printlogo


کد خبر: 269110تاریخ: 1402/7/29 00:00
وزیر بهداشت در همایش تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالان نظام بهداشت کشور درباره امسال خبر داد
افتتاح 1000 پروژه بهداشتی در سال جاری

گروه اجتماعی: درمان کم‌هزینه با پوشش بیمه‌ای رایگان، ایجاد مراکز درمانی و بیمارستانی فراوان، تولید واکسن و انجام واکسیناسیون گسترده برای پیشگیری از بیماری‌ها نمونه‌ای از اقدامات دولت برای حفظ سلامت جامعه است. پنجشنبه گذشته و در همایش تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالان نظام بهداشت، وزیر بهداشت از افتتاح 1000 پروژه با حضور رئیس‌جمهور در سال جاری خبر داد. 
رئیس‌جمهور در این همایش، ضمن گرامیداشت و ادای احترام به روح شهدای مظلوم غزه، گفت: این روزها روزهای بسیار سختی برای امت اسلام و مردم جهان است که شاهد جنایات هولناک مستکبران عالم و نظام سلطه علیه مردم مظلوم غزه هستند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در ادامه با مهم خواندن نقش فعالان حوزه بهداشت و بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: یک اصل عقلانی و قابل دفاع وجود دارد و آن این است، باید پیشگیری کرد که نوبت به درمان نرسد. بهداشت کمک بسزایی به درمان و سلامت جسم، جان و روح و روان جامعه می‌کند. وی با تاکید بر لزوم فعال‌ شدن شبکه بهداشت در حوزه‌ سلامت، گفت: ما هر چقدر در رابطه با بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم ظرفیت وجود دارد، لذا من هزینه کردن در حوزه بهداشت را هزینه نمی‌دانم بلکه سرمایه‌گذاری برای کشور است. رئیس‌جمهور در همین زمینه گام‌های پرافتخار نظام سلامت در دوران انقلاب را مرهون تلاش‌های فعالان حوزه بهداشت دانست و تصریح کرد: بهورزان و فعالان حوزه بهداشت سربازان گمنامی هستند که کمتر دیده می‌شوند ولی تاثیرات شگرفی در ارتقای شاخص‌های بهداشتی و سلامت کشور ایفا کرده و می‌کنند.
وزیر بهداشت نیز در این همایش اعلام کرد: ۲ واکسن پنوموکوک و روتاویروس که سال ۹۳ تولید آن تصویب شده بود با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت مردمی برای نخستین بار و تا دهه فجر امسال تولید می‌شود. دکتر بهرام عین‌اللهی در همایش کشوری تجلیل از دستاوردها و تکریم فعالان نظام بهداشت در دولت مردمی که  طی آن ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی در  سراسر کشور  به صورت همزمان افتتاح شد، با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی در دورترین و صعب‌العبورترین نقاط کشور به مردم، گفت: نیروهای بهداشتی از مردم و برای مردم هستند و در بحران‌های مختلف، آخرین افرادی هستند که از روستاها خارج می‌شوند که این رفتار نشان‌دهنده فداکاری و ایثار آنهاست. وی با بیان اینکه ۱۸ هزار خانه بهداشت، ۵۶۳۴ پایگاه سلامت و ۵۶۷۴ مرکز جامع خدمات سلامت در سطح یک خدمات سلامت فعال هستند، به ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش امید به زندگی از ۵۶ سال در ابتدای انقلاب به ۷۶ سال، پوشش واکسیناسیون ۹۸ درصدی، دسترسی ۹۸ درصد مردم به آب آَشامیدنی سالم، کاهش مرگ‌ومیر نوزادان از ۳۲ در هر 1000 تولد زنده در ابتدای انقلاب به ۸ در هر 1000 تولد زنده، کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار از ۲۵۵ در ۱۰۰ هزار تولد به ۲۳ در هر ۱۰۰ هزار تولد و کاهش مرگ‌ومیر کودکان از ۱۳۵ در هزار تولد در ابتدای انقلاب به ۱۴ در هر هزار تولد، بخشی از دستاوردهای نظام سلامت بوده است. وزیر بهداشت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور برای احیا و تقویت ساختار نظام شبکه بهداشت کشور، خاطرنشان کرد: رویکرد ما در دولت مردمی، پیشگیری محوری به جای درمان محوری است که در وزارت بهداشت با جدیت دنبال می‌شود. وزیر بهداشت از تعریف ۴۰۴۰ پروژه بهداشتی در سراسر کشور در ابتدای کار دولت مردمی خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت بهداشت، ساخت و بازسازی واحدهای بهداشتی در سراسر کشور است. تاکنون ۲ هزار پروژه بهداشتی در کشور تکمیل و افتتاح شده و امروز نیز 1000 پروژه دیگر به صورت همزمان در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که ۷۰ درصد این پروژه‌ها مربوط به مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته است. دکتر عین‌اللهی با اشاره به حضور نیروهای متخصص،  متعهد و جذب نیروهای بهداشتی، گفت: در دولت مردمی تاکنون ۴۳۰۰  بهورز استخدام شده‌اند و مجوز استخدام ۶۵۰۰ نیرو برای حوزه بهداشت صادر شده که جمعه آزمون استخدامی وزارت بهداشت و این نیروها برگزار می‌شود. وزیر بهداشت با تاکید بر اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع به عنوان اولویت دیگر وزارت بهداشت در دولت مردمی، گفت: پزشک خانواده، به شکل بومی شده با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و مؤلفه‌های اپیدمیولوژیک در کشور و با هدف پیشگیری محوری به جای درمان‌محور در حال اجراست و نقش بهورزان، مراقبان و کارشناسان بهداشت در مناطق شهری و روستایی بسیار مهم است. وی با بیان اینکه امروز در اکثر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن، پوشش واکسیناسیون حدود ۹۹ درصد است، خاطرنشان کرد: این میزان پوشش واکسیناسیون در سطح جهان، نصاب بالایی دارد. همچنین خدمات رایگان تغذیه و تجویز مکمل‌های مورد نیاز مادران باردار و کودکان از سوی بهورزان و مراقبان سلامت ارائه می‌شود که  طی آن حدود ۵۰۰ میلیارد مکمل در کشور توزیع شده است. همچنین از رئیس‌جمهور مردمی که دستور توزیع شیر در مدارس را داد، تشکر می‌کنیم، چرا که اقدامی مهم در حوزه تغذیه کودکان بویژه در مناطق محروم محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0063 sec