printlogo


کد خبر: 270158تاریخ: 1402/8/1 00:00
رشد 31 درصدی ورود آب به سدهای کشور در نخستین ماه از سال آبی جاری نسبت به سال گذشته
مهر امیدوارکننده
سامانه جدید بارشی از فردا وارد کشور می شود؛ بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان راه 42 روستا را مسدود کرد

سال آبی جاری در حالی نخستین ماه خود را پشت سر گذاشت که به گفته سخنگوی صنعت آب، میزان تامین آب سدها در آن افزایشی بود. سال آبی جاری که از ابتدای مهر ۱۴۰۲ آغاز شده و تا آخر شهریور ۱۴۰۳ تداوم دارد، نخستین ماه خود را با بارش‌های نسبتا خوب، اگرچه نه در همه حوضه‌های آبریز پشت‌ سر گذاشت. همین بهبود اندک وضع بارش‌ها سبب افزایش میزان تامین آب در برخی سدها شده است. در همین زمینه، سخنگوی صنعت آب ایران اظهار داشت: مهرماه میزان خروجی آب از سدهای کشور ۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشت که نشانگر افزایش میزان تامین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها بوده است. فیروز قاسم‌زاده درباره وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ مهر گفت: ورودی‌ آب به سدهای کشور از ۸۵۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است که نشان از رشد ۳۱ درصدی ورودی آب به سدهای کشور دارد. وی درباره خروجی آب سدهای کشور نیز گفت: خروجی آب از سدهای کشور از یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون مترمکعب رسیده است که نشانگر افزایش میزان تامین مصارف بخش‌های مختلف از محل سدها نسبت به سال گذشته است. قاسم‌زاده با بیان اینکه کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در تاریخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ معادل ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، گفت: این میزان، در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب آب بوده است. وی خاطرنشان‌ کرد: این میزان، معادل ۴۱ درصد پرشدگی است و نشان می‌دهد حجم آب موجود در سدهای کل کشور ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. با این حال، طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای تهران، وضع سدهای این استان چندان مطلوب نیست.
* ورود سامانه بارشی به کشور از فردا
نخستین ماه پاییز در حالی سپری شد که طبق گزارش‌های موجود وضعیت بارش‌ها مناسب و در برخی مناطق نرمال بوده است. حال با ورود به دومین ماه پاییز، سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها در هفته نخست آبان خبر می‌دهد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (فردا) خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: دوشنبه (امروز) در هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان وزش باد و بارش پراکنده رخ می‌دهد. سه‌شنبه (فردا) بتدریج با ورود سامانه بارشی به غرب کشور در شمال خوزستان و استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، البرز و تهران رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: چهارشنبه گستره فعالیت سامانه در دامنه‌های زاگرس واقع در جنوب غرب و استان‌های لرستان، مرکزی، قم و مناطقی از مرکز و شرق کشور خواهد بود. وی افزود: با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در مناطقی از شمال غرب، سواحل شمالی، خراسان شمالی و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران ابرناکی و بارش پراکنده همراه با وزش باد و کاهش موقتی دما رخ می‌دهد. ضیاییان گفت: پنجشنبه از بارندگی در نیمه ‌غربی کاسته می‌شود و این سامانه در نواحی شرق و جنوب شرق کشور سبب بارش، گاهی وزش باد و رعد و برق می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران دوشنبه اول آبان کمی ابری تا نیمه‌ابری و از بعدازظهر با افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و روز سه‌شنبه کمی ابری تا نیمه‌ابری، از بعدازظهر با افزایش باد، در اواخر وقت ابری با احتمال بارش خفیف باران با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد آورده است: تا شب دوشنبه (اول آبان) افزایش سرعت وزش بیشینه باد تا ۲۶ نات و افزایش بیشینه امواج بین 1.2 متر تا 1.6 متر در مناطق ساحلی بویژه مناطق فراساحل استان بوشهر در خلیج‌‌فارس  پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی، شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و سکوهای نفتی در فراساحل، دور از انتظار نیست.
