printlogo


کد خبر: 269144تاریخ: 1402/7/30 00:00
چگونه عملیات توفان‌الاقصی ماهیت دیکتاتوری مقامات غربی و سانسور در رسانه‌های جریان اصلی را آشکار کرد
چشم‌بندی غرب برای غزه

جنایات سیستماتیک رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار هدفمند غیرنظامیان توسط ارتش اشغالگر قدس چهره رسوای این رژیم را به شکلی عریان‌تر مقابل دیدگان افکار عمومی جهان قرار داده است.
اسرائیل که طی سال‌های گذشته تلاش زیادی را صرف تصویرسازی مثبت از خود کرده بود، در جریان کشتار جنون‌آمیز زنان و کودکان و هدف قرار دادن بیمارستان و کلیسا، تمام رشته‌های بافته چندین ساله خود را پنبه کرد.
در این میان صهیونیست‌ها نه فقط زنان و کودکان، بلکه خبرنگاران را هم هدف قرار می‌دهند. کمیته حفاظت از خبرنگاران اعلام کرد 22 خبرنگار از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر بر اثر بمباران‌های اسرائیل کشته شده‌اند. در میان این خبرنگاران ۱۸ فلسطینی و یک لبنانی بودند. همچنین در این مدت ۸ خبرنگار مجروح و ۳ خبرنگار یا مفقود یا بازداشت شده‌اند.
با این وجود، جنایات اخیر اشغالگران نسبت به کشتارهای قبلی اسرائیل - که در سراسر کارنامه سیاه 7 دهه‌ای رژیم صهیونیستی مشاهده می‌شود - یک تفاوت عمده دارد: اگر جنایات دیوانه‌وار صهیونیست‌ها طی سال‌ها و دهه‌های گذشته با سانسور، تحریف و  وارونه‌نمایی امپراتوری رسانه‌های اصلی پنهان نگاه داشته می‌شد اما در نبرد توفان الاقصی، این برای نخستین‌بار است که انحصار روایت در اختیار «مین استریم» قرار ندارد. 
اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد، به اصلی‌ترین محور خبری بسیاری از رسانه‌های دنیا تبدیل شده است اما رسانه‌های جریان اصلی بین‌المللی تلاش کردند با ارائه تصویری یک‌طرفه، روایتی جانبدارانه از روند درگیری‌ها، تحریف واقعیت و دروغ‌سازی به نفع رژیم کودک‌کش صهیونیستی را در دستور کار قرار دهند. از همان روز اول توفان الاقصی، نخستین تلاش رسانه‌های جریان اصلی برای تثبیت انگاره مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها در CNN و BBC WORLD با مصاحبه‌های سفیر فلسطین در انگلستان به طور آشکار شکست خورد. 
در ادامه، رسانه‌های غربی برای جبران این شکست، پروژه دروغ‌پردازی سر بریدن کودکان و تجاوز به زنان صهیونیست توسط مقاومت فلسطین را دنبال کردند؛ دروغی که با گذشت مدت اندکی چیزی جز رسوایی برای سازندگانش به ارمغان نداشت و خبرنگار سی‌ان‌ان را مجبور به عذرخواهی بابت این دروغ آشکار کرد. شاید همین رسوایی و شکست مین استریم بود که واکنش عصبی آنها را به دنبال داشت و پرده از نقاب آزادی بیان و ادعای پوشش حرفه‌ای و بی‌طرفانه آنها برداشت. هفته گذشته بود که خبر آمد روزنامه گاردین انگلیس یک کاریکاتوریست این روزنامه را به خاطر کشیدن کاریکاتوری از بنیامین نتانیاهو متهم به «یهودستیزی» و در نهایت اخراج کرد. استیو بل، کاریکاتوریستی که بیش از ۴۰ سال برای روزنامه گاردین کار کرده بود، اعلام کرد از این نشریه چپگرا به خاطر متهم شدن به «یهودستیزی» بابت کشیدن کاریکاتوری درباره بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اخراج شده است. وی اظهار کرد مقامات این نشریه به او اعلام کردند بعد از آنکه او کاریکاتوری جنجالی از بنیامین نتانیاهو کشید، دیگر مایل به منتشر کردن آثارش نیستند.
اما این همه ماجرا نبود. تعلیق ۶ خبرنگار بی‌بی‌سی به دلیل لایک کردن محتوای همدردی با فلسطین، ممنوعیت راهپیمایی به نفع فلسطین در فرانسه، برخورد پلیس آلمان با معترضان به جنایات جنگی اسرائیل در غزه و اعتراض یک سناتور فرانسوی به حمایت کریم بنزما از فلسطین و درخواست لغو تابعیت فرانسوی او توسط این سیاستمدار فرانسوی موارد تعجب‌برانگیز دیگری است که ماهیت دیکتاتوری مقامات غربی و رسانه‌های جریان اصلی را به نمایش می‌گذارد.
پست‌هایی که توسط خبرنگاران سرویس عربی بی‌بی‌سی از جمله خبرنگاران این رسانه در مصر و لبنان توئیت یا لایک شده‌اند، محتوایی در حمایت از فلسطین یا انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی داشته‌اند. در حال حاضر این 6 خبرنگار از فعالیت‌های کاری تعلیق شده اما اخراج نشده‌اند تا تحقیقات فوری درباره فعالیت‌های آنها به عنوان خبرنگار بی‌بی‌سی مورد بررسی قرار گیرد. طبق گزارش فایننشال‌تایمز، همه پست‌هایی که این خبرنگاران منتشر کرده‌اند حذف شده است. تخلف یکی از خبرنگاران تعلیق‌شده نیز این است که پستی را پسندیده که در آن مبارزان فلسطینی را به عنوان مبارزان آزادی توصیف کرده است. رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرد: فورا تحقیقاتی را در این زمینه انجام می‌دهیم.
همزمان با سرکوب آزادی بیان به نفع اسرائیل، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی سانسور جنایت‌های رخ داده و در حال وقوع رژیم صهیونیستی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند.
در همین زمینه شرکت فیسبوک اعلام کرد با۹۰ درصد درخواست‌های رژیم صهیونیستی برای حذف محتوای ضدصهیونیستی موافقت کرده است. فیسبوک اخیرا نیز در اقدامی در حمایت از رژیم اسرائیل و جنایات آن علیه مردم فلسطین، بیش از ۷۹۵ هزار مطلب و یادداشت را که در حمایت از مظلومیت فلسطینی‌ها بود حذف کرد.
همچنین شرکت تیک‌تاک نیز اعلام کرد ۸۵ درصد درخواست‌های اسرائیل برای حذف محتوا و مطالب متعلق به فلسطینی‌ها را پذیرفته است.
این در حالی است که پس از افشاگری مستند شبکه الجزیره از نقش رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان المعمدانی، اسرائیل مقررات اضطراری را تصویب کرد که براساس آن این رژیم اختیار بستن دفتر تلویزیون الجزیره در اسرائیل را خواهد داشت. در راستای این تصمیم، اعلام شده که امکان بستن دفاتر الجزیره در اسرائیل و مصادره تجهیزات آنها وجود دارد.
با همه این اوصاف هیچ‌یک از این اقدامات نتوانسته است از رشد فزاینده نفرت از رژیم صهیونیستی به گواه آمار موسسات افکارسنجی در دنیا جلوگیری کند. تشکیل شبکه آگاهی امروز دیگر روندی نیست که وابسته به رسانه‌های اصلی و تحت کنترل این مدیا باشد.

Page Generated in 0/0051 sec