printlogo


کد خبر: 269139تاریخ: 1402/7/30 00:00
پیوستن بازیگران سرشناس آمریکایی به موج اعتراضات‌ به جنایات صهیونیست‌ها در غزه
صدای هالیوود هم درآمد

گروه فرهنگ و هنر: جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه بویژه حمله به بیمارستان المعمدانی، واکنش‌های بی‌سابقه‌ای را در میان اهالی هنر و فرهنگ در سراسر گیتی  برانگیخته است.
در روزهای پس از اقدام به نسل‌کشی آشکار سه‌شنبه گذشته رژیم صهیونیستی که به شهادت 1000 زن و مرد و کودک در بیمارستان مسیحیان منطقه الاهلی غزه انجامید، خوی ضد بشری اسرائیل بیش از  پیش مورد توجه هنرمندان سرشناس جهان قرار گرفته است. پدیده ابراز انزجار گسترده سلبریتی‌های غربی از اقدامات رژیم صهیونیستی و همدردی با مظلومان فلسطینی چنان بی‌سابقه است که  ورایتی، یکی از مجلات جریان اصلی سینمای آمریکا و دنیا نیز به آن  پرداخته است. 
این هفته‌نامه در تارنمای خود به نامه سرگشاده شماری از بازیگران درجه یک هالیوود به جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده اشاره کرده است. بر اساس این گزارش 55 هنرمند برجسته صنعت سرگرمی موضع‌گیری نفر اول کاخ سفید را که اخیرا به سرزمین‌های اشغالی رفته و  بی‌شرمانه از جنایات صهیونیست‌ها حمایت کرده، زیر سوال برده و  خواستار توقف کشتار مردم غزه توسط رژیم کودک‌کش شده‌اند. به نوشته ورایتی، جمعی از سرشناس‌ترین چهره‌های جهان خواستار توقف جنگ در فلسطین اشغالی شده و گفته‌اند باید شفقت بر قساوت غالب شود. خواکین فینیکس، کیت بلانشت، جان استوارت، کریستن استوارت، سوزان ساراندون، ماهرشالا علی، ریز احمد، رامی یوسف و جسیکا چستین از جمله بازیگران هالیوودی برجسته‌ای هستند که این نامه را امضا کرده‌اند. در این نامه آمده است: «ما از دولت شما و همه رهبران جهان می‌خواهیم به جان همه در سرزمین مقدس احترام بگذارید و خواستار برقراری آتش‌بس بدون تأخیر و تسهیل آن و پایان بمباران غزه و آزادی امن گروگان‌ها باشید».
در این نامه همچنین بر اظهارات جیمز الدر، سخنگوی یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل)  صحه گذاشته شده که بر ویرانی‌ها و تلفات بی‌سابقه وارد آمده بر باریکه غزه به دلیل حمله‌های هوایی مداوم اسرائیل و قطع آب و برق مردم تاکید شده است. پیش از این نیز نامه سرگشاده دیگری از سوی جمعی از بازیگران سرشناس بریتانیایی منتشر شده بود که در آن خواستار آتش‌بس در غزه و گشایش حصر این باریکه برای کمک‌های بشردوستانه به مردم مصیبت‌زده آن شده بودند؛ نامه‌ای با امضای چهره‌های مهم هنر انگلیس مانند تیلدا سوینتون، چارلز دنس، استیو کوگان، میریام مارگولیز، مایکل وینترباتم، مایک لی و آصف کاپادیا. آنها هم به شکلی مشابه همتایان آمریکایی‌شان در نامه مزبور خطاب به  شخص نخست‌وزیر بریتانیا، ریشی سوناک که او نیز مانند بایدن اخیرا با حضور در تل‌آویو از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد، اعلام کرده‌اند نه تنها دولت بریتانیا جنایات جنگی را تحمل می‌کند، بلکه به آنها کمک هم می‌کند.
* گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر
در ایران نیز اعلام همبستگی هنرمندان کشورمان با بی‌گناهان غزه همچنان ادامه دارد. از جمله گردهمایی هنرمندان حوزه‌های مختلف در حمایت از مردم مظلوم فلسطین با حضور جمعی از هنرمندان سینما، تئاتر، تلویزیون، موسیقی و هنرهای تجسمی، بعد ازظهر روز گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این مراسم هنرمندان تصویرگر در فضای ورودی موزه هنرهای معاصر به خلق اثر با موضوع مرتبط با مظلومیت فلسطین پرداختند. محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، سیدمحمد نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمود گبرلو، اسماعیل خلج، جلیل فرجاد، مرشد محسن میرزاعلی، منصور خلج، محمد گلریز، هادی مرزبان، رضا بنفشه‌خواه و شهرام شکوهی از جمله حاضران در این مراسم بودند.
محمود سالاری، معاون هنری وزیر ارشاد اسلامی در این گردهمایی  گفت: «این اندیشه که اسرائیل نمی‌تواند از شهروندانش محافظت کند، باعث نابودی آنها می‌شود. امروز ثابت شده این رژیم دیگر نمی‌تواند از شهروندانش محافظت کند و این نرم‌افزار فکری آسیب ‌دیده است. حضور شما در این مراسم چند مفهوم دارد که یکی حمایت از مظلوم است و دیگری طبق فرمایش مقام معظم رهبری این است که اسرائیل آسیب‌ دیده و ترمیم‌پذیر نیست».
در ادامه غلامرضا صنعتگر، خواننده پاپ، قطعه «همسفر من» را در اجرایی زنده به مردم غزه تقدیم کرد. هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان سینما دیگر سخنران این مراسم بود. وی یادآور شد: «اقتدار رژیم صهیونیستی شکست و این مهم‌ترین موضوع است و باقی حاشیه است. اگر حاشیه را بدرستی کنترل کنیم، شهادت مردان و زنان و کودکان غزه کمرنگ نمی‌شود».
محمد گلریز، خواننده پیشکسوت انقلاب نیز در ادامه به اجرای قطعه‌ موسیقایی «فلسطین» پرداخت.
* طالبی: صهیونیسم تاب شجاعان ما را ندارد
ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «یتیمخانه ایران» نیز روی صحنه رفت و از حادثه عظیمی صحبت کرد که در فلسطین رخ داده و اقتدار کاذب صهیونیسم را شکسته است. او ادامه داد: «بایدن گفت صهیونیسم حتما نباید یهودی باشد و این تنها حرف درستش در زندگی است. مسیحی، آخوند، هنرمند، شاعر و نویسنده صهیونیست هم داریم. وقتی عده‌ای کرکس‌وار پیرامون پیکر هنرمندی بزرگ، زن بزرگی را که از مبارزه با صهیونیسم می‌گوید، تمسخر می‌کنند، نشان دادند هنرمند صهیونیست هم داریم که از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام استفاده می‌کند».
طالبی تصریح کرد: «باید بدانیم در بین ما کرکس‌هایی، لباس پرستوی نق‌نقو پوشیده‌اند و هر روز برای خود جمله‌ای می‌بافند و می‌گویند و خوش هستند. من متاسفم از حضور چنین افرادی در بین ما و درود می‌فرستم به شما شجاعان. می‌دانیم صهیونیسم تاب شجاعان ما را ندارد و مانند سیف‌الله داد، نادر طالب‌زاده و فرج‌الله سلحشور آنها را با بیماری از ما می‌گیرد». در ادامه این برنامه قطعه «توفان الاقصی» ساخته‌شده در مرکز سرود و موسیقی صدا و سیما پخش شد.
* خزاعی: در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نیز در جمع هنرمندان حامی فلسطین سخنرانی کرد و گفت: «همه برای همدردی با مردم غزه کنار هم جمع شده‌ایم. ما در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ باید انتخاب کنیم در کنار چه مردمی بایستیم. تبلیغات گسترده حکومت یزید باعث شد بسیاری در انتخاب خود اشتباه کنند. در ماجرای کربلا دسته‌ای پی جایزه بودند و دسته‌ای بی‌طرف بودند و بعد از عاشورا پشیمان شدند اما دسته سوم بصیر بودند و جای درست ایستادند».

Page Generated in 0/0049 sec