printlogo


کد خبر: 270180تاریخ: 1402/8/1 00:00
از هژمون تا هذیان

شروین طاهری: رخدادهای 16 روز اخیر متعاقب عملیات توفان الاقصی توسط حماس، همان‌طور که در بردارنده شواهدی از واقعیات میدانی افول رژیم صهیونیستی در مقیاس سرزمین فلسطین است، در ابعاد بزرگ‌تر یک گالری کامل از شواهد افول نظم بین‌المللی برآمده از هژمونی غرب را به نمایش می‌گذارد.
مثلث اهریمنی مرکز شهر واشنگتن با ۳ ضلع کاخ سفید، کنگره و پنتاگون از زمان جنگ دوم جهانی به مدت بیش از 80 سال نقش مرکز جنگ‌افروزی در جهان را داشته و دارد و در عین حال در غالب این دوران توانسته بود به لطف سیاست‌ورزی داخلی چندوجهی و دیپلماسی توأم با تبلیغات، تصویری از یک نظام مقتدر در قلب ایالات متحده را به عنوان کدخدایی مقتدر در دنیایی آشفته به نمایش بگذارد.
چهره نمادین یک عمو سام مکار، سیاست‌باز و عقل‌ کل در پس هژمونی توأم با توحش یانکی‌ها بر بخش عمده کره زمین، تصویری عمومیت‌یافته از این کدخدا بود که رفته‌رفته به واسطه تبلیغات هالیوود، رویای آمریکایی و سبک زندگی منضم آن بویژه به واسطه شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی در دهکده جهانی به صورت میلیون‌ها الگوی مدرن حقیقی و مجازی بازتکثیر شد. 
آیا می‌توانیم منکر شویم برای چندین دهه، نسل‌های متوالی بشر معاصر، تحت مغناطیس شدید سیاستمداران و تفنگداران یانکی، ستاره‌های هالیوود، مارول‌های کاغذی و سلولوئیدی، سلبریتی‌ها و ستاره‌های راک و پاپ و پانک و رپ و سوپراستارهای ورزشی سازگار با رویای آمریکایی قرار داشته و دارند؟
آیا غیر از این است که سلطه سخت آمریکایی بر کره خاکی، ناشی از همین سلطه روانی بر آحاد بشر بوده است؟
البته این امپراتوری نیز همانند نسخه‌های تاریخی پیشین خود، چیزی جز یک کل متشکل از آحاد بشری نیست که چند صباحی است آثار واگرایی و ناسازگاری این اجزا در حال آشکار شدن است؛ آمریکایی‌هایی که به دلایل مختلف از جمله فردیت افسارگسیخته، چهره واقعی خود را از پس ماسک ابرستاره مارول‌گونه قهرمان آمریکایی نشان می‌دهند؛ چهره انسان‌هایی آسیب‌پذیر همانند مردمان سایر کشورها.
جهانی‌سازی که مهم‌ترین رسالت تعریف‌شده برای سلطه آمریکایی است، با اصرار عجیب مستکبرانه و متفرعنانه برای دسترسی بی‌واسطه به یکایک انسان‌های روی زمین، به خیال سلطه بر آنها، به تدریج رسانه‌ها را از صحنه خودنمایی آمریکایی‌ها تبدیل به عرصه رسوایی آنها کرده است.
از وقتی هژمونی عمو سام به سراشیبی افتاده، چهره اغوا‌کننده او زودتر از پیکره هیولاوارش خدشه‌دار شده است. قطعا دونالد ترامپ تهی‌مغز و بایدن آلزایمری، نخستین چهره‌های شاخص آمریکایی نبوده‌اند که مایه تنفر اکثریت مردم جهان از چهره اغواگر این امپراتوری اهریمنی شده‌اند اما بعید است بتوان نامزدهایی بهتر از این ۲ رئیس‌جمهور متاخر آمریکا در نقش «احمق و احمق‌تر» برای جایزه ویژه تمشک طلایی - که هر سال به بدترین بازیگران هالیوود اعطا می‌شود - پیدا کرد. 
