printlogo


کد خبر: 269093تاریخ: 1402/7/29 00:00
اهالی فرهنگ و هنر از ایران و جهان جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان غزه را محکوم کردند
خشم هنرمندانه از جنایت «المعمدانی»

گروه فرهنگ و هنر:‌ جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه بویژه حمله به بیمارستان المعمدانی، واکنش بسیاری از اهالی هنر در ایران و جهان را به دنبال داشت. سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته خیل کثیری از هنرمندان کشورمان جنایات صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کردند. در ۲ روز گذشته موج محکومیت صهیونیست‌ها در میان هنرمندان ایرانی و هنرمندان خارجی ادامه داشت. از جمله داریوش فرضیایی با انتشار تصویری از کودکان غزه نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد: «کودکان مظلوم‌ترین قربانیان هر جنگی هستند. در همه ادیان الهی خواست و اراده خداوند نوزادان را نصیب والدین می‌کند. نوزاد که اراده‌ای برای انتخاب والدین و جغرافیای زندگی‌اش ندارد اما در جنگ‌ها به جرم کودک‌ دشمن بودن، بیشترین آسیب را می‌بیند؛ نفرین بر جنگ». هومن حاجی‌‌عبداللهی هم با بازنشر همین پیام نسبت به جنایت رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.
حسن روح‌الامین نیز اثری جدید با عنوان «العجل» را به شهدای مظلوم بیمارستان المعمدانی غزه تقدیم کرد. انتشار این نقاشی با این بخش از سروده «با آفتاب صمیمی» از سلمان هراتی همراه بود.
* شعرخوانی و ثبت یک نقاشی به یاد شهدای غزه
شب شعر «توفان خشم» همزمان با جنایات رژیم جعلی صهیونیستی در نوار غزه شامگاه چهارشنبه در سینما فلسطین تهران با حضور وزیر ارشاد، تنی چند از مدیران فرهنگی و جمعی از شاعران و هنرمندان کشورمان برگزار شد. میلاد عرفانپور، شاعر و مدیر مرکز موسیقی و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به عنوان مجری برنامه در ابتدای مراسم گفت: این گردهمایی و دلیل آن با توجه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی عطر خاصی به خود گرفته که بوی خلوص نیت همه عزیزان حاضر را می‌دهد و به همین دلیل قدردان حضورشان هستم. از این رو امیدوارم خلوصی که این گروه را زیر یک سقف گرد هم جمع کرده، نشانه‌ای از اراده ما در دادخواهی و ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین باشد و امیدوارم به واسطه این خلوص و البته خون‌های پاکی که در حادثه بیمارستان  المعمدانی غزه توسط رژیم کودک‌کش صهیونیستی به زمین ریخته شد، روند انحطاط و حذف این رژیم از جهان سرعت بگیرد. در ادامه هادی مقدم‌دوست، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده سینما اظهار داشت: رژیم جعلی صهیونیستی مدت‌هاست با استفاده از ابزار رسانه سعی در پنهان کردن چهره کریه خود پشت دروغ‌های خبری دارد و همین نکته می‌طلبد فعالان عرصه رسانه بویژه آنهایی که در حوزه مقاومت فعالیت می‌کنند، نسبت به این نکته توجه جدی‌تری داشته باشند. در جنگ رسانه‌ها روایت‌ها تعیین‌کننده است اما نباید فراموش کنیم بخشی از این روایت‌ها توسط هنر و هنرمندان خلق می‌شود که ماندگاری بیشتری دارد و اتفاقا امروز هنرمندانی که در عرصه هنر مقاومت فعالیت می‌کنند، وظیفه‌ای سنگین‌تر از گذشته دارند تا با خلق آثار خود مانع از ثبت دروغ‌های رژیم صهیونیستی در حافظه تاریخی شوند. در ادامه علی‌محمد مودب، شاعر و دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: این مراسم با فرصتی بسیار اندک و محدود تدارک دیده شد و به همین دلیل از آن دسته از هنرمندانی که دعوت ما را پذیرفتند، کمال تشکر را دارم و امیدوارم بتوانیم با استفاده از هنر حقی که مجاهدان به گردن ما دارند، به نوعی جبران کنیم.  علی داوودی، فاطمه نادی‌زاد، سیدعلی لواسانی، میثم یوسفی، امید اردستانی، احمد بابایی، زهرا فرقانی، علیرضا میرزایی، محمدحسین نجفی، محمدرضا طهماسبی، حسین خزاعی، محمدحسین حسنی، حامد فلاحی‌راد و محسن کاویانی از جمله شاعرانی بودند که در این برنامه پیرامون محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی به شعرخوانی پرداختند، ضمن اینکه استاد شوری از هنرمندان عرصه نقاشی نیز در طول برگزاری مراسم با موضوع یادبود شهدای غزه، اثری را پیش روی مخاطبان خلق کرد.
