختربچه‌ نشسته بر زمین روانم را ویران کرد؛ آدمید شماها؟ به کدام آیین‌اید؟»
سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز با انتشار تصاویری از بیمارستان المعمدانی، از قول سخنگوی امداد و نجات غزه نوشت: بیمارستان المعمدانی دیگر زخمی ندارد. دیگر هیچ کسی در بیمارستان رنج نمی‌کشد. همه راحت شدند و در آتش سوختند!
محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما هم جمله خبرنگار الجزیره را که نوشته بود «به سختی می‌توان یک بدن کامل با تمام اعضایش در بیمارستان پیدا کرد» به اشتراک گذاشت.
فرزاد حسنی، مجری  نیز در مطلبی نوشت: هر کس درباره جنایتکار بودن اسرائیل اگر و امایی بیاورد، باید دهانش را جر داد؛ اسرائیل شر مطلق است. 
حسین سلیمانی، بازیگر  هم در متن تندی نوشت: «خدایا رزق و روزی ما را از جایی فراهم کن که لقمه‌های‌مان مجبورمان نکند چشم بر حقیقت ببندیم».
سیدمازیار هاشمی، تهیه‌کننده سینما نیز  نوشت: «نمی‌توان نسبت به این کودک‌کشی وحشیانه و کشتار انسان‌های بی‌گناه و بی‌پناه سکوت کرد».
فاضل نظری، شاعر نیز یکی از شعرهایش را با تصویر کودکی از غزه به اشتراک گذاشت: «سیل آه خلق،‌ سد ظلم را خواهد شکست».
همچنین اسدالله شبانی، نویسنده در استوری اینستاگرامش نوشت: «رژیم نژادپرست اسرائیل حتی بیمارستان‌ها را هم بر سر بیماران آوار می‌کند. قدرت‌های جهانی هم برایش کف می‌زنند! ننگتان باد!»
علی‌محمد مودب، شاعر هم با انتشار تصاویری از بمباران بیمارستان المعمدانی، شعر معروف «دیده بگشا بر ستم، در این فریبستان علی!» را بازنشر و پیشنهاد کرد به مناسبت این جنایت، همه شاعران در مکانی جمع شوند و شعرسرایی کنند.
استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی شاعر هم در واکنش به جنایت غزه شعری را منتشر کرد:
«وای بر فتنه‌انگیز نجس ظلم‌کننده‌!
آواز را نمی‌شنوند و تأدیب را نمی‌پذیرند
و بر خدای خود تقرب نمی‌جویند
کاهنانش قدس را نجس می‌سازند
و به شریعت مخالفت می‌ورزند
خداوند در اندرونش عادل است
و هر بامداد حکم خود را روشن می‌سازد و کوتاهی نمی‌کند
اما مرد ظالم حد را نمی‌داند».
همچنین پس از حمله وحشیانه و ضد بشری رژیم غاصب صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه، هنرمندان طراح ایرانی دست به کار شدند تا در ابعاد وسیع‌تری این جنایت صهیونیست‌ها را منعکس کنند.
یکی از این طرح‌ها در همان ساعت اولیه جنایت رژیم غاصب توسط حامد مغروری منتشر شد.
بنیاد روایت فتح نیز در بیانیه‌ای با امضای تعداد زیادی از هنرمندان، به جنایت صهیونیست‌ها واکنش نشان داد.
در بیانیه روایت فتح که توسط جمعی از هنرمندان و مدیران فعال عرصه سینما، تئاتر، مستند، عکس، هنرهای تجسمی و ادبیات پایداری امضا شده، آمده است:
«بِسمِ‌الله القاصِمِ الجَبّارین وَ مُدرِکِ الهارِبین 
بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ 
به کدامین گناه کشته شدند؟ 
بار دیگر دست قساوت نوادگان قابیل در خون زنان و کودکان و بیماران و مجروحان بی‌پناه غزه فرو رفت و لبخند شیطانی و رضایت بر چهره منحوس سردمداران زر و زور و تزویر صهیونیسم سفاک نشست. این فاجعه دردناک که از غیظ حماسه توفان الاقصای سلحشوران فلسطینی و فرو ریختن هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی رخ داد، آزمونی است برای مرزبندی و تعیین دیگرباره باورمندان جبهه حق که ندای «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» را از گلوی مبارک امیر مؤمنان علیه‌السلام شنیده‌اند و در صف متحد و منسجم ملت‌های مسلمان، کابوس آن درندگان کودک‌کش می‌شوند.
ما هنرمندان جبهه مقاومت ضمن اظهار انزجار شدید خود از جنایات غاصبان صهیونیست، کشتار فجیع مجروحان بی‌پناه و مردم بی‌دفاع غزه را محکوم کرده و روشن و رسا اعلام می‌داریم یار و کنار مردم نستوه و مقاوم فلسطین خواهیم بود و آنها را تنها نمی‌گذاریم.
سکوت دردناک حاکمان ناشایست جهان و مدعیان کذاب حقوق بشر تازگی ندارد، اما لازم است جبهه جهانی هنرمندان مقاومت، ضد این فجایع و نسل‌کشی غیرقابل انکار صورت بندد و هنرمندان متعهد جهان به عهد انسانی و الهی خود عمل کنند. 
در پایان به ساحت قدسی منجی عالم بشریت(عج) و همه احرار جهان عرض تعزیت و تسلیت داریم و امیدواریم بنا به حقیقت تاریخی پیروزی خون بر شمشیر، خون مردم مظلوم فلسطین شجره طیبه مقاومت را آبیاری کند، سفاکان غاصب اسرائیلی را در سیلاب خود غرق کند و به آزادی قدس شریف منتهی شود.         
  الیس الصبح بقریب؟»
از جمله امضا‌کنندگان این بیانیه می‌توان به احمدرضا درویش، داریوش ارجمند، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، فرهاد قائمیان، بهروز افخمی، شهریار بحرانی، حسین مسافرآستانه، عبدالحمید قدیریان، کورش زارعی و محمد گلریز اشاره کرد.

Page Generated in 0/0055 sec