printlogo


کد خبر: 270166تاریخ: 1402/8/1 00:00
اخبار

مطالبات گندمکاران کامل پرداخت شد
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با واریز ۳۵ هزار میلیارد تومان دیگر و جمع کل ۱۵۶ هزار میلیارد تومان، تمام مبلغ گندم خریداری‌شده از کشاورزان توسط دولت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ پرداخت شد. محمدعلی نیکبخت از تسویه کامل مبلغ گندم خریداری‌شده در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خبر داد و گفت: امسال وزارت جهاد کشاورزی با کمک دولت توانست ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور خریداری کند. وی افزود: رئیس‌جمهور در هر موقعیتی پیگیر مطالبات گندمکاران بود و از تأکیدات وی در هیأت دولت پرداخت مبلغ گندم به کشاورزان در سریع‌ترین زمان ممکن بود. نیکبخت در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت جهارکشاورزی، با مؤثر خواندن اقدام وزارت جهاد کشاورزی در خرید تضمینی گندم یادآور شد: خرید این مقدار گندم در سال زراعی که پشت سر گذاشتیم، کشور را در گندم نان به خودکفایی رساند و یکی از توفیقات بزرگ دولت در تولید و تأمین این محصول استراتژیک رقم خورد. وی با تقدیر از کشاورزان اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به وعده خود در پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان مهر عمل کرد و این ایفای تعهد در حالی است که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل آن از ۴۴ درصد رشد برخوردار بود.
***
دلار به کانال ۴9 هزار تومان بازگشت
ریزش نرخ دلار در بازار غیر‌رسمی و کانال‌های تلگرامی که از روز شنبه شروع شده بود، دیروز هم ادامه داشت و این ارز به کانال ۴9 هزار تومان بازگشت. همزمان با زمین‌لرزه شهر هرات و عملیات «توفان الاقصی» (۱۵ مهرماه) که موجب ناآرامی منطقه و تعطیلی بازار هرات شده بود، نرخ دلار و یورو شروع به رشد کرد. بسیاری از کارشناسان به صراحت اعلام کرده بودند روند صعودی نرخ ارز هیچ دلیل بنیادی ندارد و تنها حاصل عملکرد دلالان ارزی، افزایش انتظارات تورمی و هیجانات حاکم بر بازار ارز است و بزودی فروکش خواهد کرد. نرخ دلار در بازارهای غیررسمی و کانال‌های تلگرامی با شروع توفان الاقصی و زمین‌لرزه در هرات وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و در بازارهای غیررسمی نیز دلار با قیمت ۵۲ و ۵۳ هزار تومان معامله می‌شد اما ابتدای هفته (یکشنبه) در ادامه روند ریزش قیمت‌ها که از روز گذشته شروع شد، دوباره دلار به کانال ۴9 هزار تومان بازگشت و در محدوده ۴۹ هزار و ۸۵۰ تا ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد. بررسی شرایط موجود نشان داد پیش‌بینی کارشناسان و صاحبنظران محقق شد و بازار ارز پس از التهاب دو هفته‌ای دوباره آرام گرفت و به نرخ‌های پیش از ناآرامی منطقه بازگشت. همچنین آمارهای اعلامی بانک مرکزی حاکی است که منابع ارزی و درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و رشد صادرات و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشورهای مختلف افزایش و نقدینگی نیز کاهش یافته است و این موارد، در کنار نزولی شدن تورم، همچنین مهار انتظارات تورمی، بیانگر آن است که تا پایان سال ثبات بازار ارز ادامه خواهد داشت.
***
ایجاد ۲۵۰ هزار شغل خانگی در دولت سیزدهم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد مشاغل خانگی به ۲۵۰ هزار شغل در 2 سال دولت سیزدهم خبر داد و گفت: سهم مشاغل خانگی از کل اشتغال تعهدشده دولت حدود ۱۵ درصد است و از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در کشور، ۱۵۰ هزار شغل مربوط به مشاغل خانگی است. سیدصولت مرتضوی اظهار کرد: مصوبات نهایی ما در این جلسه درباره ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است. مشاغل خانگی در افزایش سرمایه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی و اصلاح ضریب جینی بسیار موثر است و دلایل متعددی برای توسعه و گسترش مشاغل خانگی مطرح شده که از جمله آنها می‌توان به تسهیل معیشت خانوار و افزایش درآمد اشاره کرد.
 وی گفت: ورود زنان به بازار کار از سیاست‌های مهم دولت است و از اثرات مهم توجه به مشاغل خانگی کاهش 2 درصدی نرخ بیکاری بانوان و افزایش حدود یک درصدی نرخ مشارکت بانوان در آمارهای بهار و تابستان ۱۴۰۲ است. مرتضوی گفت: کسانی که به مشاغل خانگی اشتغال دارند مقید به زمان نیستند و اعضای خانواده می‌توانند هر زمان که فراغتی داشته باشند به کسب‌وکار خانگی بپردازند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای راه‌اندازی مشاغل خانگی این است که هزینه‌های رفت و آمد و تردد و ترافیک را کاهش می‌دهد و به نوعی زمان را مدیریت می‌کند و در بحث استاد - شاگردی که در آن بعضا برداشت دیگری مطرح می‌شود اساسا مشاغل خانگی، هنرآموزی در خانواده را رونق می‌دهد. مرتضوی گفت: اگر رشته‌ها و رسته‌های مشاغل خانگی را تعریف کنیم به هزاران بلکه میلیون‌ها صنعت و فرصت شغلی خانگی خواهیم رسید. ‌ برخی کشورها هم که تولید ناخالص داخلی و ملی خود را افزایش داده و رشد تولید دارند بخشی از درآمدشان را از محل کارگاه‌های کوچک و منازل کسب می‌کنند، به نحوی که بسیاری از کشورها در حوزه صنایع خرد یا لوازم یدکی خودروها از قالب مشاغل خانگی استفاده می‌کنند.

Page Generated in 0/0056 sec