* امدادرسانی به آسیب‌دیده‌های سیل در سیستان‌وبلوچستان  
فعالیت سامانه بارشی در سیستان‌وبلوچستان اگرچه زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان را فراهم کرد و وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه را بهبود بخشید، منجر به فوت ۲ شهروند بر اثر برخورد صاعقه در شهرستان راسک شد. پس از ماه‌ها انتظار، سامانه بارشی در سیستان‌وبلوچستان فعال شد و بارندگی در برخی نقاط این استان پهناور که همواره با معضل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند، علاوه بر سیراب ‌کردن زمین‌های تشنه، زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان را هم مهیا کرد. بارش باران فضای شهرهای استان را طراوت بخشیده و با طغیان رودخانه‌های محلی، فصلی تازه برای زندگی فراهم کرده، چرا که روزنه‌ای از امید در بین مردم منطقه بویژه کشاورزان به وجود آورده است. بارش باران الهی در حالی زمینه خوشحالی مردم و کشاورزان را فراهم و سفره‌های آب زیرزمینی را سیراب کرد که در برخی نقاط مانند شهرستان نیکشهر منجر به اختلال در تردد شهروندان شد. به گفته اهالی منطقه «کوچینک» و «آبگاه»، در این منطقه ۵ رودخانه فصلی وجود دارد که در فصل بارش‌ها با طغیان این رودخانه‌ها مردم ساعت‌ها در انتظار فروکش‌کردن آب می‌مانند که این مهم می‌طلبد مسؤولان تدابیری برای رفع این مشکل اهالی بیندیشند.
* امدادرسانی به سیل‌زدگان
در همین حال مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان از امدادرسانی به ۳۳ آسیب‌دیده از سیل طی روزهای اخیر در شهرستان نیکشهر خبر داد. محمدمهدی سجادی اظهار کرد: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در شهرستان نیکشهر، خدمات امدادرسانی توسط ۳ تیم از نجاتگران به همراه ۲ خودرو انجام شد. وی ادامه داد: از این تعداد ۲۴ نفر در قالب ۵ خانوار در چادرهای هلال‌احمر اسکان داده شدند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو و سبدهای غذایی بین آسیب‌دیدگان توزیع شد. مدیرکل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان نیز دیروز گفت: از ۱۸ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی گزارش باران داشته‌ایم که هیچان ۴۹، قصرقند 16.5، هلنچگان از توابع بزمان ۲۲ و پیشین 9.1 میلیمتر بارش داشته‌اند. محسن حیدری در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: تا اواسط هفته بویژه روز دوشنبه، شرایط برای افزایش ابر و رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید لحظه‌ای، بارش تگرگ به همراه صاعقه در نواحی مرکزی و جنوبی سیستان‌وبلوچستان فراهم است. همچنین فرماندار راسک در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: بر اثر بارندگی همراه با رعدوبرق شدید در این شهرستان ۲ نفر به دلیل برخورد صاعقه جان باختند. سلیم کدخدا در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: هویت این افراد «عبدالغفور دردور» شهروند اهل روستای چراگان بخش مرکزی و یک پسربچه ۱۳ساله در روستای سولدان به نام «اسلم براهویی» از توابع بخش پیشین است. وی بیان کرد: بارندگی‌های چند روز اخیر سبب جاری ‌شدن سیلاب و سیراب‌ شدن اراضی کشاورزی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شده و رودخانه ۳۱۳ کیلومتری سرباز نیز چند بار طغیان کرده است.
* راه دسترسی به ۴۲ روستای چابهار بسته شد
معاون فرمانداری ویژه شهرستان چابهار گفت: جاری شدن سیلاب راه ۴۲ روستای محدوده شهرستان‌های چابهار، قصرقند و کنارک را بست. معاون عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان چابهار دیروز گفت: بارش باران و جاری شدن سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته راه ۴۲ روستای محدوده شهرستان‌های چابهار، قصرقند و کنارک را بست و برق ۶ روستای بخش پیرسهراب چابهار پس از گذشت یک روز همچنان قطع است. 
دادکریم بلوچ اظهار داشت: از روز گذشته (شنبه) تاکنون مسیرهای پیرسهراب به هوشمب، عورکی، کلسکان، رگتی و راه محدوده روستاهای فتحعلی کلات بسته است و تردد پس از فروکش کردن آب میسر می‌شود.

Page Generated in 0/0065 sec