printlogo


کد خبر: 269098تاریخ: 1402/7/29 00:00
رژیم صهیونیستی در جنایتی دیگر کلیسای ارتدکس سن‌پورفیریوس غزه را هدف قرار داد
کلیسا بعد از بیمارستان
در این حمله ۱۶ مسیحی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند

گروه بین‌الملل: ارتش رژیم صهیونیستی طی 15 روز جنگ غزه با حملات بی‌وقفه به مردم غیرنظامی این باریکه، 4 هزار و ۱۳۷ نفر را به شهادت رسانده و 13 هزار نفر را هم زخمی کرده است که بیشتر آنها زن و کودک هستند. 
شبکه خبری الجزیره روز جمعه گزارش داد حملات اخیر رژیم صهیونیستی به «خان‌یونس» واقع در جنوب نوار غزه بیش از 20 شهید و ده‌ها مجروح برجا گذاشته است. الجزیره گزارش داد اسرائیل به طور همزمان 6 خانه را در خان‌یونس هدف قرار داده است. خبرگزاری فلسطینی شهاب، تعداد شهدای این حملات را 22 نفر و بیش از 70 زخمی اعلام کرد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد شب گذشته 100 هدف جدید را در نوار غزه بمباران کرده است. در همین راستا، وزارت بهداشت فلسطین از جنایت جدید صهیونیست‌ها در اردوگاه «نور شمس» واقع در کرانه باختری خبر داد و اعلام کرد در حمله صهیونیست‌ها 13 نفر از جمله 5 کودک به شهادت رسیدند. 
پیش از این منابع خبری گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی بعد از درگیری 27 ساعته با مبارزان فلسطینی از اردوگاه نور شمس در شرق «طولکرم» عقب‌نشینی کرد. خبرگزاری فلسطین نیز روز جمعه گزارش داد نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی بامداد روز گذشته 12 شهروند فلسطینی اهل «بیت لحم» و 6 شهروند فلسطینی اهل «نابلس» را بازداشت کردند.
* اسرائیل به کلیسای مسیحیان هم رحم نکرد
هنوز چند روز از کشتار و جنایت اسرائیل در بیمارستان المعمدانی غزه نگذشته است که این رژیم در حمله‌ به یک کلیسای مسیحی فاجعه‌ای دیگر رقم زد. سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین روز جمعه اعلام کرد در حمله رژیم صهیونیستی به کلیسای ارتدوکس 16 مسیحی به شهادت رسیدند، همچنین گفته شد افراد کشته و مجروح‌شده همچنان زیر آوارند و تیم‌های امداد و نجات در تلاش برای رسیدن به آنها هستند. خلیفه‌گری کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس در بیانیه‌ای اعلام کرد حملات هوایی اسرائیل علیه موسسات بشردوست از جمله کلیسا در نوار غزه را محکوم می‌کند و آنها را «جنایت جنگی که نمی‌توان نادیده گرفت» می‌داند. در بیانیه منتشره آمده است: «خلیفه‌گری کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس شدیدترین محکومیت خود را از حمله هوایی اسرائیل به کلیسایی در شهر غزه ابراز می‌کند. خلیفه‌گری تاکید می‌کند حملات علیه کلیساها و مؤسسات آنها محکوم است زیرا تهاجم به سرپناه‌هایی است که برای محافظت از شهروندان بی‌گناه، بویژه کودکان و زنان در نظر گرفته شده است.
* مرز رفح هنوز باز نشده است!
