printlogo


کد خبر: 269054تاریخ: 1402/7/27 00:00
یادداشت
دلایل سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی

امیرعلی ابوالفتح: در قضیه حمله به بیمارستان المعمدانی تردیدی نیست که اسرائیل از حمایت سیاسی، اقتصادی و تسلیحاتی آمریکا برخوردار است و بعد از حمله حماس به اسرائیل هم آمریکایی‌ها هرچه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم اسرائیل کردند.
اینکه رئیس‌جمهور آمریکا وارد یک منطقه جنگی می‌شود؛ مکانی که به سمت آن موشک پرتاب می‌شود، به اسرائیل بمب می‌دهد و ناو هواپیمابر به منطقه اعزام می‌کند یا به تقویت نیروهای نظامی خود در منطقه می‌پردازد، نشان از این دارد که این جنگ، جنگ آمریکا نیز محسوب می‌شود. از این رو، با توجه به همکاری‌های گسترده واشنگتن و تل‌آویو که در مواقع بحرانی مثل جنگ غزه شکل ویژه‌تری هم به خود می‌گیرد، دور از ذهن نیست آمریکا و اسرائیل اتاق عملیات مشترکی هم راه‌اندازی کرده باشند.
سفر بایدن به اسرائیل با 2 هدف متفاوت و در 2 مسیر موازی انجام شده است. در یک مسیر ایالات متحده در بالاترین سطح و عملیاتی‌ترین شکل ممکن حمایتش را از اسرائیل اعلام می‌کند؛ اینکه رئیس‌جمهور آمریکا حاضر می‌شود در شرایط وخیم امنیتی در اسرائیل 11 روز بعد از عملیات توفان الاقصی به فلسطین اشغالی برود و حتی گفته می‌شود در کابینه امنیتی اسرائیل هم حضور پیدا می‌کند، می‌خواهد نشان دهد آمریکا به طور کامل پشتیبان اسرائیل است؛ همچنین به رژیم صهیونیستی قوت قلب بدهد و پیامی برای دیگر بازیگران منطقه‌ای صادر کند که کوچک‌ترین تعرضی به اسرائیل با قدرت آتش ارتش آمریکا پاسخ داده خواهد شد. مسیر دوم به این بازمی‌گردد که آمریکا امیدوار است حداقل در رسانه‌ها اینطور اعلام شود که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از تبعات انسانی جنگ بکاهند؛ یا از طریق گذرگاه رفح، یا از مسیر باز کردن مسیر امداد‌رسانی به غزه. حتی تلاشی با هدف کنار زدن حماس از قدرت در غزه و روی کار آوردن تشکیلات خودگردان با میانجیگری مصری‌ها و اردنی‌ها در دستور کار قرار دارد تا بتوانند بحران را کنترل کنند. آمریکا از یک طرف به اسرائیل برای اندازه‌ای از کشتار چراغ سبز نشان می‌دهد و چشم خود را می‌بندد و حتی می‌گوید حمله به بیمارستان کار اسرائیل نبوده است اما از  طرف دیگر مراقب است نسل‌کشی و جنایت اسرائیلی‌ها از یک حدی فراتر نرود، هم به خاطر فشار افکار عمومی و منافع بلندمدت ایالات متحده در منطقه، هم به خاطر اینکه ممکن است پای دیگر بازیگران منطقه مثل حزب‌الله و حشدالشعبی به درگیری باز شود.

Page Generated in 0/0059 sec