* جشن تولدی برای آرتین و همدردی با کودکان غزه
محمدحسین پویانفر، مداح اهل بیت(ع) با انتشار تصویری در کنار آرتین سرایداران، کودکی که پدر، مادر و برادرش در حمله تروریستی سال گذشته در حرم شاهچراغ به شهادت رسیدند، نوشت: گوشه‌ای از خانه‌ خدا، امن‌ترین جای شهر، بین تولد، تولد، تولدت مبارک. با مهر علی و اولادش، ۶ ‌سالگی آرتین را برگزار کردیم! شب شده بود، داشتم عکس‌ها را نگاه می‌کردم که همه‌چیز روی سرم خراب شد! خبر کوتاه بود: رژیم غاصب، بیمارستان المعمدانی را بمباران کرد! برای من که آرتین را دیدم، برای من که قصه‌ غصه‌ نبود پدر و مادرش را شاهد بودم، برای من که دلم برایش شرحه‌ شرحه است، شاید بتوانم حال و روز... مادر و پدرها را درک کنم!
و ما چه می‌دانیم... در دل مادروپدرهای کودک از دست‌داده... چه خبر است! خدا کند نه کودکی... بی‌سایه‌ سر شود؛ نه مادروپدری... بدون دل‌بند!
اما طیف‌های مختلف فعالان سینمای مستند، همچون سایر اقشار جامعه بویژه هنرمندان و سینماگران، با ابراز انزجار از اقدامات ضدانسانی رژیم صهیونیستی، با امضای متنی با مردم ستمدیده غزه همدردی کردند. محمدعلی فارسی، مصطفی رزاق‌کریمی، مرتضی شعبانی، مهدی نقویان، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، علی رویین‌تن، سعید الهی، پژمان لشگری‌پور، حبیب والی‌نژاد، محسن اسلام‌زاده، محمدعلی شعبانی و... از جمله امضا‌کنندگان این بیانیه بودند. شاعران و هنرمندان جبهه مقاومت اسلامی نیز در پی جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل بیانیه‌ای صادر کردند.
* مل گیبسون علیه صهیونیست‌ها
مل گیبسون، کارگردان و بازیگر معروف آمریکایی و سازنده فیلم سینمایی «مصائب مسیح» در حمایت از مردم مظلوم غزه و مقاومت در برابر تجاوزات مستمر رژیم اشغالگر قدس با انتشار کارتونی درباره به پایان رسیدن عمر صهیونیست‌ها نوشت: زمان اسرائیل رو به پایان است. سوزان ساراندون، بازیگر و فعال اجتماعی هالیوود هم که یکی از حامیان فلسطین در مقابل خشونت‌های رژیم صهیونیستی است و رژیم صهیونیستی را برای استعمار شهرک‌نشینان، آپارتاید و موارد دیگر مورد انتقاد قرار داده، در پستی در فضای مجازی با انتشار تصاویری از حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه نوشت: «در همبستگی با مردم فلسطین که با پاکسازی قومی و ترور توسط دولت اسرائیل و سازمان‌های شهرک‌نشینان یهودی مواجهند و ایستادگی می‌کنند». جان اولیور، کمدین و مجری تلویزیونی بریتانیایی - آمریکایی نیز در یکی از قسمت‌های برنامه‌ خود، به موضوع فلسطین و اسرائیل پرداخت. این مجری تلویزیون، اسرائیل را به ارتکاب «جنایت جنگی» و انجام «آپارتاید» متهم کرد. اولیور در این برنامه گفت: «یک طرف بیش از ۱۰ برابر تلفات داشته است. وقتی صحبت از تسلیحات و توانایی‌های نظامی ۲ طرف به میان می‌آید، یک عدم تعادل عظیم وجود دارد».
* تجمع هنرمندان و سینماگران برای حمایت از مردم فلسطین و غزه
سازمان سینمایی کشور نیز طی فراخوانی از جامعه سینمایی، اعضای صنوف و فعالان سینما دعوت کرد در اعتراض به‌ جنایات رژیم اشغالگر قدس، امروز در گردهمایی و تجمع هنرمندان در موزه هنرهای معاصر حضور یابند.

Page Generated in 0/0068 sec