printlogo


کد خبر: 269178تاریخ: 1402/7/30 00:00
مخالفت قاطع کشورهای عربی در کنفرانس سران قاهره با کوچاندن اجباری مردم فلسطین از غزه
فلسطین باقی می‌ماند
* مصر روز گذشته گذرگاه رفح را برای چند ساعت باز کرد

گروه بین‌الملل: ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بازگشایی چند ساعته گذرگاه رفح و ورود 20 کامیون محموله وسایل پزشکی و غذایی، تداوم تبادل آتش در جبهه شمال میان ارتش اشغالگر و مقاومت لبنان، همچنین برگزاری کنفرانس سران صلح قاهره، مهم‌ترین اتفاقات پانزدهمین روز عملیات توفان الاقصی بود.
به گزارش «وطن امروز»، ارتش رژیم صهیونیستی شنبه نیز مناطق مختلف نوار غزه را آماج حملات هوایی خود قرار داد که براساس گزارش‌ رسانه‌های محلی فلسطین بیش از 50 نفر در این حملات شهید شدند. بر این اساس، «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه هشدار داد: اگر سوخت و تجهیزات پزشکی وارد غزه نشود، بیمارستان‌ها به گورستان تبدیل می‌شود. در پانزدهمین روز جنگ غزه، مسؤولان مصری، گذرگاه رفح را پس از ورود تنها 20 کامیون حامل کمک‌های انسانی برای مردم نوار غزه بار دیگر بستند.
همچنین روز گذشته منابع اسرائیلی از تبادل آتش بین حزب‌الله و نظامیان رژیم صهیونیستی در مرزهای شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. به گفته این منابع، در ادامه درگیری‌های مقاومت لبنان با صهیونیست‌ها، نیروهای حزب‌الله بعدازظهر شنبه یک موشک ضد زره به سمت شهرک صهیونیستی «مرگالیوت» شلیک کردند. مسؤولان صهیونیست هم از ساکنان مرگالیوت و شهرک‌های صهیونیست‌نشین «المناره»، «یفتاح» و «مسغاف» خواستند در مناطق امن پناه بگیرند. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اما خبر داد حزب‌الله چند موشک ضدزره نیز به سمت شهرک «حانیتا» شلیک کرده است. به دنبال حملات موشکی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی، صهیونیست‌ها از بیم تلفات، در حال تخلیه شهرک‌های مرزی هستند. منابع صهیونیستی روز جمعه خبر دادند تاکنون ۲۷ هزار شهرک‌نشین از ۲۸ شهرک واقع در مرزهای فلسطین اشغالی و لبنان خارج شده‌اند. خبرگزاری شهاب فلسطین هم به نقل از منابع اسرائیلی خبر داد شهرک‌نشینان صهیونیست در حال تخلیه شهرک «کریات شمونا» هستند. رئیس شهرک مرزی «مرگالیوت» در واکنش به این مساله گفت: حزب‌الله هر کاری که می‌خواهد با ما انجام می‌دهد. ما در حال تخلیه شهرک‌ها هستیم ولی در طرف دیگر [مرز]، زندگی به صورت عادی در جریان است.
ارتش رژیم صهیونیستی همچنین روز شنبه اعلام کرد بر اثر شلیک موشک ضدتانک در مرز لبنان، یک سرباز صهیونیست هلاک و ۳ نفر دیگر زخمی شدند. ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای اعلام کرد اجازه انتشار خبر کشته شدن «عمر بلو»، سرباز ذخیره ارتش این رژیم بر اثر شلیک موشک ضدتانک در مرز لبنان را صادر کرده است.