شگفت اینکه معجزه مقاومت در ضربه زدن به چشم استکبار در فلسطین اشغالی به واسطه توفان الاقصی، چنان ضربه توأمان فیزیکی و روانی به سلطه آمریکایی ‌زده که حمله هیستریک ناشی از آن، هزاران یانکی «احمق و احمق‌تر» را از کندوی حاکمیت واشنگتن بیرون کشیده است. هر روز در رسانه‌ها شاهد نمونه‌های عینی هستیم از اینکه مساله واگرایی جنون‌آسای حاکمیت ایالات متحده که مقدمه فروپاشی آمریکا پنداشته می‌شود، مساله‌ای فراتر از پارانویای ترامپ و جمهوری‌خواهان و زوال عقل بایدن و دموکرات‌هاست.
در واقع در پس پرده جنون کودک‌کشی رژیم صهیونیستی، می‌توان جنون خودویرانگرانه سیاستمداران و تصمیم‌گیران دستگاه سلطه را به وضوح دید.
 سفر انتحاری جو بایدن به تل‌آویو برای انداختن عکس یادگاری با نتانیاهو؛ آن هم با پس‌زمینه قتل‌عام 1000 فلسطینی غیرنظامی در بیمارستان المعمدانی غزه، نقطه اوج این جنون آمریکایی است. 
کار به جایی رسیده که ۴ مقام اصلی دولت دموکرات‌ها ظرف 4 روز، ۳ موضع کاملا متضاد در رابطه با جنگ اسرائیل و فلسطین ارائه داده‌اند.
ابتدا شخص بایدن در تل‌آویو صریحا از ادامه حملات جنایتکارانه اسرائیلی‌ها به مناطق مسکونی نوار غزه حمایتی بی‌حد و مرز کرد. بعد جنت یلن، بانکدار صهیونیست پیشین و وزیر خزانه‌داری سالخورده‌اش مدعی شد آمریکا توان جنگ در ۲ جبهه را دارد. بعد ژنرال لوید آستین، رئیس پنتاگون (وزیر دفاع) هشدار داد حمله زمینی اسرائیل به غزه - که بایدن از آن حمایت بی‌حد و مرز کرده بود - عملا به خاطر تله‌ها و تونل‌های زیرزمینی حماس و جهاد اسلامی امکان‌پذیر نیست. 
در نهایت پس از آنکه اسرائیلی‌ها با هشدار صریح از سوی حزب‌الله لبنان و بدنه جبهه مقاومت در منطقه مبنی بر گشایش جبهه‌های دوم، سوم و... علیه این رژیم در صورت ادامه حمله به غزه مواجه شدند، واکنش هراسناک وزیر خارجه دولت دموکرات واشنگن جالب توجه بود. دیروز روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بایدن به مقامات اسرائیلی هشدار داده از جنگ در ۲ جبهه - در غزه در جنوب سرزمین‌های اشغالی و حزب‌الله در مرزهای شمال - پرهیز کنند. جالب اینکه به گزارش این روزنامه نزدیک به کاخ سفید، بایدن هم بعد از بازگشت به واشنگتن با نقض همه آنچه در تل‌آویو به زبان آورد، در مکالمه با بنیامین نتانیاهو به او هشدار داده حمله اسرائیل به داخل نوار غزه، نه فقط سگ هار نجس آمریکا در خاورمیانه، بلکه خود ایالات متحده را هم دچار درگیری در جبهه‌های جنگ مضاعف می‌کند و حتی درباره بازگشت «شبح تصمیمات فاجعه‌بار» دولت جمهوری‌خواه بوش هنگام درگیری در عراق و افغانستان هشدار داده است. جالب اینکه در همین حین جمهوری‌خواهان نیز تمام تلاش خود را می‌کنند از مسابقه هذیان‌گویی آمریکایی عقب نمانند. ترامپ که همچنان محتمل‌ترین گزینه نامزدی فیل‌ها برای رقابت با بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 محسوب می‌شود، پیشنهاد کرده است سربازان آمریکایی مستقیما به خط مقدم جنگ غزه برای نبرد با فلسطینی‌ها اعزام شوند.
دیپلمات محبوب او در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، نیکی هیلی که قصد دارد خود را به عنوان نامزد موازی جمهوری‌خواهان مطرح کند نیز، مدعی شده ایالات متحده از این پس به جای وزارت دفاع فعلی باید وزارت حمله تشکیل دهد؛ لابد برای آنکه هژمون به هذیان افتاده آمریکایی در باتلاق جنگ‌های هر چه بیشتری فرورود.

Page Generated in 0/0056 sec