printlogo


کد خبر: 269157تاریخ: 1402/7/30 00:00
با تصویب مجلس سیگار گران می‌شود
مرگ سالانه ۶۵ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در طول اجرای برنامه هفتم توسعه میزان مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکو افزایش خواهد یافت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (شنبه) در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه را به تصویب رساندند. بر اساس بند الحاقی، علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند ت ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه افزایش می‌یابد، همچنین صددرصد  درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و در بودجه‌های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم‌برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می‌یابد. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شده است امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم کند. علاوه بر این نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه‌کننده محصولات دخانی که به صورت غیرقانونی تولید و عرضه می‌شود اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کند. 
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع‌آوری کلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی دارای شناسه (کد) رهگیری اقدام و متخلف را به مراجع قضایی معرفی کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه ۶۵ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود، گفت: هدف از افزایش مالیات محصولات دخانی، رفتارسازی و کاهش آلوده شدن افراد به مصرف سیگار است. 
سیدمرتضی خاتمی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی ‌بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به افزایش مالیات محصولات دخانی و سیگار باز می‌گشت، به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق بیان کرد: ارزان‌ترین سیگار را در دنیا کشور ما دارد، در حالی که عامل ۳۰ درصد انواع سرطان سیگار است. سیگار یک ماده مرگ‌آور و اعتیادآور است که مصرف آن در جامعه آسیب‌زاست. ۶۵ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و بالغ بر ۱۰ هزار تن تنباکو مصرف داریم. مالیاتی که دنیا در بحث سیگار وضع کرده به طور متوسط ۷۵ درصد قیمت سیگار را تشکیل می‌دهد. 
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در ترکیه که کشور مجاور ما است ۸۲ درصد قیمت سیگار را مالیات تشکیل می‌دهد. اکنون اکثر شرکت‌های چندمیلیتی دخانیات در دنیا، براساس شرایط خوبی که وجود دارد در کشور ما شعبه زده‌اند اما باید حقوق بپردازند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه سالانه ۶۵ هزار نفر از جمعیت کشور به خاطر مصرف دخانیات به کام مرگ می‌روند، تصریح کرد: هدف از افزایش مالیات سیگار و سایر محصولات دخانی، رفتارسازی است تا افراد آلوده به مصرف سیگار نشوند. خانواده‌های ما انتظار دارند که ما محصولات مفید و کالاهای اساسی سبد خانوار آنها را ارزان کنیم.

Page Generated in 0/0046 sec