با این اعلام، تعداد کشته‌شدگان نظامی‌ای که ارتش اشغالگر اجازه فاش شدن هویت آنها را داده است از هفتم اکتبر به ۳۰۶ نفر می‌رسد. در این راستا حزب‌الله لبنان اعلام کرد پیاده نظام رژیم صهیونیستی را در نزدیکی پادگان برانیت هدف قرار داده است. در همین حال شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در فراخوانی اعلام کرد از اسرائیلی‌های مقیم اندونزی و مالدیو می‌خواهیم فورا آنجا را ترک کنند. از اسرائیلی‌های مقیم ترکیه، امارات، بحرین و مالزی هم می‌خواهیم فورا این کشورها را ترک کنند. روز گذشته اخباری مبنی بر انفجار در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در قبرس مخابره شد، همچنین به نقل از لوموند، ایریت لیلیان، سفیر رژیم صهیونیستی در ترکیه که سپتامبر 2022 به این سمت منصوب شد، در پی این تصمیم به همراه تیم خود آنکارا را ترک کرد. منابع دیپلماتیک ترکیه به رسانه‌ها تاکید کردند این خروج به دلایل امنیتی بوده و هیچ بحران سیاسی‌ای میان ۲ طرف وجود ندارد. رژیم صهیونیستی تصمیم به تخلیه سفارت‌های خود در چند کشور از جمله ترکیه گرفته است.
* فلسطین در قلب نیویورک و لندن
طبق اعلام منابع خبری انگلیس روز شنبه تظاهراتی در لندن در مخالفت با تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و درخواست برای آتش‌بس و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی انجام شد. هزاران نفر از طرفداران فلسطین دیروز تظاهرات گسترده‌ای را در مرکز لندن علیه وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی برگزار کرده و خواستار پایان دادن به جنایات این رژیم در نوار غزه شدند. یکی از مقامات دفتر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد بسیاری از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با حمل پرچم فلسطین فریاد آزادی فلسطین را سر می‌دادند. بر اساس این گزارش، بیشتر شعارهای سر داده شده در این راهپیمایی، دولتمردان انگلیس و آمریکا را هدف قرار می‌داد که در این نبرد ویرانگر از رژیم صهیونیستی حمایت کردند، همچنین تصاویری از راهپیمایی گسترده در حمایت از مردم فلسطین در نیویورک آمریکا منتشر شده است.
* نشست قاهره برای غزه
سران شماری از کشورهای عربی و غیرعربی در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ که با موضوع بررسی تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه و کاستن از تنش در فلسطین برگزار شد، شرکت کردند. «شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «شارل میشل» رئیس شورای اروپایی، «عبدالفتاح السیسی» و «سیریل رامافوسا» روسای جمهور مصر و آفریقای جنوبی، «عبدالله دوم‌» شاه اردن و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این کنفرانس سخنرانی و بر رفع محاصره غزه و توقف کشتار غیرنظامیان تاکید کردند. 
رئیس‌جمهور مصر در آغاز نشست قاهره گفت: ما گذرگاه را نبستیم بلکه اسرائیل آن را بمباران کرد و ما همچنان مخالف کوچ اجباری فلسطینیان هستیم. عبدالفتاح السیسی در این نشست اظهار داشت: به صراحت کشتار یا ارعاب شهروندان را محکوم می‌کنیم. رئیس‌جمهور مصر با بیان اینکه مصر گذرگاه رفح را نبسته‌، بلکه اسرائیل آن را بمباران کرده است، گفت: بار دیگر بر خواسته خود برای حمایت بین‌المللی از ملت فلسطین و  تمام غیرنظامیان تاکید می‌کنیم. السیسی در سخنرانی دیروز خود گفت با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا توافق کرده است گذرگاه رفح باز شود و ادامه داد: بار دیگر بر مخالفت خود با کوچ اجباری فلسطینیان تاکید کرده و آن را حذف نهایی مساله فلسطین می‌دانیم. وی در ادامه افزود: هر کس گمان می‌کند ملت مقاوم فلسطین تمایل به ترک سرزمین خود، حتی اگر تحت اشغالگری باشد، دارد، سخت در اشتباه است.
وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در نشست قاهره گفت عربستان سعودی با قاطعیت مخالف کوچاندن اجباری فلسطینیان از سرزمین خودشان است. فیصل بن فرحان از رژیم صهیونیستی خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و اعلام کرد عربستان سعودی با قاطعیت هرگونه تلاش برای کوچاندن اجباری فلسطینیان را محکوم می‌کند. وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: ما بر مخالفت قاطع خود در نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه توسط هر کدام از طرفین تاکید می‌کنیم. وی هدف قرار دادن غیرنظامیان را محکوم و اعلام کرد: خواستار اعمال فشار جامعه جهانی بر اسرائیل جهت پایان دادن به محاصره غزه هستیم. اولویت اصلی ما توقف حملات نظامی علیه غزه است.
