printlogo


کد خبر: 270191تاریخ: 1402/8/2 00:00
دور دنیا

امیرعبداللهیان:
نوبت صلح در قفقاز جنوبی است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر دیروز در مراسم افتتاحیه نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در محل وزارت امور خارجه که با حضور وزرای خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه آغاز به کار کرد، طی سخنانی ضمن خیرمقدم به وزرای خارجه شرکت‌کننده در این نشست گفت: در ابتدا ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی، زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق بشر با پدیده‌ای شوم به نام نسل‌کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند. حسین امیرعبداللهیان  افزود: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه و حضار محترم در تهران برگزار می‌شود. امیرعبداللهیان عنوان کرد: عنوان این نشست «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه علاوه بر تبادل نظر درباره موضوعات منطقه قفقاز، فرصت خواهند داشت درباره روابط دوجانبه و مناسبات فی‌مابین نیز گفت‌‌وگو و رایزنی کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ما است. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته است و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرارسیده است. امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این نشست همچنین مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت،  اظهار داشت: لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است. وی گفت: هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود. در این برهه حساس و تعیین‌کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال کند. به‌علاوه برابر قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل باید موضوع حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مورد تأکید اعضای سازمان ملل و کشورهای منطقه قرار گیرد. وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور سازنده و موثر کشور دوست گرجستان باشیم. نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با حضور «سرگئی لاوروف»، «هاکان فیدان»، «جیحون بایراموف» و «آرارات میرزویان» وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان در راستای حل و فصل مسائل منطقه از طریق سازوکارهای منطقه‌ای بعدازظهر دیروز در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی؛ دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳» آغاز شد. فرمت ۳+۳  شامل 3 کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و 3 کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است که البته در نشست دیروز وزیر خارجه گرجستان (به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد) شرکت نکرد. گرجستان همچنین در نشست معاونان وزرای خارجه که 2 سال پیش در مسکو برگزار شد هم شرکت نکرده بود. 
***
حمله پهپادی به ۲ پایگاه آمریکایی در سوریه
منابع رسانه‌ای از حمله پهپادی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در «التنف» و «الرکبان» در سوریه خبر دادند. پایگاه التنف مهم‌ترین مقر نظامیان آمریکایی در جنوب شرق سوریه محسوب می‌شود که در مثلث مرزی سوریه -عراق - اردن واقع شده است. کانال تلگرامی صابرین، در خبری فوری نوشت مقاومت عراق، در راستای اعلام همبستگی با مقاومت غزه و محکومیت تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین با حمایت آمریکا، 2 پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف و الرکبان را هدف حمله پهپادی قرار داد. از چند روز پیش گروه‌های مقاومت عراقی که در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان فلسطینی برای مداخله مستقیم در تقابل با صهیونیست‌ها و در حمایت از مقاومت فلسطین اعلام آمادگی کرده‌ بودند، رسما به نبرد توفان الاقصی پیوسته‌اند و طی چند روز اخیر بارها مواضع نیروهای آمریکایی در پایگاه الحریر در شمال عراق و پایگاه عین‌الاسد در غرب این کشور را هدف حملات پهپادی و راکتی قرار داده‌اند. مقاومت عراق همچنین از چند روز پیش پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی را در سوریه نیز هدف قرار می‌دهد. پایگاه التنف در شرق سوریه و پایگاه آمریکایی در میدان گازی کونیکو در شمال شرق سوریه از جمله مقرهایی هستند که طی این روزها از سوی مقاومت عراق هدف حمله پهپادی یا راکتی قرار گرفته‌اند. 
***
لوید آستین: نگران حمله به سربازان آمریکایی در خاورمیانه هستیم
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: ما نگران تنش بالقوه هستیم. در حقیقت، آنچه ما می‌بینیم چشم‌انداز تشدید قابل توجه حملات به سربازان و اتباع آمریکایی در سراسر منطقه است. برای همین هم آنچه را که لازم است انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم سربازان‌مان در منطقه در موقعیت درستی هستند، از آنها حفاظت می‌شود و ما قابلیت واکنش داریم. اظهارات آستین در حالی مطرح شده که مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند «عواملی از سوی ایران» به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه حمله کردند. نیروی دریایی آمریکا اخیرا موشک‌هایی را که از یمن پرتاب شده بود، رهگیری کرد و رشد قابل توجهی از درگیری در مرز بین لبنان و سرزمین‌های اشغالی دیده می‌شود و تمام اینها در حالی است که رژیم صهیونیستی به عملیات نظامی خود علیه حماس در غزه و در واکنش به حمله غافلگیرانه حماس ادامه می‌دهد. 

Page Generated in 0/0050 sec