از سوی دیگر روز گذشته اخباری مبنی بر بازگشایی مرز رفح با مصر منتشر شد اما هنوز این مرز به سوی مردم بی‌دفاع غزه باز نشده است. دبیرکل سازمان ملل که به همین جهت سفری به مرز رفح داشت روز گذشته اعلام کرد منتظر بازگشایی مرز بین مصر و نوار غزه برای کمک به مردم فلسطین است. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۰ اکتبر درباره باز شدن گذرگاه رفح گفت: ساکنان نوار غزه از کمبود آب، غذا، سوخت و مواد اولیه رنج می‌برند. طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، گوترش افزود: ما باید کامیون‌های کمک‌رسانی را از سمت مصری رفح به سمت تعداد زیادی از فلسطینی‌ها انتقال دهیم. دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر لزوم تسریع در روند انتقال کمک‌ها به غزه اذعان کرد: به‌رغم توافق برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، شروطی وجود دارد که مانع رسیدن آنها به نوار غزه می‌شود. گوترش ادامه داد: آنروا مسؤول توزیع کمک‌ها در نوار غزه خواهد بود. باید بیشترین مقدار ممکن از کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود. دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: برای ورود کمک‌ها به غزه شروطی تعیین شده است و برای تسریع در رسیدن کمک‌ها این شروط باید کاهش یابد. گوترش در پایان گفت: من خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه بدون قید و شرط برای اطمینان از رسیدن کمک‌ها به غزه هستم. خبرگزاری «فرانسه» روز گذشته به نقل از منابعی در سازمان ملل اعلام کرد انتظار می‌رود محموله کمک‌های اولیه «در دو روز آینده» وارد نوار غزه شود. همزمان خبرگزاری «رویترز» به نقل از دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داد مذاکرات پیشرفته‌ای با همه طرف‌ها برای رساندن کمک به غزه در جریان است. شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» اما به نقل از منابعش اعلام کرد با توجه به وجود موانع در مذاکرات میان رژیم صهیونیستی، مصر و آمریکا، باز کردن گذرگاه رفح برای رساندن کاروان کمک‌های اولیه به غزه بعید است.
از سوی دیگر نتانیاهو در مخمصه بزرگی گیر کرده است. روزنامه عبری‌زبان معاریو در یک نظرسنجی اعلام کرد ۸۰ درصد صهیونیست‌ها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مسؤول شکست در غزه می‌دانند. معاریو بر اساس این نظرسنجی اعلام کرد ۸۰ درصد صهیونیست‌ها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مسؤول شکست و کشته شدن اسرائیلی‌ها در عملیات توفان الاقصای مقاومت فلسطین می‌دانند. به نظر آنها نتانیاهو باید علناً اعلام کند مسؤولیت این شکست را که به عملیات در نوار غزه منجر شد، می‌پذیرد. از سوی دیگر بایدن به‌شدت از اسرائیل حمایت کرده است و قصد دارد چند ده میلیارد دیگر کمک به سرزمین‌های اشغالی ارسال کند، البته آمریکایی‌ها مخالف این موضوع هستد. نتایج نظرسنجی تازه سی‌بی‌اس/ یوگاو نشان می‌دهد ۵۶ درصد آمریکایی‌ها از سیاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور در مناقشه فلسطین ناراضی هستند. 
در همین رابطه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی از محل دفترش در کاخ سفید پس از سفر اخیرش به اراضی اشغالی گفت: «من قصد دارم درخواست یک بودجه فوری را با هدف تامین مالی ملزومات امنیت ملی آمریکا و پشتیبانی از شرکای حیاتی کشور ما از جمله اسرائیل و اوکراین به کنگره ارسال کنم. این یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه محسوب شده که موجب تقویت امنیت آمریکا برای چند نسل، کمک به دور نگه داشتن سربازان آمریکایی از آسیب و ایجاد یک جهان امن‌تر، صلح‌آمیزتر و موفق‌تر برای بچه‌ها و نوه‌های ما می‌شود».
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی عجیب مدعی شد: «ایران از روسیه در اوکراین حمایت می‌کند و از حماس و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه نیز حمایت می‌کند. باید اضافه کنم که ما همچنان به پاسخگو کردن آنها ادامه می‌دهیم».
او در ادامه رجزخوانی‌هایش با «تروریست» خواندن جنبش حماس و «دیکتاتور» خواندن ولادیمیر پوتین اظهار کرد: «می‌دانم ما در داخل کشور اختلافاتی داریم. ما باید از آنها گذر کنیم. ما نمی‌توانیم بگذاریم نزاع‌های سیاسی خشمگینانه و بی‌ارزش حزبی مانع مسؤولیت‌های ما به عنوان یک کشور بزرگ شود. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌هایی همچون حماس و دیکتاتورهایی همچون پوتین پیروز شوند. نخواهم گذاشت این اتفاق بیفتد».
