printlogo


کد خبر: 269130تاریخ: 1402/7/29 00:00
همه گزینه‌ها روی میز مقاومت

 مهدی خانعلی‌زاده: از ابتدای آغاز عملیات «توفان الاقصی» توسط نیروهای مقاومت و رزمندگان حماس علیه اسرائیل که با شگفتی و بُهت دستگاه‌های اطلاعاتی -  امنیتی این رژیم روبه‌رو شد، نحوه تنظیم مناسبات اعلامی و اعمالی از سوی ایران، یکی از محورهای اصلی در بحث کارشناسان و تحلیلگران بین‌الملل بوده است. رهبر حکیم انقلاب هم در همان روزهای نخستین عملیات، ضمن تاکید بر حمایت قطعی و همیشگی ایران از جبهه مقاومت فلسطین، طراحی و اجرای عملیات ضدصهیونیستی را حاصل توان و خلاقیت خود نیروهای مقاومت عنوان کردند.
در همین راستا، مقامات اسرائیل با آگاهی از عواقبی که درگیر شدن با نیروهای مقاومت در خارج از سرزمین‌های اشغالی خواهد داشت، تاکنون از ورود زمینی به منطقه محصور غزه خودداری کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین سخنرانی خود درباره عملیات توفان الاقصی، صراحتا تاکید کرد خواهان باز شدن جبهه جدیدی از درگیری در شمال با حزب‌الله لبنان نیست. با این حال به نظر می‌رسد جنایت سه‌شنبه شب گذشته اسرائیل در بمباران بیمارستان غزه و کشتار بیشتر از 1000 زن و کودک، معادلات را به نحو دیگری تغییر داده است.
تهاجم ارتش اسرائیل به بیمارستان المعمدانی تمام استانداردهای بین‌المللی در حوزه امنیت و قوانین حاکم بر زمان جنگ را نقض کرد. مقامات رژیم که در ساعات ابتدایی این جنایت، آن را  عملیات موفقیت‌آمیز علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی معرفی می‌کردند، به دنبال انتشار تصاویر دردناک از بیمارستان و بالا گرفتن انتقادات از سوی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، تلاش کردند نقش خود در انجام این جنایت را کمرنگ کنند و دست به سناریوسازی‌های متعدد برای ایجاد شبهه در افکار عمومی توسط رسانه‌های جریان اصلی زدند. 
با این حال با وجود انجام این اقدامات در حوزه عملیات روانی، دامنه این جنایت تا اندازه‌ای گسترده بود که حتی حامیان همیشگی اسرائیل هم نسبت به آن واکنش نشان دادند. سازمان‌های بین‌المللی هم عملیات رژیم را مصداق جنایت علیه بشریت عنوان کردند و حتی سازمان بهداشت جهانی هم وضعیت بیش از 2 میلیون جمعیت ساکن در غزه را وخیم توصیف کرده و یادآور شده است به ازای هر ثانیه تاخیر در ارسال کمک‌های پزشکی، جان‌های زیادی از دست می‌رود.
اعلام مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزیر امور خارجه، همچنین جملات کلیدی رهبر بزرگوار انقلاب درباره تبعاتی که ادامه جنایت از سوی اسرائیل به دنبال خواهد داشت، مسیری دیگر برای جلوگیری از ادامه اشغالگری و کشتار مردم فلسطین توسط این رژیم ایجاد کرده است. 
رهبر انقلاب در بیانات اخیرشان، با اشاره به روند اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه، تاکید کردند: «چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمان‌ها بی‌تاب می‌شوند، نیروهای مقاومت بی‌تاب می‌شوند، دیگر کسی جلوی اینها را نمی‌تواند بگیرد... کسی نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد وقتی بی‌تاب شدند؛ این واقعیتی است که وجود دارد».
در ادبیات آکادمیک روابط بین‌الملل، 2 مدل از ایجاد بازدارندگی به صورت نظامی تعریف شده است: اقدام پیشگیرانه و اقدام پیش‌دستانه. در عملیات پیشگیرانه، القای قدرت به دشمن برای عدم شروع جنگ یا عدم حرکت دشمن به سمت جنگ در تمام مراحل طرح‌ریزی و اجرا وجود دارد اما در عملیات پیش‌دستانه، با روشن شدن مواضع و تبیین شرایط، برای داشتن قدرت برتر در حین نبرد سطح تنش را به پله‌های بالاتر انتقال دادن برای حفظ دست برتر در حوادث بعدی مدنظر است.
این مساله به طور جدی قابلیت تطبیق با شرایط کنونی در سرزمین‌های اشغالی را داراست؛ جایی که مقامات تل‌آویو به صراحت اعلام کرده‌اند در حال تدارک یک عملیات گسترده زمینی علیه مردم غزه هستند تا این منطقه را نیز به سرزمین‌های اشغالی ملحق کنند. جنایت المعمدانی که منجر به کشتار بیش از 1000 نفر از ساکنان باریکه غزه شد نیز نشان از عزم جدی رژیم برای جبران ضربه سنگین اطلاعاتی‌ای که از نیروهای مقاومت خورده، با کشتار بی‌حد و حصر فلسطینی‌ها دارد. در چنین شرایطی، انتظار مسلمانان جهان، واکنش جدی گروه‌ها و نیروهای مقاومت به راهبرد اسرائیل در ادامه نسل‌کشی و رقم زدن یک پاکسازی نژادی در منطقه است.
لغو نشست چهارجانبه اردن و حضور رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده به صورت مستقیم در سرزمین‌های اشغالی که با موج گسترده تجمعات اعتراضی در کشورهای مختلف جهان در محکومیت این جنایت اسرائیل همراه شده، می‌تواند بستری برای ایجاد یک نقطه عطف در تحولات مرتبط با فلسطین باشد. البته باید توجه داشت این مساله چندوجهی است و ابعاد گوناگونی در حوزه‌های مختلف دارد اما موضوعی که مورد تایید و تاکید اکثر کارشناسان حوزه بین‌الملل قرار دارد، لزوم اجرای یک راهبرد بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی است. کابینه بنیامین نتانیاهو در بدترین شرایط خود قرار دارد و در صورت پذیرش هرگونه آتش‌بس، دچار فروپاشی از درون می‌شود. این مساله تا جایی جدی است که توماس فریدمن، تحلیلگر معروف روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشت اخیر خود تاکید کرده در حال حاضر به حمایت از اسرائیل می‌پردازد اما بلافاصله پس از پایان جنگ و برقراری شرایط عادی، تمام تلاش خود را برای برکناری نتانیاهو انجام خواهد داد.  
بر همین مبنا انجام هرگونه جنایت و اتخاذ هرگونه راهبرد غیرعقلانی از سوی کابینه فعلی رژیم دور از انتظار نیست و به همین دلیل، جبهه مقاومت باید تمام سناریوهای ممکن را روی میز داشته باشد تا بتواند با استفاده از هنجارهای جهانی، از ادامه اشغالگری و تجاوز نیروهای اسرائیل علیه باریکه غزه جلوگیری کند.

Page Generated in 0/0064 sec