printlogo


کد خبر: 270149تاریخ: 1402/8/1 00:00
آغاز رسمی بازی‌های پارآسیایی هانگژو با رژه تیم‌های شرکت‌کننده
کاروان پرامید ایران

چهارمین دوره بازی‌های آسیایی در شرایطی پس از برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی آغاز شد که کاروان ایران طی 3 دوره گذشته این بازی‌ها جزو برترین‌ها بوده است. کشورهای برگزارکننده بازی‌های آسیایی از سال ۲۰۱۰ ملزم شدند در شهر میزبان این بازی‌ها، برگزارکننده بازی‌های پارآسیایی هم باشند. بر این اساس 2 هفته پس از اتمام بازی‌های آسیایی گوانگژو، نخستین دوره بازی‌های پارآسیایی در همین شهر برگزار شد و بعد از آن برگزاری این بازی‌ها به صورت متوالی بعد از بازی‌های آسیایی پیگیری شد. ایران از کشورهای شرکت‌کننده در 3 دوره ابتدایی بازی‌های پارآسیایی بوده که به میزبانی گوانگژو، اینچئون و جاکارتا برگزار شد. حالا کشورمان در چهارمین دوره این بازی‌ها در هانگژو حاضر شده است. از پنجشنبه گذشته رقابت ورزشکاران شرکت‌کننده در برخی رشته‌های این دوره بازی‌های پارآسیایی مانند بسکتبال با ویلچر، بدمینتون و بوچیا آغاز شد اما مراسم افتتاحیه این بازی‌ها دیروز برگزار شد. با برگزاری این مراسم، چهارمین دوره بازی‌های پارآسیایی از امروز به صورت رسمی در هانگژو آغاز می‌شود و طی آن ورزشکاران کاروان ایران هم در ۱۶ رشته مردان و ۱۱ رشته بانوان به مصاف حریفان‌شان خواهند رفت. کاروان ایران با نام «فرزندان ایران» در چهارمین دوره بازی‌های پارآسیایی شرکت می‌کند.
* ۲۱۰ فرزند ایران در هانگژو
کاروان ورزش ایران با ۲۱۰ ورزشکار شامل ۱۲۸ ورزشکار مرد و ۸۲ ورزشکار زن و با نام «فرزندان ایران» در بازی‌های پارآسیایی ۲۰۲۲ شرکت کرده است. «ایمان، ایران، افتخار» شعار فرزندان ایران در این دوره بازی‌های پارآسیایی است. در میان ورزشکاران اعزامی به بازی‌های پارآسیایی، فاطمه بیات با ۱۳ سال جوان‌ترین عضو کاروان است. بیات در ترکیب تیم شطرنج توان‌یابان حضور دارد. اسدالله عظیمی هم مسن‌ترین ورزشکار در این کاروان است که با تیم پارادوومیدانی عازم هانگژو شده است؛ عظیمی ۶۴ ساله است. از ویژگی‌های کاروان ۲۱۰ نفره ورزش ایران هم در اختیار داشتن ساره جوانمردی به عنوان قهرمان - مادر است؛ ورزشکاری که با کودک 3 ماهه خود عازم بازی‌ها شده و در مراسم افتتاحیه هم به عنوان پرچمدار پیشاپیش دیگر ورزشکاران حرکت کرد. 
* نخستین دوره بازی‌های پارآسیایی؛ کسب ۸۰ مدال و جایگاه چهارم
ورزشکارانی از ۴۱ کشور برگزارکننده نخستین دوره بازی‌های پارآسیایی در سال ۲۰۱۰ بودند. کاروان «فرهنگی - ورزشی محرم» ایران با در اختیار داشتن ۱۲۳ ورزشکار مرد و ۲۴ ورزشکار زن در ۱۵ رشته آن دوره بازی‌ها شرکت کرد. حاصل حضور ورزشکاران ایرانی در نخستین دوره بازی‌های پارآسیایی کسب ۸۰ مدال (۲۷ طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز) بود. کاروان ایران با این تعداد مدال در جایگاه چهارم ایستاد. 
* دومین دوره بازی‌های پارآسیایی؛ کسب ۱۲۰ مدال و جایگاه چهارم
دومین دوره بازی‌های پارآسیایی سال ۲۰۱۴ به میزبانی اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد. از مجموع ۲۴۹۷ ورزشکاری که برگزارکننده آن دوره بازی‌ها بودند، ۲۰۰ نفر ایرانی و تشکیل‌دهنده کاروان «غدیر» بودند. 
۱۲۰ مدال (۳۷ طلا، ۵۲ نقره و ۳۱ برنز) نتیجه حضور ۱۴۴ ورزشکار مرد و ۵۶ ورزشکار زن ایرانی در ۱۶ رشته بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۴ شد. با این تعداد مدال، کاروان ورزش ایران در میان ۴۱ کشور شرکت‌کننده در دومین دوره بازی‌های پارآسیایی در رده چهارم قرار گرفت. 
* سومین دوره بازی‌های پارآسیایی؛ کسب ۱۳۶ مدال و جایگاه سوم
حضور ایران در بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با ۱۳۶ مدال (۵۱ طلا، ۴۳ نقره و ۴۲ برنز) به پایان رسید. این تعداد مدال نتیجه اعزام 208 ورزشکار بود که در ۱۳ رشته بازی‌ها با حریفان‌شان از ۴۲ کشور دیگر رقابت کردند. 
۱۳۵ ورزشکار مرد و ۷۳ ورزشکار زن ترکیب کاروان «خودباوری و امید» در جاکارتا را تشکیل دادند و با عملکرد خود جایگاه سوم را برای این کاروان به دست آوردند. 
