printlogo


کد خبر: 269167تاریخ: 1402/7/30 00:00
موضع‌گیری ملاله یوسف‌زی برنده پاکستانی جایزه نوبل صلح علیه صهیونیست‌ها؛ نرگس محمدی همچنان ساکت است
ملاله و ملامت

گروه سیاسی: آلفرد نوبل مخترع دینامیت در بخشی از وصیتنامه خود که سال 1895 نوشته شده، قسمت زیادی از ثروتش را برای اهدای جایزه به افرادی که جهت پایان دادن به جنگ‌ها و خشونت‌ها در جهان فعالیت می‌کنند در نظر گرفته است. این در حالی است که از سال 1946میلادی برخلاف شرایط و خواسته‌های آلفرد نوبل جوایز به افرادی که جنگ‌افروز بودند و در راه صلح گامی برنداشته‌اند، اعطا شده است. در همین رابطه می‌توان به اهدای این جایزه به جنایتکاران ضدبشری همچون مناخیم بگین، شیمون پرز و اسحاق رابین، از رهبران رژیم صهیونیستی که دست‌شان به خون مردم مظلوم فلسطین آلوده است، اشاره کرد. همچنین آنگ سان سوچی قصاب مردم مسلمان میانمار نیز سابقه دریافت این جایزه به ظاهر خواهان صلح اما در واقع سیاست‌زده را در کارنامه خود دارد. با این حال تعداد معدودی هم هستند که به خاطر فعالیت‌های صلح‌طلبانه خود این جایزه را دریافت کرده‌اند. ملاله یوسف‌زی از جمله این افراد است.
درحالی که 2 هفته از حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد و همچنان هم ادامه دارد، ملاله یوسف‌زی برنده جایزه نوبل صلح در سال 2014 با انتشار فیلم بمباران بیمارستان الاهلی (المعمدانی) در غزه، این اقدام ددمنشانه را محکوم و از مردم فلسطین حمایت کرد. وی همچنین از رژیم صهیونیستی خواست اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد و آتش‌بس را قبول کند. علاوه بر این، یوسف زی اعلام کرد ۳۰۰ هزار دلار به 3 مؤسسه خیریه می‌دهد که به فلسطینی‌ها کمک کنند.
یوسف‌زی گفت: «از همه کسانی که این ویدئو را تماشا می‌کنند می‌خواهم به سازمان‌هایی که کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کنند کمک کنند». وی ادامه داد: «بیش از نیمی از جمعیت غزه زیر 18 سال دارند. این کودکان نباید در طول زندگی خود تحت بمباران و اشغال ناعادلانه زندگی کنند».
ملاله یوسف‌زی سال 2014 به خاطر تلاش برای آموزش در پاکستان و ارتقای سطح تحصیل دختران این کشور، برنده جایزه صلح نوبل شد. او هنگام دریافت جایزه صلح نوبل تنها ۱۷ سال داشت و از همین رو جوان‌ترین فرد برنده جایزه نوبل به شمار می‌رود. البته حمایت‌های یوسف‌زی از مردم فلسطین مسبوق به سابقه بوده و در گذشته نیز نسبت به محکومیت اعمال ضدبشری رژیم صهیونیستی اقدام کرده‌ بود. او 3 هفته پس از دریافت جایزه صلح نوبل، برنده جایزه جهانی کودک شد و هنگام دریافت این جایزه 50 هزار دلاری در سوئد اعلام کرد این مبلغ را برای بازسازی مدارس غزه به آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی اهدا خواهدکرد. 
* از ملاله یوسف‌زی تا نرگس محمدی
جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین رقم زده، موجب واکنش مردم بسیاری از کشورها، از مسلمانان گرفته تا غیرمسلمان‌ها شده است. در همین رابطه می‌توان به برگزاری تجمعات متعدد در کشورهای اروپایی اشاره کرد. محکوم کردن نسل‌کشی فلسطینی‌ها به دست رژیم صهیونیستی فراتر از ملزومات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، نیازمند وجدانی بیدار است. در چنین شرایطی است که ملاله یوسف‌زی که سابقه فعالیت به نفع گروه‌های فمینیستی را هم در کارنامه خود دارد، به حمایت از مردم غزه می‌پردازد. اساسا هر انسان آزاده‌ای در روزهای اخیر ضمن حمایت از فلسطین، جنایات اسرائیل را محکوم کرده است. از همین رو می‌توان گفت ملاله یوسف‌زی مستحق دریافت جایزه نوبل صلح بوده است اما این خدشه‌‌ای به سیاسی بودن جایزه وارد نمی‌کند. در مقابل اهدای صلح نوبل به یوسف‌زی، اهدای این جایزه به جنایتکارانی مثل شیمون پرز، مناخیم بگین و اسحاق رابین نمایانگر اهداف سیاسی و مغرضانه موجود در پس پرده آن است.
در کنار این موارد، اهدای صلح نوبل امسال به نرگس محمدی، بخوبی اهداف مغرضانه کمیته انتخاب این جایزه را به نمایش گذاشت.
در مقابل موضع‌گیری یوسف‌زی در ارتباط با جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، نرگس محمدی برنده امسال صلح نوبل قرار دارد که در طول 2 هفته گذشته هیچ موضعی در حمایت از فلسطین یا حتی محکومیت نسل‌کشی مردم غزه به دست اسرائیل و کودکش‌کشی رژیم اشغالگر قدس نداشته است. سکوت محض محمدی در قبال نسل‌کشی فلسطینی‌ها ثابت کرد نه نرگس محمدی فعال حوزه صلح و حقوق بشر است و نه جایزه صلح نوبل، اهداف صلح‌طلبانه دارد.
نرگس محمدی همان‌قدر که قدمی برای ایجاد صلح در جهان و تامین حقوق بشر واقعی برنداشته، طی سال‌های گذشته از هر فرصتی برای ایجاد بحران امنیتی در داخل مرزهای ایران استفاده کرده است. حمایت‌های همه‌جانبه او از جریان آشوب و اغتشاشاتی که سال گذشته پروژه ناامن کردن ایران را دنبال می‌کرد، نمونه‌ای از این موارد است. همراه شدن با دولت‌های بیگانه و حمایت از تحریم‌های ظالمانه غرب علیه مردم ایران نیز از دیگر مواردی است که در کارنامه سیاه نرگس محمدی به چشم می‌خورد.
در طول 2 هفته اخیر نیز شاهد طرفداری همه‌جانبه جریان حامی نرگس محمدی از رژیم کودک‌کش صهیونیستی و ماله‌کشی آنها برای جنایات جنگی اسرائیل بودیم. 
شاید برخی مواضع و نظرات ملاله یوسف‌زی مورد قبول نباشد اما او با مواضع اخیرش در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی ثابت کرده صلح‌طلب بودن هر انسانی فراتر از عناوین و جایزه‌هایی مثل نوبل است و در دنیای نرگس محمدی‌ها، ملاله یوسف‌زی‌هایی هم زندگی می‌کنند که وجدان‌شان بیدار است.

Page Generated in 0/0049 sec