printlogo


کد خبر: 269073تاریخ: 1402/7/27 00:00
عقب‌نشینی شاخص بازارهای منطقه با تشدید التهابات در فلسطین
تنش در بازار‌های منطقه

گروه اقتصادی: بورس اغلب کشورهای غرب آسیا در روزهای اخیر به دنبال تشدید جنگ در غزه قرمز شد و به نظر می‌رسد این روند حداقل تا یک هفته آینده ادامه داشته باشد.
به گزارش «وطن امروز»، اغلب بازارهای مالی کشورهای منطقه روز گذشته به دلیل تشدید درگیری‌های بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت و نشانه‌هایی از گسترش این موضوع به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی سرخپوش شد.
به طور کلی رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار در شرایطی که یک اتفاق سیاسی یا امنیتی رخ می‌دهد طبیعی است و در سراسر جهان مسبوق به سابقه است. 
در برهه‌های تاریخی نیز این موضوع روی داده و کارشناسان مالی و اقتصادی بر این باورند که اساسا در شرایط التهابات سیاسی، خرید و فروش هر دو می‌تواند منجر به زیان شود.  با توجه به وحشی‌گری‌های اخیر رژیم صهیونیستی و واکنش‌های منفی جامعه جهانی بویژه کشورهای مسلمان احتمال درگیری و تنش در منطقه افزایش یافته است.  بررسی بازارهای مالی کشورهای منطقه گویای آن است که اغلب آنها روز گذشته نزولی بودند، البته روند ریزشی از حدود یک هفته پیش شروع شده بود اما روز گذشته این موضوع تشدید شد.
* بورس سرخ قطر
برای مثال بورس کشور قطر روز گذشته روند نزولی داشت. شاخص این بازار در زمان شروع به کار روی عدد 10 هزار واحد بود که تا پایان معاملات یعنی ساعت 13 به وقت دوحه وارد کانال 9 هزارتایی شد.
* کاهش بیش از یک درصدی بورس کویت
بورس کویت هم روز گذشته عقب‌نشینی ملموسی داشت و شاخص کل از 7524 واحد به 7388 واحد رسید. این به معنای کاهش بیش از 1.5 درصدی است. بازار سرمایه کویت البته دارای بازارهای مختلفی است که روز گذشته همگی قرمز پوش بودند و نشان از کاهش ورود پول به بازار مالی این کشور داشت.
* ریزش شاخص عمومی بازار مالی دوبی 
از فعال‌ترین بازارها مالی کشورهای منطقه می‌توان به امارات عربی متحد اشاره کرد. این کشور با وجود اینکه مواضع جانبدارانه‌ای در تقویت رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و تا حدودی ملاحظه دارد تا مسائل اقتصادی کشورش با اتفاقات رخ داده درگیر نشود؛ روزهای سختی را سپری می‌کند. شاخص عمومی بازار مالی دوبی روز گذشته از 3946 به 3883 واحد تنزل یافت. به طور کلی در شرایط اینچنینی شاخص بازارهای مالی ریزشی می‎شوند و از سوی دیگر قیمت دارایی‌هایی مانند طلا که قابلیت نقدشوندگی سریعی دارند و از سوی دیگر ارزش آنها بستگی جدی به اتفاقات پیرامونی ندارد افزایش می‌یابد. این اتفاق در زمان شیوع کرونا نیز رخ داد که باعث یک دوره رکود بلندمدت بازارهای مالی در اغلب کشورها از جمله کشورمان ایران شد.
* پیشتازی طلا
آنطور که رویترز گزارش داده است، پس از بمباران بیمارستانی در غزه که نگرانی درباره تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا را تقویت کرد و سرمایه‌گذاران را به سوی دارایی‌های امن سوق داد، قیمت طلا در معاملات دیروز بازارهای جهانی افزایش یافت. بر این اساس هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 36 دلار و 50 سنت افزایش 1959.68 دلار فروخته شد. به این ترتیب بهای طلا به بالاترین رقم از 20 سپتامبر رسید. کارلو آلبرتو دی کاسا، تحلیلگر بازار فلزهای گرانبها گفت: «ما شاهد این موضوع هستیم که خطر جنگ در حال افزایش است. این خطرها احتمال اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست‌های بعدی افزایش دهد، کاهش می‌دهد. بنابراین ما شاهد چنین افزایشی در قیمت طلا و نقره بودیم».
وی افزود: «اگر سناریوهای سیاسی بدتر شود یا بانک‌های مرکزی موضع ملایمی در قبال بازار اتخاذ کنند، احتمال اینکه شاهد عبور قیمت طلا از 2 هزار دلار باشیم، وجود دارد». مقامات فلسطینی اعلام کردند در بمباران روز سه‌شنبه در بیمارستانی در غزه هزار نفر کشته و زخمی شدند و این اقدام در سراسر خاورمیانه اعتراض‌ها را برانگیخته است. طلا که در زمان بحران‌های سیاسی و اقتصادی به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود، از زمان آغاز درگیری میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت بیش از 100 دلار افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران به دنبال سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز پنجشنبه هستند تا سرنخ‌هایی درباره نرخ بهره بیابند. بازار 90 درصد احتمال می‌دهد بانک مرکزی آمریکا در نشست بعدی سیاست‌گذاری خود، نرخ بهره را تغییر ندهد.

Page Generated in 0/0056 sec