printlogo


کد خبر: 270167تاریخ: 1402/8/1 00:00
اخبار

وزیر کشور: 
زمان نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان اعلام می‌شود
نشست شورای اجتماعی روز گذشته  با حضور وزیر کشور، وزیر علوم، معاونان وزارت علوم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت کشور برگزار و در آن آسیب‌های مسائل اجتماعی و فرهنگی حوزه دانشگاه بررسی شد. در حاشیه این نشست، وزیر کشور در پاسخ به سوالی پیرامون زمان نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان گفت در آینده زمان نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان اعلام‌ می‌شود. احمد وحیدی درباره نشست شورای اجتماعی کشور که با حضور اعضای این شورا برگزار شد نیز گفت: در این نشست درباره موضوعات اجتماعی و مسائلی که در حیطه دانشگاه‌ها مطرح است، در حضور وزیر علوم و معاونان وزارت بهداشت و درمان و رئیس دانشگاه آزاد و سایر اعضا بحث و گفت‌وگو شد. وی ادامه داد: محور اصلی این نشست بررسی و رفع برخی آسیب‌های اجتماعی احتمالی در دانشگاه‌ها بود اما عمده بحث‌ها به تقویت هویت ملی، تقویت نشاط اجتماعی، تقویت گفت‌وگو‌های اجتماعی و رفع برخی نارسایی‌هایی که ممکن است موجب بروز آسیب‌های اجتماعی شود، اختصاص داشت.
***
سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد
نام‌نویسی 5 هزار و ۲۳۰ داوطلب در انتخابات مجلس 
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور دیروز گفت: در روز چهارم ثبت‌نام نهایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هزار و ۳۲۱ نفر نام‌نویسی کردند که در مجموع این 4 روز، تاکنون تعداد ثبت‌نام‌کنندکان به ۵ هزار و ۲۳۰ نفر رسیده است. ثبت‌نام نهایی داوطلبان مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۷ مهر آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد. 
همچنین محمدتقی شاهچراغی، معاون سیاسی وزیر کشور مدت زمان نام‌نویسی را بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه عنوان کرد و گفت: بستگی به دسته‌بندی دارد که داوطلبان از قبل انجام داده‌اند و باید اطلاعات‌شان را از قبل آماده کنند که در اطلاعیه‌های ستاد انتخابات به اطلاع آنها خواهد رسید و در پیامک‌هایی که برای آنها ارسال شده، مشخص شده است. رئیس ستاد انتخابات کشور درباره جابه‌جایی حوزه انتخابیه نیز گفت: در طول دوره ثبت‌نام نهایی، داوطلبان از صبح ۲۷ مهر تا ۱۸ بعدازظهر سوم آبان می‌توانند حوزه انتخابیه خود را جابه‌جا کنند.
***
مرکز پژوهشی آرا: 
اندیشکده‌های جهان سکوت مرگبار خود در برابر فجایع غزه را بشکنند
مرکز پژوهشی آرا طی نامه‌ای به 130 اندیشکده جهان خواستار ارائه طریق درباره فجایع غزه شد. مرکز پژوهشی آرا در ابتکاری عملی، حدود یکصد اندیشکده مؤثر دنیا را مورد خطاب قرار داده و در نامه‌ای از آنها خواسته است این سکوت مرگبار را شکسته و درباره فجایع غزه ارائه طریق کنند.
متن این نامه که به 4 زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اسپانیایی منتشر شده به شرح زیر است:
به اندیشکده‌ها و اندیشمندان جهان!
فاجعه‌ای که در روزهای گذشته در بمباران بیمارستان المعمدانی غزه روی داد، آنچنان فجیع و شنیع بود که جهان را در شوک فرو برد. با مروری بر خیابان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در جهان، می‌توان ابعاد اثرگذاری این فاجعه را بر افکار عمومی و انفجار خشم نسبت به رژیم اشغالگر دریافت. البته که بسیار پیش از این تاریخ، تکلیف وجدان‌های بیدار جهانیان با رژیم اشغالگر صهیونیست مشخص شده و 75 سال است جنایات رژیم کودک‌کش موجب خشم و انزجار انسان‌های آزاده جهان شده است. 
اما در این لحظه و در این نقطه از تاریخ که ما ایستاده‌ایم، پرسش اساسی پیش روی ما پژوهشگران و محققان آن است که این خشم چگونه باید در مطالعات و پژوهش‌های علمی متبلور شود؟ جنایاتی که سال‌هاست بر انسان و کرامت انسانی در نقطه‌ای به نام فلسطین اشغالی روی می‌دهد، چه جایگاهی در مطالعاتی دارد که در اندیشکده‌های سراسر جهان در رابطه با حکمرانی مطلوب و متعالی انجام می‌گیرد؟ ما اندیشکده‌هایی که رسالت‌مان را بر تفکر و تحقیق در رابطه با راهبردهای سیاست‌گذاری مطلوب تعریف کرده‌ایم و واسطه میان جامعه مدنی، دانشگاه و حاکمیت هستیم، با مساله افول کرامت انسانی و از آن فراتر کشتار بی‌رحمانه کودکانی که سرزمین‌شان اشغال شده، چگونه باید برخورد کنیم؟ علم که قرار بود جهان بهتری بسازد، چه موضعی نسبت به بمباران بیمارستانی در وسط جنگ می‌تواند بگیرد؟ بیمارستانی که نه تنها مجروحان را در خود جای داده بود، بلکه مأمن زنان و کودکان بی‌پناهی بود که از بمباران گریخته بودند.
آیا وقت آن نرسیده است اندیشکده‌های جهان از ویرانه تخصص‌گرایی و دانش مبتنی بر عینیت دست کشیده و بر سر ارزش مشترکی به نام «کرامت انسانی» با یکدیگر بحث و گفت‌وگو کنند؟ واقعیت آن است که فلسطینیان هرگز هیچ گزینه‌ای جز تسلیم بی‌قیدوشرط پیش روی خود ندیده‌اند و مرگ تمام آن چیزی بوده است که به آنها پیشنهاد شده و از همین حیث پرسشی که لازم است در دستور کار متفکران و اندیشمندان جهان قرار گیرد، این است که اساساً نسبت میان دانش و زندگی اجتماعی چیست؟ مگر واقعیت اجتماعی غیر از این است سرزمین فلسطین سال‌هاست توسط عده‌ای که پایبند به هیچ آیینی نیستند، اشغال شده و با سنگین‌ترین سلاح‌ها انسانیت را به محاق برده‌اند؟ در میانه چنین فاجعه‌ای مبتنی بر کدام پارادایم نظری و کدام الگوی حکمرانی می‌توان نسل‌کشی فلسطینیان را فهم کرد؟ اندیشه، علم و دانش اگر امروز نتواند نسبت به این فاجعه دردناک انسانی موضع‌گیری دقیق و شفافی داشته باشد، اعتبارش را برای همیشه از دست خواهد داد. در نهایت ما پژوهشگران مرکز پژوهشی «آرا» این اقدام وحشیانه رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی را محکوم کرده و از اندیشکده‌ها و اندیشمندان جهان برای هم‌اندیشی در باب این وضعیت غیرانسانی و بغرنج دعوت به هم‌اندیشی می‌کنیم.

Page Generated in 0/0057 sec