همچنین نخست‌وزیر عراق هم در کنفرانس سران صلح قاهره ۲۰۲۳ گفت: آنچه در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی و جنایات جنگی است که چهره رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. به گزارش الجزیره، «محمد شیاع السودانی» افزود: ملت فلسطین در معرض نسل‌کشی قرار دارد و با عبارات نمی‌توان جنایت‌ها در غزه و دفن فلسطینی‌ها زیر آوار خانه‌های خود را توصیف کرد. وی ادامه داد: غزه امتحان دیگر نظم جهانی است که تاکنون بارها در چنین امتحاناتی شکست خورده است، آیا زمان پایان درد و رنج ملت استوار فلسطین نرسیده است؟ السودانی با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی نقص همه قوانین انسانی است، اضافه کرد: کوچاندن فلسطینی‌ها را به طور قاطع رد می‌کنیم، باید فوری آتش‌بس برقرار شود. نخست‌وزیر عراق گفت: باید گذرگاه‌های مرزی باز و اجازه ورود کمک‌های انسانی داده شود تا بعد از آن، اسیران و بازداشت‌شدگان مبادله شوند. وی با تاکید بر پایان محاصره کامل غزه، خواهان ایجاد صندوق بازسازی غزه شد.
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در این کنفرانس گفت: سرزمین خود را هرگز ترک نخواهیم کرد. وی افزود: اسرائیل هزاران غیرنظامی، بیمارستان، مدارس و پناهگاه‌ها را بدون تمایز هدف قرار می‌دهد و ما نسبت به اخراج و کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه، بیت‌المقدس و کرانه باختری هشدار می‌دهیم. عباس ادامه داد: کابینه اشغالگر اسرائیل به درخواست‌های ما برای آتش‌بس گوش نداده است، ما بار دیگر بر مخالفت خود با کشتار غیرنظامیان هر دو طرف تاکید می‌کنیم. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: ما نسبت به حملات اشغالگران، شهرک‌نشینان و افراط‌گرایان به مقدسات در بیت‌المقدس و مسجدالاقصی هشدار می‌دهیم.
* فایننشال تایمز: بایدن در باتلاق دیپلماتیک گرفتار شده است
روزنامه فایننشال تایمز نیز درباره حوادث غزه نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ناخواسته در یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حل‌نشدنی جهان که به باتلاقی دیپلماتیک برای اهداف منطقه‌ای او تبدیل شده، گرفتار شده است. این روزنامه مدعی شد: بایدن تلاش کرد از گرفتار شدن در چنین باتلاقی دوری کند اما به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به جنوب سرزمین‌های اشغالی و اقدام تلافی‌جویانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، امکان فرار از آن نبود. فایننشال تایمز نوشت: حتی قبل از آمادگی بایدن برای سفر به تل‌آویو، تلاش او برای خواباندن شعله‌های آتش و جلوگیری از گسترده‌تر شدن درگیری‌ها در منطقه با انفجار بیمارستان غزه که جان‌های بسیاری را گرفت، پیچیده و دشوار شده بود. این حادثه به سرعت موجی از خشم کشورها را برانگیخت. کشورهای عربی، از جمله آنهایی که ایدئولوژی حماس را قبول ندارند و نقش اساسی در تلاش‌های دیپلماتیک بایدن ایفا می‌کنند، بیانیه‌هایی در محکومیت شدید رژیم صهیونیستی منتشر کردند. تظاهرات در سراسر کرانه باختری اشغالی و منطقه گسترده‌تر آغاز شد. اردن به عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین و وابسته‌ترین متحدان منطقه‌ای آمریکا، نشستی را که قرار بود در آن بایدن با رهبران اردن، مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات کند، لغو کرد. به نوشته فایننشال تایمز، همه این مسائل، چالش‌های بی‌شمار بایدن را در تلاش برای ایجاد توازن در روابط کشورش با تل‌آویو و روابط با شرکای عربی، کنترل جنگ غزه و جلوگیری از تنش منطقه‌ای نشان می‌دهد. در بدترین حالت، این تنش می‌تواند پای ایران و حزب‌الله را به درگیری‌ها باز کند و در نهایت نیروهای آمریکایی را بار دیگر به سمت ماموریت‌های رزمی سوق دهد.
فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: ۳ دهه پس از جنگ اول خلیج‌فارس، پویایی منطقه و تصورات از نقش آمریکا در منطقه به طور اساسی تغییر کرده است. این روزنامه انگلیسی در بخشی از گزارش خود آورده است: بایدن که مدعی تنش‌زدایی در خاورمیانه پس از آشوب ناشی از سیاست «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه تهران است، از تهدیدها آگاه است. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا همچنین با پذیرش ادعای رژیم صهیونیستی درباره اینکه هدف قرار گرفتن بیمارستان غزه کار حماس بوده، خشم اعراب را برانگیخت. فایننشال تایمز نوشت: حتی اگر درگیری غزه مهار شود طرح‌های بایدن برای منطقه خاورمیانه به تعلیق در‌آمده است. سیاست اصلی بایدن در بدو ورود به کاخ سفید احیای توافق هسته‌ای با ایران بود. پس از ۲ سال مذاکرات پیچیده و غیرمستقیم، در نهایت ماه گذشته پیشرفت کمی حاصل شد و واشنگتن ۶ میلیارد دلار از پول نفت ایران را به ازای تبادل زندانیان آزاد کرد اما اکنون به نظر می‌رسد امید به پیشرفتی در این زمینه در آینده نزدیک نیست. بایدن همچنین توافق سه‌جانبه با عربستان و رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کرد که قرار بود به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو به ازای توافق امنیتی و توافق هسته‌ای با آمریکا منجر شود. این طرح نیز دست‌کم فعلا معلق مانده است. برای بسیاری از اعراب، درگیری اخیر در غزه یادآور خاطره تلخ توافقات عادی‌سازی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است که نخست ترامپ و بعد بایدن برای آن تلاش کردند و به زعم اعراب تا زمانی که مساله فلسطین نادیده گرفته شود، این توافقات منجر به سازش در منطقه نخواهد شد. فایننشال تایمز در پایان افزود: فقط این طرح‌های آمریکا نیست که با حمله حماس بی‌نتیجه ماند. کشورهای عربی مانند امارات که روابط با رژیم صهیونیستی را عادی کرده‌اند، مجبور به «بازاندیشی و تعدیل» در روابط خود شده‌اند و در محکومیت این رژیم «همسو با جریان عربی» پیش می‌روند.
***
مهم‌ترین تحولات توفان الاقصی
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره فاجعه بیمارستان المعمدانی در غزه گفت: تصور می‌کند تحقیق و تفحص درباره بیمارستان غزه صورت خوشی ندارد.
سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: در بهترین و مناسب‌ترین شرایط وارد غزه می‌شویم و از امروز حملات هوایی خود را ۲ برابر خواهیم کرد.
شمار شهدای غزه از آغاز نبرد توفان الاقصی به 4137 نفر و شمار مجروحان به 13000 نفر رسیده است. 1524 نفر از شهدا کودکان هستند.
دفتر رسانه دولتی غزه دیروز اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۸ نفر شهید شدند که ۵۶ نفر از آنها در مناطق جنوب نوار غزه به شهادت رسیدند.
اسامه حمدان از رهبران حماس گفت: دشمن اسرائیلی نمی‌تواند عملیات نظامی طولانی‌مدت را تحمل کند، زیرا نبرد فقط با غزه نیست.
المیادین نوشت: صدای انفجاری در موضع نیروهای آمریکایی در مجاورت فرودگاه بین‌المللی اربیل در کردستان عراق شنیده شد.

 


Page Generated in 0/0040 sec