بایدن با گفتن اینکه عملیات اخیر توفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی با جنگ ۲۰ ماه گذشته در اوکراین شبیه است، مجددا به رجزخوانی علیه حماس پرداخت و ادعا کرد: «حماس و پوتین تهدیدات متفاوتی هستند اما وجه اشتراک‌شان این است که هر دو می‌خواهند یک دموکراسی را در همسایگی خود کاملا از بین ببرند. حماس هدف از موجودیت خود را از بین بردن دولت اسرائیل و قتل مردم یهود اعلام کرده است. حماس نماینده مردم فلسطین نیست. حماس از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و خانواده‌های فلسطینی به خاطر آنها شدیدا رنج می‌برند».
او با گفتن اینکه کشورش از کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی نخواهد کرد، امنیت ملی آمریکا را بهانه و توجیه مداخله‌جویی واشنگتن ذکر و برچسب «تروریست» و «دیکتاتور» را به مخالفان سیاست‌های سلطه‌جویانه واشنگتن‌ زد و گفت: «می‌دانم این جنگ‌ها خیلی دور از ما به نظر می‌رسند و طبیعی است اگر بپرسید: چرا اینها برای آمریکا مهم هستند؟ بگذارید به شما توضیح دهم چرا اطمینان پیدا کردن از موفقیت اسرائیل و اوکراین برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است. 
او بخشی از لحن تهدیدآمیز و رجزخوانی‌هایش را نیز متوجه ایران کرد و گفت: «ما می‌دانیم متحدان ما و مهم‌تر از همه دشمنان و رقبای ما در آن سوی اروپا دارند تماشا می‌کنند. آنها دارند پاسخ ما در اوکراین را هم تماشا می‌کنند. اگر ما کنار کشیده و اجازه دهیم پوتین استقلال اوکراین را محو کند متجاوزان بعدی در سراسر جهان برای دست زدن به کار مشابه جسور خواهند شد».
از سوی دیگر بایدن طی یک سخنرانی در روز پنجشنبه گفت روز جمعه از کنگره این کشور می‌خواهد تا به اسرائیل و اوکراین بودجه امنیتی فوری ارائه کند. رسانه‌ها گزارش دادند بودجه اضافی آمریکا برای اسرائیل بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار است. 
* حمله به آمریکا از عراق تا یمن؛ انصارالله موشک شلیک کرد
البته آمریکایی‌ها می‌دانند ورود مستقیم آنها به جنگ غزه عواقب بسیار شدیدی برای واشنگتن در پی خواهد داشت. در همین رابطه بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید در صورت ورود حزب‌الله به جنگ آیا واشنگتن هم به جنگ ورود خواهد کرد، گفت: چنین حرفی با نتانیاهو در جلسه ‌زده نشد. 
گفتنی است درگیری‌ها در اطراف سرزمین‌های اشغالی همچنان ادامه دارد. روز گذشته خبرنگار شبکه المیادین از مرز جنوب لبنان با شمال فلسطین اشغالی گزارش داد اشغالگران در حال حمله توپخانه‌ای به تپه‌های «کفرشوبا» و ارتفاعات شهرک «الماری» هستند. در همین حال حزب‌الله لبنان هم پاسخ اسرائیلی‌ها را داد؛ راکت مقاومت از جنوب لبنان به یک پایگاه رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی اصابت کرد. بر این اساس حزب‌الله لبنان دیروز از حمله موشکی به پایگاه صهیونیستی المناره در شهرک اشغالی کریات شمونه خبر داد.  رزمندگان حزب‌الله همچنین ظهر روز پنجشنبه پایگاه المناره را هدف حمله موشکی قرار دادند که مستقیما به پایگاه اصابت کرد. 
رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند در همین رابطه و از ترس باز شدن جبهه‌ای دیگر در شمال، اتوبوس‌های اعزامی برای تخلیه اشغالگران از شهرک «کریات شمونه» در شمال فلسطین اشغالی، به این منطقه وارد شدند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گزارش داد در پی ضربه موشکی مقاومت به پایگاه نظامی هرمون ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی (در مرز با لبنان)، ستونی از دود در این مکان بالا رفته است. مقاومت اسلامی لبنان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد رزمندگانش ظهر روز جمعه مواضع رژیم اسرائیل را در مزارع اشغالی شبعا و تپه‌های کفرشوبا شامل الرمثه، زبدین، الرادار، رویسان القرن و رویسات العلم با موشک‌های هدایت‌شونده و سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اطراف شهرک یارون در جنوب لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد. حزب‌الله لبنان پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای کشتار غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران توسط رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد تجاوز به امنیت کشورمان بی‌پاسخ نمی‌ماند. 
