printlogo


کد خبر: 269164تاریخ: 1402/7/30 00:00
اخبار

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد
رشد ۵۹ درصدی سود شستا
مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به 31/3/1402 شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی - شستا - اعلام کرد: مطابق گزارش فعالیت و صورت‌های مالی، سود خالص این مجموعه 328 هزار میلیارد ریال و سود انباشته شستا نیز 342 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل، میزان رشد سود خالص ۵۴ درصد و رشد سود انباشته ۵۹ درصد بوده است.
به‌ گزارش روابط‌ عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی، میرهاشم موسوی افزود: نکته قابل‌ توجه دیگر، بازدهی این شرکت بورسی در میان شرکت‌های هم‌گروه است که در این رابطه نماد شستا بازدهی ۷۷ درصدی را در طول یک‌ سال گذشته به ثبت رسانده و این عدد نسبت به سایر نمادهای گروه صنعت، شاخص کل بورس و برخی بازارهای موازی، بازدهی بالاتری را نشان می‌دهد. مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی با تأکید بر بهبود کیفیت سود این مجموعه اقتصادی گفت: نکته مهم دیگر، کیفیت سود شناسایی‌شده شستاست که بر خلاف رویه سال‌های قبل که بخش اعظم سود، مربوط به فروش‌های درون‌گروهی بوده؛ در سال ۱۴۰۱ سود شناسایی‌شده بدون سود حاصل از فروش دارایی‌ها و عمدتاً از محل سود تقسیمی حاصل از عملکرد هولدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه شستا بوده که این نشان‌دهنده کیفیت بالای سود سال جاری آن شرکت است. موسوی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت سوددهی و صیانت از حقوق ذی‌نفعان گفت: شستا در حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان نیز اقدامات قابل توجهی انجام داده که برای نمونه می‌توان به تولید داروهای جدید، توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع مهم از جمله پتروشیمی و نفت و گاز و کشاورزی و دامداری اشاره کرد. در مجموع بر اساس شاخص‌های رشد سود و تولید، می‌توان ادعا کرد شستا در مسیر تحول قرار دارد و مطمئنیم به لطف خداوند متعال در بخش سرمایه‌گذاری، اراده مجموعه عظیم شستا در جهت آینده‌سازی برای بازنشستگان و کارگران به ‌عنوان سهامداران اصلی این مجموعه قرار دارد.
***
افزایش 3 درصدی قیمت طلا طی هفته گذشته
قیمت طلا طی هفته گذشته 2.9 درصد افزایش یافت. بر این اساس از زمان آغاز درگیری‌های غزه 160 دلار بر قیمت اونس طلا افزوده شده است.
به گزارش رویترز، قیمت طلا در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت.
دلیل افزایش‌های اخیر طلا نگرانی درباره تشدید درگیری‌ها در غرب آسیاست که بر جذابیت طلا افزوده است. بر اساس این گزارش، بهای هر اونس طلا با 6 دلار و 94 سنت افزایش به 1981.40 دلار رسید و به سطح 2000 دلار در هر اونس نزدیک‌تر شد.
در همین ارتباط فیلیپ استیربل، تحلیلگر بازار طلا گفت: «سرمایه‌گذاران سراسمیه به سوی طلا رفته‌اند، زیرا احساس می‌کنند در میان خطرهای ژئوپلیتیکی ، سرمایه‌شان در این بخش امنیت دارد، چرا که اگر درگیری در غرب آسیا شدت یابد، قیمت طلا به 2000 دلار خواهد رسید». قیمت طلا هفته گذشته 2.9 درصد افزایش یافت و از زمان شروع درگیری‌ها نزدیک به 160 دلار به قیمت طلا افزوده شده است.
از طرفی فعالان اقتصادی در حال هضم اظهارات جرم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز پنجشنبه هستند که نیاز احتمالی برای افزایش بیشتر نرخ بهره را باز گذاشت، چراکه هر چه نرخ بهره بالاتر باشد، هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است، بیشتر می‌شود.
***
بهره‌‏وری نیروی کار به ۷۲ درصد رسید
کاهش نرخ اشتغال ناقص
تابستان ۱۴۰۲ حدود 1.9میلیون نفر اشتغال ناقص داشتند اما سهم اشتغال ۴۴ ساعت به بالا یعنی تمام‌وقت به ۷۲ درصد رسید که به گفته محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع نشان از پویایی بازار کار دارد؛ به عبارتی بهره‏‌وری نیروی کار افزایش یافته است.
مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد 15ساله و بیشتر نشان می‌دهد 7.9 درصد جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در تابستان امسال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان 1401)، 1.0 درصد کاهش یافته است.
جمعیت شاغلان 15ساله و بیشتر در این فصل 24میلیون و 686 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 907 هزار نفر افزایش داشته است.
تابستان 1402 بررسی سهم جمعیت 15ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد 7.9 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از 44ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 39.8 درصد شاغلان 15ساله و بیشتر، 49 ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند. تابستان 1402 نرخ اشتغال ناقص 7.9 درصد یعنی حدود یک میلیون و 942 هزار و 161 نفره بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی تابستان 1401 کاهش داشته است. این نرخ تابستان 1401 حدود 9.2 درصد یعنی حدود 2 میلیون و 183 هزار و 239 نفر بوده است.

Page Generated in 0/0049 sec