* حضوری فراتر از پیش‌بینی‌‌ها در جاکارتا
کاروان ورزش ایران از نخستین دوره حضور در بازی‌های پارآسیایی همواره با 3 کشور چین، ژاپن و کره‌جنوبی رقابت داشته است. در 2 دوره ابتدایی بازی‌ها ورزش ایران در مصاف با نمایندگان این کشورها به عنوان چهارم بسنده کرد اما حضورش در دوره سوم با عملکرد و جایگاهی تاریخی همراه بود. ایران در بازی‌های پارآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد و نه تنها یک پله صعود داشت که حتی برای رده دومی هم با کره‌جنوبی رقابت کرد اما در نهایت تنها با 2 مدال طلا کمتر از کره‌جنوبی در رده سوم ایستاد. این بهترین جایگاه ایران در ادوار بازی‌های پارآسیایی است که با ۱۳۶ مدال (۵۱ طلا، ۴۳ نقره و ۴۲ برنز) به دست آمد. در جاکارتا ورزش ایران در هر 2 بخش انفرادی و تیمی خوش درخشید. برای آن دوره بازی‌ها فوتبال 7 نفره و 5 نفره از فهرست رشته‌ها حذف شدند اما والیبال نشسته مردان، بسکتبال با ویلچر و گلبال صاحب مدال طلا شدند. 5 مدال نقره کاروان هم در بخش تیمی توسط تیم‌های شطرنج مردان و بانوان، والیبال نشسته بانوان، تیراندازی میکس کامپوند و جودوی نابینایان به دست آمد. 
در بخش انفرادی هم شاهین ایزدیار سهم زیادی در ارتقای جایگاه کاروان ورزش ایران داشت. ایزدیار در جاکارتا صاحب ۶ مدال طلا و یک مدال نقره شد و به همین دلیل به او لقب «مایکل فلپس» ایرانی داده شد. رکوردشکنی مرحوم سیامند رحمان هم از اتفاقات تاریخی آن دوره بازی‌ها بود، چرا که موفق شد 2 بار رکورد مسابقات سنگین‌وزن را که به نام خودش بود، جابه‌جا کند و اینگونه صاحب مدال طلا شود. 2 مدال طلای ساره جوانمردی هم از دیگر اتفاقات خوب کاروانی بود که با شعار «با توکل و تلاش می‌توانیم» راهی جاکارتا شده بود. 
* تکرار افتخارآفرینی با ایمان، ایران و افتخار
«ایمان، ایران و افتخار» شعار کاروان «فرزندان ایران» در چهارمین دوره بازی‌های پارآسیایی است. این دوره بازی‌ها طی روزهای ۳۰ مهر تا ۶ آبان در هانگژو برگزار خواهد شد. ورزش ایران امیدوار است فرزندانش در هانگژو با اراده و ایمان همیشگی یک‌بار دیگر افتخارآفرین شوند. 
***
رژه «فرزندان ایران» در ورزشگاه المپیک
چهارمین دوره بازی‌های پارآسیایی دیروز با برگزاری مراسم افتتاحیه رسماً آغاز شد و کاروان ورزش کشورمان که با نام فرزندان ایران و با ۲۱۰ ورزشکار در این مسابقات حاضر شده است، از صبح امروز رقابت‌های خود را آغاز خواهد کرد، هر چند از چند روز پیش برخی رشته‌ها مسابقات خود را آغاز کرده‌اند. در مراسم افتتاحیه پس از انجام چند برنامه نمایشی رژه تیم‌های شرکت‌کننده آغاز شد که مطابق معمول کشور افغانستان به عنوان نخستین کشور وارد ورزشگاه شد و با لباس‌های محلی‌ای که بر تن داشتند، رژه رفتند. پس از آن هم کشورهای دیگر وارد ورزشگاه شدند. اعضای کاروان ورزش ایران در چهارمین دوره بازی‌های پارآسیایی با پرچمداری ساره جوانمردی و وحید نوری از مقابل جایگاه رژه رفتند. قرار بود در این مراسم تنها ساره جوانمردی به عنوان پرچمدار ایران حضور داشته باشد اما در آخرین لحظات ورود به ورزشگاه، مسؤولان برگزاری اجازه ورود فرزند وی را ندادند تا مادر به تنهایی وارد ورزشگاه شود و وحید نوری با تصمیم مسؤولان ورزش ایران جایگزین فرزند جوانمردی شود.
***
پاداش مدال‌آوران هانگژو اعلام شد
وزارت ورزش پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پارآسیایی را اعلام کرد.
به گزارش  پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، طبق آیین‌نامه تجلیل از قهرمانان، مبلغ تعیین‌شده جوایز قهرمانان بازی‌های آسیایی و پارآسیایی به شرح زیر است:
طلا: انفرادی ۹۰۰ میلیون تومان، تیمی ۴۵۰ میلیون تومان
نقره: انفرادی ۵۰۰ میلیون تومان، تیمی ۲۵۰ میلیون تومان
برنز: انفرادی ۲۵۰ میلیون تومان، تیمی ۱۲۵ میلیون تومان
بر اساس این گزارش، جوایز این قهرمانان طبق آیین‌نامه مربوط در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران اهدا می‌شود.

 


Page Generated in 0/0067 sec