اما مهم‌ترین تحول میدانی روزهای گذشته حمله موشکی و پهپادی از یمن و عراق بود. خبرگزاری رویترز به نقل از 2 مقام مسؤول آمریکایی از حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق خبر داد. رویترز نوشت این حمله صبح روز پنجشنبه با استفاده از پهپادها که هدف‌شان پایگاه عین‌الاسد بوده، انجام شده و نیروهای آمریکایی موفق شده‌اند قبل از رسیدن پهپادها، آنان را هدف بگیرند. مهم‌ترین تحول اما در یمن رخ داد؛ مقامات صهیونیست پنجشنبه‌شب مدعی شدند برآورد آنها این است که 2 تا 5 موشک از یمن به سمت اسرائیل شلیک شده است. به گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، مقامات صهیونیست این ادعا را در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی بیان کردند. پنتاگون با تایید رهگیری و انهدام 3 موشک و تعدادی پهپاد پرتاب‌شده از سوی انصارالله یمن، اعلام کرد نمی‌تواند با قاطعیت بگوید به چه هدفی شلیک شده‌ بود اما احتمالا به سمت اهدافی در اسرائیل بوده است. رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقام‌های دفاعی هدف موشک‌ها را اسرائیل گزارش کردند. البته انصارالله یمن و رسانه‌ رسمی یمن یعنی المیسره هیچ خبر یا گزارشی در خصوص این موضوع ارائه نکرد و نمی‌توان این خبر را تایید کرد.
***
مهم‌ترین تحولات توفان الاقصی
الجزیره: با تداوم روند بمباران غزه وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدای تجاوزات رژیم صهیونیستی را ۴ هزار و ۱۳۷ شهید و بیش از ۱۳ هزار مجروح اعلام کرد که 1661 نفر آنها کودک هستند.
سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی «حسن یوسف» از بنیان‌گذاران حماس را در جریان یورش به کرانه باختری بازداشت کرد.
وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد یکی از عناصر وابسته به آن در حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد، بر اثر سکته قلبی فوت کرده است.
گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: شهرک اشغالی «سدیروت» را با حمله‌ای موشکی هدف قرار دادیم.
هزاران نفر از مردم مصر با حضور در محل گذرگاه رفح در مرزهای مصر و نوار غزه، تلاش کردند با رفع موانع، زمینه گشایش این گذرگاه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه فراهم آورند.
مقاومت اسلامی لبنان: مواضع رژیم اسرائیل را در مزارع شبعا و کفرشوبا هدف قرار دادیم.
هزاران نفر در الازهر مصر بعد از نماز جمعه برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین و در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه اقدام به برپایی تظاهرات گسترده کردند. 
آنروا از کشته شدن ۲ نفر دیگر از کارکنان این سازمان در غزه خبر داد که به این ترتیب تعداد کشته‌های کارکنان این سازمان از آغاز جنگ به 16 نفر رسید.
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز در گذرگاه رفح گفت: ساکنان نوار غزه از کمبود آب، غذا، سوخت و مواد اولیه رنج می‌برند.
وزیر خارجه عربستان خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد.
306 نظامی صهیونیست از شروع عملیات توفان الاقصی به هلاکت رسیده‌اند.
80 درصد ساکنان فلسطین اشغالی خواستار کناره‌گیری نتانیاهو هستند.
آمریکا به دنبال تصویب کمک مالی 14 میلیارد دلاری به رژیم اسرائیل است.
کلمبیا در تلاش برای افتتاح سفارت در رام‌الله است.
پکن: برای توقف درگیری‌ها در فلسطین با روسیه همکاری می‌کنیم.
منابع صهیونیستی خبر دادند تاکنون ۲۷ هزار شهرک‌نشین از ۲۸ شهرک واقع در مرزهای فلسطین اشغالی و لبنان خارج شده‌اند.
وزارت بهداشت فلسطین با اشاره به مفقودی 720 کودک در زیر آوارهای شهر غزه گفت در 24 ساعت گذشته، در بمباران صهیونیست‌ها 352 نفر به شهادت رسیده‌اند.
صدها عراقی برای تحصن در حمایت از غزه به مرز با اردن رفتند.
سایت صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل» به نقل از یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر نوشت: دستورات لازم برای آغاز حمله زمینی به نوار غزه بزودی صادر خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0077 sec